Kombihamn i N-skala

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Tack för tankar och idéer! Mycket uppskattat.

Har justerat växelgatan ut till spåren, den var inte så förebildsriktigt. Vill gärna få det att likna verkligheten där det går.
Kombihamn_5_1.jpg
ErikKuiper skrev: 2019-08-28, 21:11 Jag skulle säga att spåren ligger för nära vattnet. Om du tittar på Skandiahamnen, Norrköpings hamn eller Helsingborgs hamn så ligger spåren en bra bit från kajkanten.
https://kartor.eniro.se/?c=57.692509,11 ... 6&l=aerial
https://kartor.eniro.se/?c=58.621833,16 ... 6&l=aerial
https://kartor.eniro.se/?c=56.035430,12 ... 6&l=aerial

Sedan så känns spårplanen inte förebildsriktig. Dubbla korsningsväxlar bör undvikas och de två stickspåren åt andra hållet känns inte förebildsmässiga. Less is more.
Ja, alltså det behöver egentligen inte vara "på kajen" alls. Du har rätt i att det oftast inte är så, men blev inspirerad av slutmodulen som satt på stålverket i Fagerhult, ett spår ut på kajen för omlastning.
Framför allt är det en kombiterminal jag vill bygga, så jag har inga skrupler att skippa hamnen.

De två spåren lade jag till för att kunna ställa växellok någonstans. Tänker att tåget går in på ett av spåren och ett växellok drar ut vagnarna och trycker in dem på ett annat spår. Men det kanske inte är så växlingen går till i verkligheten?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2019-08-28, 21:47 Men det finns de ställen som där spåren ligger nära vattnet:
Kiel

/Lars
Det stämmer. Även denna. viewtopic.php?f=4&t=3203
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2019-08-29, 00:18 [...]
De två spåren lade jag till för att kunna ställa växellok någonstans. Tänker att tåget går in på ett av spåren och ett växellok drar ut vagnarna och trycker in dem på ett annat spår. Men det kanske inte är så växlingen går till i verkligheten?
Hur det går till i verkligheten varierar. I många terminaler (ex. Rosersberg, Katrineholm, Bårebo) är det linjeloken som hanterar växlingen. I andra terminaler (ex. Skandiahamnen och troligen Norrköping) är det växellok som hanterar växlingen. Om växellok ska hantera växlingen så lämnar linjeloken över vagnsätten på en bangård med flera spår.

Med tanke på att det inte finns någon större bangård i anslutning till terminalen så skulle jag rekommendera ett den används på ett av följande sätt.
  • Linjeloken sköter växlingen. Detta gör köruppdragen för containertågen lite intressantare.
  • Ett växellok hämtar vagnarna på en bangård "någon annanstans" och kör dem till terminalen. I detta fall tycker jag att växelloken bör vara stationerade vid bangården.
I båda dessa förslag finns inget behov at uppställning av växellok i närheten av terminalen.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2019-08-29, 08:45
AlexanderEhn skrev: 2019-08-29, 00:18 [...]
De två spåren lade jag till för att kunna ställa växellok någonstans. Tänker att tåget går in på ett av spåren och ett växellok drar ut vagnarna och trycker in dem på ett annat spår. Men det kanske inte är så växlingen går till i verkligheten?
Hur det går till i verkligheten varierar. I många terminaler (ex. Rosersberg, Katrineholm, Bårebo) är det linjeloken som hanterar växlingen. I andra terminaler (ex. Skandiahamnen och troligen Norrköping) är det växellok som hanterar växlingen. Om växellok ska hantera växlingen så lämnar linjeloken över vagnsätten på en bangård med flera spår.

Med tanke på att det inte finns någon större bangård i anslutning till terminalen så skulle jag rekommendera ett den används på ett av följande sätt.
  • Linjeloken sköter växlingen. Detta gör köruppdragen för containertågen lite intressantare.
  • Ett växellok hämtar vagnarna på en bangård "någon annanstans" och kör dem till terminalen. I detta fall tycker jag att växelloken bör vara stationerade vid bangården.
I båda dessa förslag finns inget behov at uppställning av växellok i närheten av terminalen.
Aha! Intressant, det låter rimligt. Tack för bra förslag!

Jag inser att jag tidigare har funderat i samma banor (!) när jag tidigare har skissat på hur en bangård ska se ut. I skissen nedan, från 31'e maj i år, är bangården längs linjen en bangård som Sävenäs ungefär, och sedan viker det av en lokalbana, som hamnbanan i Göteborg. Lokalbanan passerar en del industrier och slutar exempelvis i en kombiterminal.

Kanske är det så att dessa två saker just ska byggas som separata moduler, och inte försöka få med allt på en gång.
61723091_685478128539520_708430438586122240_n.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

En del i taget och som separata moduler låter som en bra idé. Om de görs som separata moduler så ger det flexibilitet till banplaneraren.

N-RE verkar sakna en industrimodulgavel. För delar av det här projektet vore det nog en användbar gavel. Grunden för en industrimodulgavel är att spåret inte går på en upphöjd banvall.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Hmmm... ja, det går ju att stycka elefanten och planera för två helt fristående moduler som ger samma funktion.

Men den börjar påminna lite om Fossie industri, speciellt om man drar mittenspåret till kant så att den kan användas som genomfart.

Edit: längden på spåren stämmer inte, eller har inte räknat på hur långa spåren behöver vara. Det tar jag efter att grundlayouten är rimligt klar.
Kombihamn_6a.png
Kombihamn_6a.png (70.06 KiB) Visad 6991 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

Uppdelningen i två oberoende delar kännas bra, jag skulle dock skippa genomgående spåret i terminalmodulen, det känns inte rätt.

Jag tror du vill kunna hantera minst 1,5 meter långa tåg, helst 2 meter långa.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Senaste versionen.

Två uppsättningar dubbla spår som lastas av Reachstackers, med uppställning och lastning från mitten. Inspirerad delvis av Eskilstuna kombi. https://goo.gl/maps/TpK5PUgGHhwFtNgi7

Vid övre spåren finns ett extra parallellt spår i betongplattan för att få ett spår till.
Rundgång på de tre övre spåren är inte speciellt förebildsriktigt på en modern kombiterminal, men ger stor flexibilitet i en modulbana. Och kombispåren på nedlagda Göteborgs Norra avslutades alla i en flervägsväxel längst i väster för att ge möjlighet för rundgång, så helt hittepå är det inte. ;)

De övre spåren och framför allt det i asfalten ger bra möjlighet till att lasta/lossa H-vagnar och timmervagnar också, om trafikspelet eller modulbanan behöver exempelvis en timmerterminal eller papper eller dylikt. Även om det i verkligheten sällan blandas timmer, trailer och container så är Falköping är det vääääldigt nära mellan timmerspåren och containerspåren, även om det är olika terminaler. En finess till med att ha ett tredje spår på övre delen är att man kan lasta/lossa flera vagnsuppsättningar samtidigt, trailer/container till väntar på spår 2 ovanifrån samtidigt som en truck lastar H-vagnar till höger på spår 3 ovanifrån.


Jag märker att jag försvarar mig mot att det skulle skilja sig för mycket från verkligheten, och det är mest för att jag vill efterlikna modern verklighet så mycket som möjligt.


Sen är jag fundersam på bredden i mitten. Just är det 160 mm.
En plan B är att istället för stommar som är 400*1000 mm, välja MMM-stommar som är 480*1200 mm.


Kommentera gärna och ge input, det finns mycket tid kvar att justera på.

Rött är reachstacker
Blått är 40’ container
Grönt är trailer.
Kombihamn_7.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag har ett problem med min senaste design....

Det finns ingen poäng med möjlighet till rundgång för tåglok.

Tåglok är nästan till 99% ellok och det kan omöjligt finnas kontaktledning där trevägsväxeln finns pga att truckarna ska kunna lasta vagnarna... :? :cry:
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av daniel »

Du kan placera kombihamnen på en oelektrifierad linje och då måste man använda diesellok för att ta sig dit....
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"