Kombihamn i N-skala

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2019-09-07, 16:07 [...]
Mina slutsatser så här långt:
- 35 mm cc mellan terminalspåren räcker gott, kan till och med vara lite mindre
[...]
Bra med bilderna så man får en känsla för proportionerna. 35 mm cc känns för mig ganska mycket då jag ser på bilderna. Skulle rekommendera att minska till max 30 mm.
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2019 gånger.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2019-09-07, 20:49
AlexanderEhn skrev: 2019-09-07, 16:07 [...]
Mina slutsatser så här långt:
- 35 mm cc mellan terminalspåren räcker gott, kan till och med vara lite mindre
[...]
Bra med bilderna så man får en känsla för proportionerna. 35 mm cc känns för mig ganska mycket då jag ser på bilderna. Skulle rekommendera att minsta till max 30 mm.
Ja, det blev väldigt konkret med filmer och bilder.

Gött, är också inne på 30mm cc
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Var ute i verkligheten idag.

Några reflektioner:
- Det är träslipers till största delen, med betongslipers vid bockarna. I alla fall på den nybyggda kombiterminalen.
- Det ligger rälsskor (heter det så?) innan stoppbocken
- Det är ungefär 4-4,5 meter cc mellan spåren
- Spåren i "gatan" ligger i betongplattor, asfalt runt om

Här var jag: https://goo.gl/maps/3vbEmsqa6UTKhyh76
2019-09-09 13.34.10-1.jpg
2019-09-09 13.39.53-1.jpg
2019-09-09 13.41.16-1.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av Tompa »

Trevliga bilder! Vikten av att titta i verkligheten 😀
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2019-09-09, 16:49 - Det ligger rälsskor (heter det så?) innan stoppbocken
Stoppsko.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Har eventuellt en uppdatering på gång.

I och med att jag kan ha mindre avstånd mellan spåren kommer jag få in ett spår till i nederkant, totalt tre spår. De två spåren längst ner lägger jag utanför terminalområdet och kopplar ihop med en växel i ändan. Dessa blir elektrifierade och tillåter att ellok drar in sitt tåg och sedan går runt och backar in tågen på terminalen.

Detta är mer förebildsriktigt och realistiskt. Faktum är att det blir väldigt likt Katrineholms terminal. Fördelen är såklart att minska behovet av en bangård eller station i närheten. Det minskar behovet av växellok i trafikspelet.

Men frågan är, blir det för tråkigt?! Verkligheten är ju inte planerad för att vara rolig...
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av z750asn »

daniel skrev: 2019-09-09, 18:11
AlexanderEhn skrev: 2019-09-09, 16:49 - Det ligger rälsskor (heter det så?) innan stoppbocken
Stoppsko.
Bromssko
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2019-09-09, 18:57 Har eventuellt en uppdatering på gång.

I och med att jag kan ha mindre avstånd mellan spåren kommer jag få in ett spår till i nederkant, totalt tre spår. De två spåren längst ner lägger jag utanför terminalområdet och kopplar ihop med en växel i ändan. Dessa blir elektrifierade och tillåter att ellok drar in sitt tåg och sedan går runt och backar in tågen på terminalen.

Detta är mer förebildsriktigt och realistiskt. Faktum är att det blir väldigt likt Katrineholms terminal. Fördelen är såklart att minska behovet av en bangård eller station i närheten. Det minskar behovet av växellok i trafikspelet.

Men frågan är, blir det för tråkigt?! Verkligheten är ju inte planerad för att vara rolig...
Verkligheten är designad för att allt ska flyta på.

Som du vet så förespråkar jag att bygga verklighetsinspirerat och jag hoppas du väljer en sådan design. Min fråga nu till dig är vad gör denna förändring tråkigare än det nuvarande förslaget? Som jag ser det så är det följande sekvenser då man ankommer med ett tåg och linjeloket ska hantera växlingen.

Nu (om man kommer in med loket först):
  • Kör in tåget på ett av de övre tre spåren.
  • Koppla loss loket.
  • Kör bort loket.
Nya förslaget (om man kommer in med loket först):
  • Kör in tåget.
  • Koppla loss loket.
  • Kör runt loket.
  • Koppla på loket.
  • Dra ut vagnarna.
  • Tryck in vagnarna på rätt spår.
  • Koppla loss loket.
  • Kör bort loket.
Om man kommer in från andra hållet så blir det i båda fall som följer.
  • Backa in vagnarna.
  • Koppla loss loket.
  • Kör bort loket.
Jag ser ingen större skillnad om man skulle låta ett terminallok hantera växlingen, förutom att det blir två personer som interagerar.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Tack för bra och konstruktivt resonemang Erik, det uppskattas!

Börjar med att svara det sista biten
ErikKuiper skrev: 2019-09-09, 21:29 Som jag ser det så är det följande sekvenser då man ankommer med ett tåg och linjeloket ska hantera växlingen.

Nu (om man kommer in med loket först):
  • Kör in tåget på ett av de övre tre spåren.
  • Koppla loss loket.
  • Kör bort loket.
Nya förslaget (om man kommer in med loket först):
  • Kör in tåget.
  • Koppla loss loket.
  • Kör runt loket.
  • Koppla på loket.
  • Dra ut vagnarna.
  • Tryck in vagnarna på rätt spår.
  • Koppla loss loket.
  • Kör bort loket.
Om man kommer in från andra hållet så blir det i båda fall som följer.
  • Backa in vagnarna.
  • Koppla loss loket.
  • Kör bort loket.
Jag ser ingen större skillnad om man skulle låta ett terminallok hantera växlingen, förutom att det blir två personer som interagerar.
Trafikmässigt är det väldigt likvärdigt, försumbart skillnad.
Fördelen med det nya förslaget (á la Katrineholm) är att jag mer strikt kan bygga terminalspåren för att ej vara elektrifierade, mer enligt verkligheten. Samtidigt kan terminalen i större utsträckning betjänas ensamt av ellok. I det nya förslaget behövs inte egentligen inte trevägsväxeln och övergången längst in på de övre spåren längre. (Såvida inte dieselloken ska använda dem och gå runt).

ErikKuiper skrev: 2019-09-09, 21:29
AlexanderEhn skrev: 2019-09-09, 18:57
Detta är mer förebildsriktigt och realistiskt. Faktum är att det blir väldigt likt Katrineholms terminal. Fördelen är såklart att minska behovet av en bangård eller station i närheten. Det minskar behovet av växellok i trafikspelet.

Men frågan är, blir det för tråkigt?! Verkligheten är ju inte planerad för att vara rolig...
Verkligheten är designad för att allt ska flyta på.

Som du vet så förespråkar jag att bygga verklighetsinspirerat och jag hoppas du väljer en sådan design. Min fråga nu till dig är vad gör denna förändring tråkigare än det nuvarande förslaget?
Det var en bra fråga, var tvungen att tänka till lite.

Svaret blir en smula filosofiskt. ;)
Och paradoxalt.

Jag inser att jag gärna bygger så korrekt som möjligt, men, det finns också en brytpunkt där modellvärlden, fantasivärlden om man så vill, blir för mycket en exakt kopia av verkligheten. Och tappar jag intresset fullständigt. :)
Och jag är nog ute efter att det ska vara lite bökigt och knöligt också, jag gillar problemlösningen i växelspel och komplicerade växeluppdrag...

Frågan är när hittar jag maximal spänning och magi utan att pusha det för långt. :D

Alex Intresseindex.png
*Förebildsriktigt
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Här kommer ett nytt utkast. Kommer låta idéen vila till sig lite tills efter Nässjö tror jag innan nytt förslag.

Men låter er inte hindras av det! Kom med fler tankar och idéer!

Kombihamn_8.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"