Hittade just på bifogat förslag.
- En kombiterminal vid en hamn
- Hamnspåren kan eventuellt bli längre eller justeras i bredd mellan spårparen för att kunna ta emot äldre vagnar vid lastkaj också, beroende på epok som körs.
- Genomgående linje ger flexibilitet
- Dubbelspårsanslutning i infartsändan ger möjlighet till
-- Mötesspår på linjen oberoende av terminalen
-- Utdragsspår om modulen kopplas till enkelspår på övre spåret
-- Ett ankommande kombitåg kan möta ett avgående i hamnens närhet utan behov av möte vid annan större station.
-- Ett tåg kan dras ut och sedan avgå uppåt
- Kan mycket väl användas som slut på en linje, då kan linjen användas som ett industrispår med en eller fler godskunder utanför terminalen. (Ganska förebildsriktigt från Skandiahamnen i Göteborg där dels Volvospåret viker av innan och passerar samt spåret till Arendal som också viker av och går parallellt med terminalen).
- Växeln på linjen där huvudlinjen går i kurva i växeln är en large växel. Annars medium och kurvväxlar.
Detta är ett första utkast och det kommer fler...
Synpunkter mottages gärna.
