Stationsmodul

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Stationsmodul

Inlägg av TomasJ »

Hej

Jag har efter mycket funderande och pulande kommit fram till en spårplan på en station i N-skala. Jag har tänkt att den ska följa Fremo standard åtminstone så pass att man får vara med på svenska körningar. Skulle gärna ta emot synpunkter. Spårplanen är med en förebild i Dalarna som inspiration, så det är inte möjligt att ändra godsmagasin/stationshusets läge, större förändringar i spårlayout eller liknande.

Bild

Bild

Vänster kortsida är 40 cm, höger kortsida är 45 cm, kanske är detta ok?
Kurvväxel i huvudspår ok?

Mvh
Tomas
Senast redigerad av 1 TomasJ, redigerad totalt 2017 gånger.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Stationsmodul

Inlägg av TomasJ »

Jag vet inte riktigt varför bilderna inte kommer upp, här kommer länkar:
Spårplan https://1drv.ms/i/s!AmS0q8vtk5V4qEwwqzP5lEW4QPEY
3D https://1drv.ms/i/s!AmS0q8vtk5V4qE1sasOzR2s6sOuu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Stationsmodul

Inlägg av AlexanderEhn »

Ser väldigt spännande ut!! Både med godsrangering, godskunder och persontåg.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Stationsmodul

Inlägg av TomasJ »

Kanske ska berätta lite mer om modulen.
Från stationen/driftplatsen fortsätter i båda ändar linje med enkelspår, men moduländarna är av dubbelspårstyp, som får gå ihop till enkelspår på tänkta övergångsmoduler. Detta för att göra modulen kortare och enklare att passa in på eventuell framtida hemmabana. Jag har inte haft som ambition att modulen ska kunna användas som dubbelspår, så även om det skulle vara möjligt så är inte sidospår för förbigång och plattformslägen utformade för detta.
Modulen består av två sektioner och den kortaste långsidan är 263 cm, längre på andra långsidan, vilket gör att sektionerna varierar i längd mellan ca 130-140 cm.
I ena änden av spårområdet ligger en kurva på 22,5 grader. Kortsidan till höger avviker 2,5 grader från rät vinkel mot långsidan och kortsidan till vänster avviker 20 grader. Vänster kortsida är 40 cm, höger kortsida 45 cm.
Spårlängder är (spår numrerade från stn-hus) för spår 1 & 2: 156 cm och för spår 3-5: 195 cm. Maximal tåglängd är förstås kortare, men om tåg tillåts blockera utfarten från annat spår medges längre tåglängder, särskilt på spår 4 om dubbelspåret fortsätter utanför modulen i modulens högra kortsida.
Trafiken består av persontåg till de tre plattformarna samt vagnslasttrafik till godskunderna och heltåg till stålverkets skrotgård (i huvudsak utanför modulen). Det finns en mindre godsbangård med tre spår till vänster om godsmagasinet.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Stationsmodul

Inlägg av TomasJ »

Tack för glada tillrop Alexander.
Är det någon som kommer på eller ser något som inte funkar så bra med spårplanen?
Lättast att rätta till i det här stadiet!
Tacksam för alla synpunkter.
Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 184
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: Stationsmodul

Inlägg av Drakir »

Hej Tomas

Jag kör själv americaN, så vi har ju Atlas räls och växlar. Jag antar att det är PECO Code 55 räls som du kommer bygga denna modul i?
Hur har du tänkt styra växlar, manuellt eller med hjälp av växel motorer. Jag bara tänker på hur komplext detta första bygge kommer att bli då du har 15 st. växlar. Bredden på modulen (40 eller 45) brukar inte vara ett problem det viktigaste är att man bygger och har roligt.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Stationsmodul

Inlägg av TomasJ »

Drakir, tack för dina funderingar. Stämmer med Peco Code 55. Växelmotorer tänkte jag i första hand på de spår som används för genomfart, vilket är ungefär hälften av växlarna. Övriga växlar får vara manuella, åtminstone till en början.

Huvudspåret går genom en kurvväxel (den större radien) samt genom en växel large i kurvläge. Kan det innebära problem tro?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stationsmodul

Inlägg av LLJ »

Att tänka på är att det behövs växlande spårmatning till spårkorset beroende växlarnas aktuella läge (rakt/avvikande), dvs det fungerar inte att använda växlarna som de är vid handomläggning.

/Lars
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Stationsmodul

Inlägg av TomasJ »

Tack för påminnelsen Lars, jag förstår det som att du beskriver att man måste DCC-säkra växlarna. Och vid manuella växlar måste man alltså ändå ha en anordning för att ändra polaritet och då kanske det inte är mer jobb egentligen att sätta dit en växelmotor..
Att låta växlarna vara som de är t ex på en avgränsad godsbangård eller industriområde där det bara finns ett växellok går inte att få att fungera på något annat sätt heller antar jag?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Stationsmodul

Inlägg av daniel »

Du kan använda en Bluepoint växelomläggare. Den ser ut och fungerar ungefär som en växelmotor men är avsedd för manuell växelomläggning.

http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... bryta.html

Jag har dock inte använt den så jag kan inte svara för om den är bra eller inte.

Anledningen till att man måste DCC-säkra växlarna är att man med DCC alltid har full spänning i rälsen. Om det blir en liten kortslutning när hjulet passerar växeln så kan det skapa brännmärken på hjul och räls och i förlängningen sämre strömupptagning.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"