Tysk station?

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Tysk station?

Inlägg av UBJ »

Hej

Tänkte bygga en modell av en tysk station, Bonn. Jag har stationshuset i byggsats från Faller och den är nästan klar nu. Tänkte mig tyska signaler osv.
Stationen är idag en ren persontågsstation om jag fattat rätt, med 5 perrongspår.
Men funderar på om det är ok med tysk förebild i dom visningsbanor som Fniss brukar bygga upp? Eller vill man bara ha moduler med svensk förebild?

Mvh UB
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Tysk station?

Inlägg av UBJ »

42 visningar och ingen som vet något?
Det var väldigt svårt att få svar på den här frågan tycker jag.

Mvh UB
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Tysk station?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Antingen ta du svaret som ingen bry sig om att du bygger att.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tysk station?

Inlägg av AndersB »

Nu har du ju nämnt Fniss specifikt och jag kan nog inte svara för dom - men jag skulle bli mycket förvånad om dom skulle vara annat än varmt välkomnande!

Vad gäller övriga körningar i sverige så blandas det friskt mellan förebilder och epoker och där är inga problem ett komma med en tysk station. Iallafall så länge du inte kräver att endast tyska tåg får trafikera stationen :D

Skulle du få för dig att hänga med på en utlandstur så kan du ju själv välja om du vill hamna på den svenska eller tyska delen 8-)
mvh/anders
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tysk station?

Inlägg av AlexanderEhn »

Det borde ju vara fullt legitim att använda ett hus oavsett ursprung som ett svenskt hus. Så att husmodellen i sig har en tysk förebild kan ju inte spela någon roll, tycker jag.

Vet att många som bygger AmericaN brukar försvenska de engelska stationsnamnen om de kör N-RE, och tvärtom när N-REmoduler kör med AmericaN.

Så att din modul med tyska Bonn skulle ha ett svenskt alterego vid namn Bonnahåla eller ett amerikanskt dito vid namn Bonnville, är ju inte orimligt.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tysk station?

Inlägg av daniel »

UBJ skrev: 2017-10-31, 08:59 42 visningar och ingen som vet något?
Det var väldigt svårt att få svar på den här frågan tycker jag.
Jag har intrycket att det är få från Fniss som håller till på vårt forum. Det är mest H0-byggarna i Stockholmstrakten som har hittat hit, med några undantag.

Med vänlig hälsning
Daniel
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Tysk station?

Inlägg av GustavLundström »

Hej!

Nu har jag hittat tillbaka hit efter att mitt inlogg varit borta en längre tid.

Kul med verklighetsförebild! Fiktiva miljöer har dominerat i Stockholms modulvärld men undantag finns. Vi har inga restriktioner när det gäller förebild, land eller epok. Det enda vi brukar säga är att vi rekommenderar att nya moduler ska byggas enl Fremo N RE.

N-skala verkar generellt ligga lågt på de flesta forum, det mesta går över facebook numera.

Bästa hälsningar
Gustav Lundström
Fniss
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Tysk station?

Inlägg av UBJ »

Ok, Fremo N Re har jag kollat på och den verkar bra och tydlig.
Facebook skyr jag som pesten, kan vara ett misstag att enbart vara aktiva där tror jag.
Fniss hemsida tycker jag dock verkar väldigt bra och uppdaterad, hoppas ni fortsätter med den!

Bara att såga till plywood nu då.
Förresten, är det ok med egna gavlar i 10 mm plywood?

Mvh UB
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Tysk station?

Inlägg av GustavLundström »

Ja, 10 mm plywood blir bra. Bäst är att välja en lite dyrare sort med många skikt som är helt plan. Alla jag känner gör egna gavlar, ev har fremo producerat gavlar nån gång men inget jag sett.

Facebook har både för-och nackdelar. Det dåliga är främst att historikfunktionen inte är så bra, svårt att hitta äldre inlägg. Det positiva är att folk utanför mj-bubblan får en större chans att se vad vi gör och hitta till vår hobby. Men det är mycket mj-prat i slutna grupper också. Men vi försöker finnas överallt, även i verkligheten 😉, nästa körning är på mj-mässan i Uppsala till helgen!

G
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"