[Modul] Alingsås station

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

[Modul] Alingsås station

Inlägg av RobertWahlström »

Jag vill ha en station för att köraa hemma i källaren plus att den skall vara möjlig för N-RE och AmericaN träffar i framtiden.

Jag planerar att bygga den med Alingsås station som förebild. Numera är Alingsås station inte lika intressant som förr då det både hanterades gods och passagerare.

Bild
Alingsås station 1921. Med Dubbelspår mot Göteborg och andra hållet enkelspår. Länk till större bild: http://www.bangardar.se/filer/ritningar ... _-0009.jpg

1957 är det sig fortfarande ganska likt men vändskivan för lok är borta tex.
Bild

Jag kommer inte försöka efterlikna den helt men ta mycket inspiration från de historiska layouterna och försöka anpassa det till en modul som jag klarar av att bygga.
Om jag skall bygga den rak eller svag kurva återstår att se...

Första snabba layoutskissen som är långt ifrån färdig. Mer på ideskiss stadiumet.
Bild

Bantat ner antalet spår mor verkligheten och enkelspår i båda ändarna.
Spår 1 och 2 tillåter tåg på ungefär 2.4 meter att mötas och de är byggt med large växlar medans resten är medium nu.
Längd 4 * 80cm för lätt transport i bagaget.

Kritik för att göra det bättre mottages tacksamt (både ur N-RE och AmericaN synpunkt). Länk till testlayout: http://robert.astronet.se/Moduler/Aling ... stn_V1.any


Mer Historia om Alingsås station:
http://www.alingsastradgard.se/Alingsas ... ersson.pdf
Senast redigerad av 1 RobertWahlström, redigerad totalt 2017 gånger.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av AlexanderEhn »

:D Jag är helt novis, men det ser spännande ut!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av AndersB »

Kul att du är igång!

Ser ut som en bra kompromiss.
Att lägga den i mycket svag kurva höjer utseendet även om den kanske blir lite svårare att placera hemma.
Dubbelspår mot göteborg? Det hade ju gått att lägga dubbelspår med dubblerade hål, så att det går att montera både mot en enkel och en dubbelspårsträcka.

Ser ut som en stor väg passerar på snedden - verkar lite udda och vore en kul sak att få med.

mvh/anders
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av RobertWahlström »

Ja kurva eller inte är en bra fråga. Har potential att bli snyggare men även mer risker för en nybörjare på moduler som jag.

Dubbelspårets vara eller inte är en bra fundering med. Kan ju även bli en förlängning åt det hållet med en övergångsmodul från dubbel till enkel som förlänger landskapet med.

Den stora vägen som passerade vill jag ha med på något sätt. Mycket minne från den på yngre daga. Det var den stora leden genom staden och även kallat bomeländet eftersom bommarna var nere så ofta... Numera går den leden i en tunnel lite västerut.

Bild
Här är en bild från 1981. Där man ser vägen tydligt och även godshanteringen som då var kvar även om i mindre skala.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av Henrik Maude »

Ritningar för Alingsås station hos riksarkivet i Arninge:
Spårplan: SE/RA/81002.04/2/0007:00001-00006
Ritning av stationshus mm: SE/RA/81002.10/1/7/0008:00001-00011

Det går att antingen besök riksarkivet i Arninge för att fotografera av ritningarna eller få dem kopierade och hemskickade mot en mindre kostnad. Det är bara att kontakta dem och ange ovanstående referenser. Det verkade finnas en del annan info om spårplaner också.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av RobertKlarén »

Den stationen har jag, som liten pojk, hängt på under många timmar.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av FredrikB »

Hej Robert!

Jag håller med om Anders' förslag att behålla dubbelspåret mot Göteborg. Det byggs ju en del dubbelspår redan inom N-Skala Väst, och jag hoppas på mer. :)

Mvh

Fredrik
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av RobertWahlström »

Tack flr era synpunkter och jag lutar mot att det blir dubbelspår mot Göteborg och en dubbelspårs linjemodul som får förlänga landskapet lite och ha vägöverfarten på.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul! Den här vill jag köra på i framtiden! 🙂
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: [Modul] Alingsås station

Inlägg av RobertWahlström »

Planerna går sakta frammåt för stationen. Nyligen bestämde jag mig dock för att bygga en liten industrimodul först för att dra lärdom från misstag från den först... Har inte gjort något med växlar i nskalan ännu så det behövs ett övningsprojekt först.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"