Min första modul - Långenäs

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av LLJ »

Det skall alltid finns minst en skarv per modul. Detta för att kunna ta upp förändringar av temperatur och fuktighet i träet. Så skarven skall ha ett litet mellanrum så att rälsen kan flyttas sig då den sitter fast i ändarna.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2017-08-19, 18:28 Det skall alltid finns minst en skarv per modul. Detta för att kunna ta upp förändringar av temperatur och fuktighet i träet. Så skarven skall ha ett litet mellanrum så att rälsen kan flyttas sig då den sitter fast i ändarna.

/Lars
Oj, det har jag inte hört. Trodde jag hade läst på om "allt" som gick att läsa på!

Vad betyder det i praktiken? Att det är uteslutet att löda skarvarna?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av RobertWahlström »

Emligt fremo normen för N-re är det en rekomendation

* Every 0.5 m an expansions joint is installed.

Så löd ej ihop med andra ord. Löd feeder kablar till varje del istället. Min första modul är bara 50cm så jag har inte delat den.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

RobertWahlström skrev: 2017-08-19, 19:03 Emligt fremo normen för N-re är det en rekomendation

* Every 0.5 m an expansions joint is installed.

Så löd ej ihop med andra ord. Löd feeder kablar till varje del istället. Min första modul är bara 50cm så jag har inte delat den.
Ok.

Bör jag lämna ett medvetet litet glapp för att det ska finnas spelrum?

EDIT: Såg kommentaren ovan nu: Så skarven skall ha ett litet mellanrum så att rälsen kan flyttas sig då den sitter fast i ändarna.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Igår blev det sags att skära till kork och provlägga räls.

Igår kväll öppnade lödstugan och jag har lött allt kablage, men det får ni se i ett senare inlägg. :D
2017-08-23 09.52.45.jpg
Det ser ju bra ut! ;)
2017-08-23 09.53.34.jpg
Bild



Att skära vinkel på korken var svårare än vad jag hade anat.
Men en specialfilad träbit och en vinkelhaka fick agera stöd åt en vass moratäljkniv.
2017-08-23 10.25.09.jpg
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av daniel »

Ska du skära mycket kork kan det vara värt att fundera på en mattkniv. Jag har i o fs inte gjort några jämförande test mellan morakniv med mattkniv, men bladet på en mattkniv är mycket tunnare så det bör gå lättare.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2017-08-24, 11:56 Ska du skära mycket kork kan det vara värt att fundera på en mattkniv. Jag har i o fs inte gjort några jämförande test mellan morakniv med mattkniv, men bladet på en mattkniv är mycket tunnare så det bör gå lättare.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ja, det har jag en som jag använde till att skära remsorna med. Men täljkniven var vassare (slitet blad i mattkniven).
Men jag tänkte nog inte på att jag kunde ta mattkniven faktiskt. Tack för tipset.

Jag skulle ju vilja ha en passeparoutkniv på styrskena. Det hade vart superbra!


Dessutom funkade täljkniven oväntat bra till att skära 6 mm MDF som har jag som spårbädd under korken.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Så var det då dags för premiärkörning!

Mer byggbilder kommer snart, men ni får se resultatet före ni ser sista bygget. :D :D

Håll till godo! Youtubeklipp
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av RobertWahlström »

Fin liten film och kul att vara ihopkopplad med din modul.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Så kommer här en bildkavalkad från det sista bygget i förra veckan. Som ni ser i youtubeklippet ovan gick premiärkörningen bra. ;) 8-)


När jag har byggt dessa två första moduler har jag tittat väldigt mycket på nätet om hur andra har gjort. Så jag tänkte ge tillbaka så gott jag kan genom att visa hur jag gjorde till slut. :)


.................

Trots att jag köpt på mig mycket kabel i olika varianter hade jag ingen lagon tjock som var svart. En gammal USB-skrivarkabel fick sätta livet till. Oklart hur tjock den är. :)
2017-08-23 12.47.23.jpg
Rälskablar fastlödda.
2017-08-25 22.17.36.jpg

För mig var det viktigt att få till banvallen så att den löper hela vägen ut till skarven mot nästa modul, därför har jag sågat ur lite i gaveln och sänkt ner 6 mm-MDF'en 3 mm.
2017-08-24 15.37.21.jpg
Genomgående kabel har två ledare på 1,5 m^2 var. Fäst i vanlig sockerbit.
2017-08-24 13.03.38.jpg

Den 24'e augusti, i torsdags, blev det det absolut första testet med körande tåg på modulerna. Hål för rälskablarna är borrade och rälsen ligger på rätt ställe, provisoriskt fäst med dubbelhäftande mattejp.

Här finns ett youtubeklipp.



Efter ett tips jag fick i ett forum på Facebook föll valet av rälsfästning på borr och svart liten rälsspik.
Jag hittade ett 1mm borr i lådan till min Dremmel-kopia. Pilligt värre!!
2017-08-24 22.27.58.jpg
2017-08-24 22.28.30.jpg
Därefter blev det en sen kväll under köksfläkten för att löda mässingsskruvarna och rälsen vid moduländarna.
2017-08-24 22.55.56_2.jpg
2017-08-24 22.56.25.jpg


Därefter dags för ben. Ivar hyllgavlar från IKEA, 30 breda, 124 cm höga. Jag kapade av dem ca 5 cm för att de tillsammans med halva modulhöjden och skruvfötterna skulle blir 130 cm. M8 gängstavar med fot och inslagsmutter.

EDIT 2020-03-15: Jag har bytt ben på modulen för den här metoden blev för bökig och den var i vägen för modulskuvarna.
2017-08-26 11.06.02.jpg
I toppen av benen borrade jag 8 mm hål och limmade i benmagneter från Möllehem. Jag kan inte nog tipsa om dessa magneter, har inte hittat så starka och prisvärda någon annanstans!
2017-08-26 11.06.18.jpg
Genomgående i båda modulerna har jag använt konstruktionslim PL200 (Länk till Byggmax) istället för trälim. Ett mål med mina moduler har varit att de ska vara tysta. PL200 är starkt och blir ungefär som en gummilist när det torkar, vilket bör absorbera vibrationer och ljud.

Provkörningen bevisade att konstruktionen är väldigt ljuddämpande. Faktiskt mer än vad jag hade kunnat tänka mig. Tack alla som har lyft ljudfrågan. :)



För att möta benen och hålla modulen i rätt läge över benen satte jag en möbelvinkel i varje hörn som magneten kan fästa i samtidigt som det blir ett bra stöd för modulen att ligga på benen.
Det som inte syns på bilden är att jag har IKEA tvärstag samt ett hyllplan som håller i hop benen och håller avståndet längs med modulen. Det gör att benen inte kommer att kunna falla inåt.


Den skarpögde ser att jag inte har borrat hål för dockning till annan modul än. Jag håller tummarna att inte tvärslån på benen och möbelvinkeln är i vägen för dessa hål....?!
2017-08-26 13.59.19.jpg


Som grund för landskapet har jag 50 mm markisoleringsskiva (XPS).
Jag tycker att det hade vart smidigt att kunna skjuta in landskapet från sidan utan att vara beroende av ett längsgående sidostycke, mest för att fritt kunna forma landskapet i höjdled längs sidorna. Detta ger också fördelen att det är lätt att komma åt modulstommen. Dock ska jag fixa sidoskivor i tunn masonit. Cellplasten är endast grovt tillkapad.

EDIT 2020-03-15: Idén med landskapet i sektioner var ju en kul idé, men tillförde inget....
2017-08-26 14.15.00.jpg

För att dämpa den skrikande blå färgen och för att få en bra grundton till grönt landskap målade jag skivan med grön utomhus-träfärg som jag hade över från när huset målades.
2017-08-25 21.49.28.jpg
Bild





Och så här ser Långenäs Långa ut just nu! :D
2017-08-26 15.06.12.jpg
Senast redigerad av 4 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gång.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"