Min första modul: Klinten 1

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av RobertKlarén »

Jag noterar att du grundat med brunt inför "gräsandet". Fundera lite över hur det ser ut i naturen; är jorden verkligen brun. Min erfarenhet är att den, i alla fall i våra trakter, är mer grå eller rentav mörktgrå.

Jag bygger Amerikanskt i N-skala och använder numera kakelfog för att forma landskap, vägar etc. Kakelfog finns i många olika färger, är hållbart, relativt lätt och formbart över rätt så lång tid. En annan plusseffekt i förhållande till gips är att det är genomfärgat, det innebär att även om det yttre lagret blir skadat, vilket kan hända på moduler vilka packas upp och ned, så skiner inget vitt fram.

Bifogade bilder visar en modul vilken byggts med mörkt grå kakelfog, du kanske inte ser så mycket av just den, men den finns i botten.



PS: Berg i dagen är dock gips målat med vattenfärg

PC-2.jpg
PC-1.jpg
PC-5.jpg
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av JanFrelin »

Snyggt! Grått får det bli nästa gång.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av RobertWahlström »

Tack för tipsen.

Kakelfog har jag inte funderat på det kan vara ett intressant material för att forma marken med.

Som du säger är den bruna lite väl brun men det är inte tänkt att grunda marken med. skall göra den mer kuperad innan. Målade banvallen brun så det inte skulle lysa igenom så mycket. Mitt färgurval då var ganska litet nu har jag kompletterat med mer färger så jag kan blanda till en bättra basfärg i alla fall i teorin...

Tack för bilderna på din modul den är en bra inspirationskälla och precis som jag ser i naturen och på din modul finns det många olika nyanser som ger liv i det hela.

Min tanke är att på framsidan av modulen kommer det vara en stor hästhage med lite hästar i. och svagt kuperad äng. På andra sidan spåret lite mer kuperat grönytor blandat med lite bergsytor och en liten skogsdunge.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av RobertWahlström »

Jag tänkte fixa elen till min modul under veckan.

Finns det några bra tips på vad man bör eller inte bör göra.

Ni som har byggt moduler ett tag vet vad man bör undvika för lösningar på moduler.

Tex skarvar av kablar. Löda eller inte. Sockerbitar klämkontakter. Vad rekommenderas?
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av SethSwede »

Så snyggt du bygger Robert :D
RobertKlarén skrev: 2017-07-22, 18:29 Jag noterar att du grundat med brunt inför "gräsandet". Fundera lite över hur det ser ut i naturen; är jorden verkligen brun. Min erfarenhet är att den, i alla fall i våra trakter, är mer grå eller rentav mörktgrå.

Jag bygger Amerikanskt i N-skala och använder numera kakelfog för att forma landskap, vägar etc. Kakelfog finns i många olika färger, är hållbart, relativt lätt och formbart över rätt så lång tid. En annan plusseffekt i förhållande till gips är att det är genomfärgat, det innebär att även om det yttre lagret blir skadat, vilket kan hända på moduler vilka packas upp och ned, så skiner inget vitt fram.

Bifogade bilder visar en modul vilken byggts med mörkt grå kakelfog, du kanske inte ser så mycket av just den, men den finns i botten.



PS: Berg i dagen är dock gips målat med vattenfärg


PC-2.jpg

PC-1.jpg

PC-5.jpg
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av daniel »

RobertWahlström skrev: 2017-07-31, 23:13 Jag tänkte fixa elen till min modul under veckan.

Finns det några bra tips på vad man bör eller inte bör göra.

Ni som har byggt moduler ett tag vet vad man bör undvika för lösningar på moduler.

Tex skarvar av kablar. Löda eller inte. Sockerbitar klämkontakter. Vad rekommenderas?
Det går bra att använda sockerbitar. Kolla dock så att ledarma verkligen sitter fast i sockerbiten. Är sockerbiten för stor och ledaren för tunn så sitter inte ledaren bra. Skaffa gärna kabelkanaler och lägg kablarna i dessa. K-rauta har kabelkanaler med typ 1cm area.

Jag har två grova ledare för DCC genomgående under modulen och sedan löder jag de snå ledarna upp till rälsen direkt på dessa två ledare.

Mvh Daniel
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av RobertWahlström »

Borttagning av oljetank och slötittande på friidrott har gjort att jag har haft en byggpaus på modulen.Nu när oljetanken är borta får jag en bra plats att måla moduler och ett bra hem för Robert Klarens gamla airbrush.

Kopplade in elen idag. Tror jag har tänkt rätt med vilken sladd som skall till rätt räls men det märks på Modulmingelträffen om 2 veckor.

Bild
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av RobertWahlström »

Idag har jag byggt 8 ben. 4 för 100cm och 4 för 130cm höjd.

Prov satte upp modulen och den står ganska stabilt. Fötter och islagsmutter från Möllehem.

Bild

När jag hade den uppsatt och tittade under upptäckte jag ett problem...
Bild

Den elansvariga hade dragit kabeln tvärs över hålet för ihopkopplingen av modulerna..... Behöver också ta ur mer hål uppåt så man får plats för modulskruven....
Lite trimning av detta så är den n'stan redo för sin premiär på Nskalavästs modulmingel möte.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av daniel »

Många moduler står lite ostadigt när de är ensamma, men när de kommer i banan kommer modulerna stadga upp varandra.

Med vänlig hälsning
Daniel
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul: Klinten 1

Inlägg av RobertWahlström »

Modulen har fått sin första provkörning på N-skala västs träff i Hindås idag. Fungerade bra ihop med de andra. Nu är det dags för lite ladskapsbygge och sedan Timmele träffen om 2 veckor.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"