[Modul] Vändesta

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

[Modul] Vändesta

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Har funderingar på hur jag ska använda min vändskiva med tillhörande 5-portars lokstall. Jag vill göra det i modulform så klart och med den bifogade skissen kan man använda vändskivan både som slutet på en rak linje (Vatten/Sand/Kol B) eller som en avstickare från linjen (rimligen då i anslutning till en station (Vatten/Sand/Kol A). Man skulle kunna göra B-änden med justerbar cc-mått så att den passar cc25-32 (N-Re / Slamra / AmericaN)

Vad tror ni?

Jag har fått för mig att man vill ha två spår in för lok som är inkommande resp. lok som görs klara för avfärd. Vilka underhållsstationer fanns det för ankommande / resp. avgående ånglok? Vad finns det idag när man använder lokstall för moderna diesellok?
Vändesta_ide0.JPG
Vändesta_ide0.JPG (94.62 KiB) Visad 5318 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: [Modul] Vändesta

Inlägg av daniel »

När ånglok ska stallas så tar man ur askan. Om jag förstått rätt så har många ånglok en lucka i botten på eldstaden så att man relativt enkelt kan få ner askan ur eldstaden. Och då behövs ett spår med en grop under spåret där askan kan trilla ner i, en slaggrav.

Spontant känns två spår in/ut som en ganska stor station och att en så stor station har fler stallplatser. Ta Hultsfred som exempel, som har sex stallplatser men bara ett anslutningsspår till vändskivan. Ritningen är från 1925 när ångloken dominerade helt och Hultsfred hade då normalspår i tre riktningar, Nässjö, Linköping och Oskarshamn. (Smalspåret ej inräknat).

I övrigt gillar jag helt klart dina idéer.

Har du boken "Sveriges Lokstationer"?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: [Modul] Vändesta

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Håller med om askan. Jag hittade senare denna film som refereras från Wikipedia: https://www.youtube.com/watch?v=ZMfqSMKoiiM. Nästan 30 min härlig brittisk instruktionsfilm för framtida ångloksservare. Där framgår hela processen från det att loket anmäler ankomst till dess att det kan dra vidare ut på nya äventyr.

Ordnignen i filmen är grovt sett: Anmäla ankomst vid kontoret; Fylla på vatten; Tömma aska i askgrop (först ur fronten och sedan ur luckan i golvet); in i lokstall för en lång rad rengöringsmoment som tar ungefär ett dygn (vatten fylls på inne i lokstallet igen); påfyllning av kol; anmälan vid kontoret i samband med avfärd.

Så på infartssträckan till vändskivan kanske det är på sin plats att ha, från linjen sett, kontor, vattenpåfyllning, askgrop, kolfyllning, vändskiva.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: [Modul] Vändesta

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Denna idé gillar jag bättre. Kurvmodulen är en helt vanlig 22,5-graders med två stickspår. Vändskivemodulen blir lite enklare och på Vändesta får loken köra fram och tillbaka lite grann mellan olika spår för att göra sig rena och fina. Roligare trafik för rallaren.

Fortfarande infart från två alternativa håll.
Vändesta_ide1.JPG
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: [Modul] Vändesta

Inlägg av daniel »

Ser bra ut.

En liten fundering på spåret "Askgrop" jämte lokstallet. En del stationer hade en verkstad i anslutning till lokstallet för enklare reparationer av lok och vagnar och även viss ombyggnad. Har lokstationen en verkstad så skulle den kunna fungera som "godskund", typ att man har en fraktsedel "Mottagande station: Vändesta, Verkstaden. För reparation", och att vagnen dagen efter sänds tillbaka till hemstationen. Men det är kanske lite överkurs?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: [Modul] Vändesta

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Bra ide. Den tar vi!
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"