M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 45º k- Del 1 - Bakgrunden och första limningen
Detta avsnitt beskriver lite bakgrunden till dessa två moduler samt hur jag satte ihop dessa moduler. Dessa två moduler är enligt M-Plays nya variant.

När jag planerade min hemmabana i min lägenhet så ser jag att jag behöver en 90 graders böj för att få en hyffsad bana. Min lägenhet är av öppen planlösning och är en 2:a på 58 kvm. Rö station tar upp tre meter samt två stycken 22,5 graders kurvor. Detta tillsammans med Förstingen min första modul som inte är en M-Play modul så blir det 8 meter moduler. Skall bli intressant att sätta upp alla moduler och köra. Men denna artikelserie beskriver byggandet av de två 45 graders modulerna.

Bilden nedan visar paketet som de nya modulerna kom med.
2-kurvbitar-45-Grader-001.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-001.jpg (104.27 KiB) Visad 6924 gånger
Bilden nedan visar innehållet i packetet. Den nya stilen som M-Play använder sig av är att man använder inte av sidostycken för att göra modulen lite mera flexibel. Det nya sättet är att använda sig av en alluminium profil och två mm kartong som stöd. Jag får fundera om jag vill göra på detta sätt, för jag gillade det gamla bättre.
2-kurvbitar-45-Grader-002.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-002.jpg (82.05 KiB) Visad 6924 gånger
Bilden nedan har jag spänt upp modulsidan med tejp och innan dessa rikligt med trälim i skarven.
2-kurvbitar-45-Grader-003.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-003.jpg (76.48 KiB) Visad 6924 gånger
I nästa del tar vi upp hur jag byggde långsidorna.
Senast redigerad av 2 RoberthLundin, redigerad totalt 2015 gång.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 45º - Del 2 - modulsidorna

I detta avsnitt tar jag upp hur jag byggde långsidorna för modulerna.

Jag funderade en hel del hur jag ville göra denna modul, men i slutändan bestämde jag för att skapa en modultyp som de andra modulerna (Rö station, 22,5 Graders kurvorna). Så istället för aluminium listen tar jag och använder trä istället. Tog en tur i virkesförrådet och hittade lite lämpliga lister (Furu 30x10 mm). Dessa tog jag sågade upp på gireringssåg som jag har köpt för att såga tavelramar. På bilden nedan kan man se de kort stödbitarna samt den långa listen som blir stödet i kanten.
2-kurvbitar-45-Grader-004.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-004.jpg (105.44 KiB) Visad 6869 gånger
På bilden nedan kan man se hur det blev efter limningen i högra delen av bilden. På den vänstra delen har jag limmat en utskuren bit från medföljande pappskivan. Denna har jag limmat med rikliga mängder av trälim på den skapade ramen med lister. Efter att limmer har torkat skar jag rent den pålimmade pappskivan.
2-kurvbitar-45-Grader-005.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-005.jpg (84.91 KiB) Visad 6869 gånger
På bilden nedan ser man hur jag limmade andra sidan. Hade bara klämmor för toppdelen.
2-kurvbitar-45-Grader-006.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-006.jpg (71.38 KiB) Visad 6869 gånger
På bilden nedan ser vi resultatet efter limning och skurit rent pappen.
2-kurvbitar-45-Grader-007.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-007.jpg (41.5 KiB) Visad 6869 gånger
Den här metoden är kanske inte lika bra som att använda M-Plays material. Men var kul att prova
och det var inte så långt ifrån men klart mycket mera arbete. Jag rekommenderar det inte utan
försök använda honeycomb materialet om ni kan.

I nästa del tar vi upp beninfästningarna.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 45º - Del 3 - Modulinfästningarna

Detta avsnitt handlar om mina egna konstruerade beninfästningar. Kanske är överkurs att skapa egna infästningar till benen men jag ville prova och ville inte beställa mera ben.

Började med att plocka fram ramsågen för att slippa få sneda sågningar. Rotade fram lite plank i detta fall rödbok som är två mm tjock ungefär runt 8 cm tjockt. Hittade lite furu med samma tjocklek som benen. Började med att så fram fyrkant staven lika långa som bred på rödbok plankorna samt sågade rödbok plankorna lika långa bredden för den ena sidan som 3 bens tjocklek samt 5 bens tjocklek för den andra. Dvs 16 bitar furu fyrkantsstavar, 8 bitar korta plankbitar samt 8 lång bitar. På bilden nedan ser ni lite av råmaterialet samt färdigsågade bitar.
2-kurvbitar-45-Grader-008.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-008.jpg (124.27 KiB) Visad 6818 gånger
Sedan limmades de olika bitarna ihop, som syns på bilden nedan. Klämmorna för att få en fin lim yta. Slipmaskinen på bilden nedan används för att slipa alla sidor fina. Efter att ha limmat ena rödboksbiten till fyrkantstaven slipades limkanten fin med slipmaskinen en Proxxon cirkelslip.
2-kurvbitar-45-Grader-009.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-009.jpg (147.8 KiB) Visad 6818 gånger
På bilden nedan limmas andra rödboks sidan på infästningen och därefter slipas kanterna fina med hjälp av rundslipen.
2-kurvbitar-45-Grader-010.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-010.jpg (136.22 KiB) Visad 6818 gånger
I nästa del tar vi upp hur vi fortsätter konstruktionen av beninfästningen.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av AndersB »

RoberthLundin skrev:
2-kurvbitar-45-Grader-010.jpg
I nästa del tar vi upp hur vi fortsätter konstruktionen av beninfästningen.
Ser ju bra ut. Benfästena är av liknande typ som flera här i söder styrt in mot.

Ett tips är att vänta med att såga till delarna till varje fäste och istället limma ihop ett enda långt fäste i "metervara".
När allt är limmat så sågar man ner det till enskilda bitar. Går rätt mycket snabbare när man gör många fästen.

I fästet använder vi "pinnaben", dvs ett träben. I toppen på träbenet skruvas en skruv, t.ex. en gipskruv eller liknande.
I fästet limmas, på ovansidan, ett lock med en infälld magnet och sedan är det bara att sticka in benet i fästet och magneten håller benet på plats.

Lite halvtaskiga bilder finns här: http://www.mollehem.se/index.php/modult ... net-detail

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av LLJ »

@AndersB: hur justerar du längden för att ta hänsyn till ojämnheter i golvet med den typen av ben/benfäste?

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:@AndersB: hur justerar du längden för att ta hänsyn till ojämnheter i golvet med den typen av ben/benfäste?

/Lars
På "standardsättet" med justerbar benskruv nere vid golvet (vanlig vagnsbult eller specialskruv som denna).
mvh/anders
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av RoberthLundin »

AndersB skrev:Ett tips är att vänta med att såga till delarna till varje fäste och istället limma ihop ett enda långt fäste i "metervara".
När allt är limmat så sågar man ner det till enskilda bitar. Går rätt mycket snabbare när man gör många fästen.
Hade en idé att det inte skulle hålla. Så plattans fibrer ligger vriden 90 Grader mot fyrkantsstavens fibrer.
Kanske överdrivet eftersom jag använda rödbok i plattan var 4 mm tjock. Mycket troligt att det var en överdriven oro.
Rödbok är ett hårt träslag och håller mycket bättre än furu eller andra mjuka träslag.
AndersB skrev:I fästet använder vi "pinnaben", dvs ett träben. I toppen på träbenet skruvas en skruv, t.ex. en gipskruv eller liknande.
I fästet limmas, på ovansidan, ett lock med en infälld magnet och sedan är det bara att sticka in benet i fästet och magneten håller benet på plats.
Jag kör just nu med M-Plays aluminiumben. Undrar om man få ihop det med magneten och något av järn i toppen av benet. Måste fundera
på detta, just när passformen så pass att det krävs lite moment att trycka in benet men är inte kanske så bra i längden.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av RoberthLundin »

LLJ skrev:@AndersB: hur justerar du längden för att ta hänsyn till ojämnheter i golvet med den typen av ben/benfäste?
Jag kör just nu med M-Plays aluminiumben som är lagom längd för 1015 mm samt tillsammans med en förlängningsbit för 1300 mm.
Använder den lägre höjden normalt sätt när jag kör, och den högre höjden när bygger. Lägre höjden har en justering med skruv mot
golvet ca 9-10 cm, och förlängningen har en något längre justering på runt 11-12 cm. Jag får visa lite bilder på detta.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 45º - Del 4 - Modulinfästningarna II

Detta avsnitt handlar om stärker beninfästningen med skruvar samt grundmålning.
För att göra en starkare fog till beninfästningar bestämde jag för att skruva dessa också. På bilden nedan syns borrningarna för att inte träet skall spricka. Alla borrningar försänktes med en grov borr.
2-kurvbitar-45-Grader-011.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-011.jpg (119.51 KiB) Visad 6580 gånger
På bilden nedan ser man hur det blev när skruvarna är på plats. Sidan på den översta infästningen är den dåliga sidan och kommer att placeras nedåt och målas inte.
2-kurvbitar-45-Grader-012.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-012.jpg (129.96 KiB) Visad 6580 gånger
På bilden nedan ser man första grundmålningen. Det blev två lager av färg, för att täcka ordentligt.
2-kurvbitar-45-Grader-013.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-013.jpg (146.09 KiB) Visad 6580 gånger
I nästa del tar vi upp när jag fäster beninfästningarna i modulen.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play två stycken kurvmoduler 45 grader

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 45º - Del 5 - Modulinfästningarna III

I detta avsnitt färdigställer jag beninfästningarna, dvs limmar fast dessa på modulstommen.

Men först tog jag och spacklade bort skruven från beninfästningen. Kanske är överkurs men jag kunde inte ha kvar dessa, såg så fult ut. På bilden nedan ser man de färdigmålade innan inlimning.
2-kurvbitar-45-Grader-014.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-014.jpg (139.45 KiB) Visad 6502 gånger
Inlimningen är rakt på sak, rejält trälim och sedan placeras på lämpligt ställe, samt tre fästtvingar som visas på bilden nedan.
2-kurvbitar-45-Grader-015.jpg
2-kurvbitar-45-Grader-015.jpg (75.92 KiB) Visad 6502 gånger
Läs inte dagstidningen innan man börjar limma saker. På bilden ovan ser man mina fingeravtryck tydligt. Blir att måla lite mera.... Bilden ovaqn ser man också att jag har limmat en furulist på kanten runt omkring hela modulen. Tänkte mig enbart på kortsidan men jag räknade fel på sidostycket så det vart att lägga en list även där.

I nästa del tar vi en sammanfattning av ytbehandlingen och målningen.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"