M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 22,5º - Del 1 - Bakgrunden

Jag har köpt två stycken M-Play kurvmoduler. Vardera modul motsvarar en kurvsektion på 22,5 Grader. Jag har inte bestämt mig för vad det skall bli för terräng utan det får komma senare. Det kommer att bli en rad artiklar som förklarar hur jag har byggt dessa sektioner. Men även de olika felen samt andra erfarenheter som jag har gjort.

Jag beställde två moduler samt fick de levererade en vecka senare. Leverans bestod utav en förpackning av 1 meter x 40 cm och ungefär 7-8 cm tjock.
2-kurvbitar-22.5-Grader-001.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-001.jpg (114.92 KiB) Visad 5532 gånger
Bilden ovan visar packetet som jag fick hem. Kanske inte så bra packat som jag skulle vilja ha det, var rädd att jag skulle saknar något. Men allt var med fast en del metalldetaljer låg löst i kartongen och kanterna på kartongen var bara igentejpat.

Innehållet efter att ha öppnat kartongen såg bättre ut, fast en aningen kantstött i hörnen på honeycomb skivan.
2-kurvbitar-22.5-Grader-002.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-002.jpg (106.29 KiB) Visad 5532 gånger
Inga problem att ta loss den laserutskurna skivan och puncha ut hålen. Men jag tycker att en simpel plastpåse var i minsta laget att skydda metalldelarana. Flera av skruvarna och muttrarna hade ramlat ur påsen genom att ett hål bildats under transporten. Men ingenting verkar saknas som tur är.
2-kurvbitar-22.5-Grader-003.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-003.jpg (83.65 KiB) Visad 5532 gånger
Till modulerna hade jag köpt ben med tillhörande infästningar för modulerna. Bilden visar till vänster delarna till infästningarna, som skall vikas ihop och limmas. Benen är 130 cm långa och har plast infästningar för båda ändar. Den ena änden finns det en tass med fot till för att kunna justera höjden för modulen.
2-kurvbitar-22.5-Grader-004.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-004.jpg (129.14 KiB) Visad 5532 gånger
I nästa del berättar jag hur det hela sätts ihop, samt en del småmissar som jag gjorde i ihopsättningen.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 22,5º - Del 2 - Ihopsättningen av basplattan

Principen för att sätta ihop en M-Play modul är att vika upp de fyra sidorna och skruva dit ett gångjärn i varje hörn. Sedan kan man limma skarvarna och hörnen.

Detta gjorde jag men missade en liten detalj, de olika hörnen är inte riktigt 90 grader utan man behöver skära till hörnen lite så att det passar. Jag hade lite bråttom att limma ihop det hela. Men för att ta saker i rätt ordning började jag med att limma ihop sidorna och basplattan samt i hörnen. Därefter skruvade jag fast gångjärnen i hörnen.
2-kurvbitar-22.5-Grader-005.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-005.jpg (59.48 KiB) Visad 5516 gånger
Bilden ovan visar hur jag missade att skära ut för att hörnet inte är i 90 grader vinkel. På den ena sidan blev det en öppning och den andra ihoptryckt lite. Nu tror jag inte att det gör så mycket och jag kommer inte att justera detta. Bilden nedan visar hur det ser ut på andra sidan där det blev lite ihoptryckt vidgångjärnet men en glipa utåt.
2-kurvbitar-22.5-Grader-006.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-006.jpg (51.57 KiB) Visad 5516 gånger
Bilden nedan visar hur mycket glipa som det blev utåt. Denna glipa använde jag en trälist som jag passade in och som fylld upp utrymmet. Samt mycket trälim för att fixera det hela.
2-kurvbitar-22.5-Grader-007.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-007.jpg (57.23 KiB) Visad 5516 gånger
I nästa del tar jag upp hur beninfästningarna limmades ihop samt hur jag skyddar kanterna på modulen.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 22,5º - Del 3 - Beninfästning och kantlister

Denna del handlar om hur beninfästningarna gjordes samt hur jag hanterade kanterna av modulerna. Kanterna är ganska fula, och man ser honeycomb-materialet.

Benen är 130 cm långa och är fyrkantsrör av aluminium. Ändarna finns et plaststopp som skyddar de vassa kanteran av aluminiumrören. Men mer om detta i en senare del. För att limma ihop så infästningen så gjorde jag enligt denna bilden nedan:
2-kurvbitar-22.5-Grader-008.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-008.jpg (62.34 KiB) Visad 5495 gånger
Jag tog ett aluminiumrör och satte gladpack runt det. Tog varje infästning och smetade på med trälim i de två ytor som möts samt i vecken för varje hörn. Sedan för att hålla ihop det en bit målartejp. Försöka klämma ihop de så mycket som möjligt men inte alltför hårt. Bör gå att röra lite trots gladpacken.

Att använda målartejp var ett misstag. När limmet torkat och försökte ta bort tejpen följde en bit av pappret i honecomb-materialte med. Vet inte vilken tejp man kan använda. Efter detta tog jag loss infästningarna när de var torra och limmade fast de med skarven mot själva modulen samt dikt an mot golvet i basplattan. Spände detta med en tving så att den satt medans limmet torkar. Fortfarande är det trälim som jag använder, och detta torkar på runt en 24 timmar.

Det fungerade bra när provade att stoppa in benen i infästningarna, kanske inte på alla en två av benen satt löst. Men innan jag limmade fast hade jag limmat fast ett skydd för kanten till modulerna. Bilden nedan kan ni se en rak modul samt en kurva med kantlisten påsätt.
2-kurvbitar-22.5-Grader-009.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-009.jpg (94.72 KiB) Visad 5495 gånger
Kantlisten är en furulist med måtten 1,5 mm x 15 mm som limmas på kanten med rikliga mängder med trälim. Detta ger en bra kant som är stötsäker och fungera bra med att ha mot bord eller motsvarande ytor. Bilden nedan ser ni hur jag provat en kurva med en rak. Där man ser med eller utan kantlist. Kurvmodulen har inga hörn fixade ännu, efter min lilla miss att inte skära rent hörnet innan ihopsättningen.
2-kurvbitar-22.5-Grader-010.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-010.jpg (57.72 KiB) Visad 5495 gånger
På bilden ovan ser man också att detta är en tidig M-Play modul som fortfarande har metallbrickorna på insidan, senare moduler har inte dessa. Ihopsättningen av de båda modulerna är gjorda av modulskruvarna från Möllehem. Rekommenderas starkt, fungerar bra samt är riktigt billiga.

I nästa del berättar jag vad hittade på för att få en snygg möbelyta av sidorna och kanterna till modulerna.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 22,5º - Del 4 - Ytbehandling

I denna del kommer jag att ta upp hur jag limmar på lakansväv och målar modulen. Samt första intrycken för hur detta har fungerat.

När jag kände på pappret i honeycomb-materialet är detta inte speciellt tåligt för fett, men däremot som reklamen visar att den tål vatten. Vatten tåligheten kan jag intyga men känner att jag vill ha en bra yta, och funderade på vilken färg jag skall använda. Valet blev eninomhusfärg för att måla möbler med. Utav någon anledning valde jag den nötbruna samt högblank. Båda valen visade sig vara mindre bra, den nötbruna är riktigt ful, samt högblank gör att den inte torkar förrän efter 24 timmar för varje lager färg. Färgen är svår att måla med och man måste lägga på ganska tjockt, kräver lite teknik för att få snyggt. Färgen har väldigt svårt att flyta ut.

Men innan jag började måla, föreslog en släkting att använda tyg för att få en snygg yta. Jag gjorde en provbit och gillade resultatet. Jag tog ett kasserat, eller rättare sagt jag tog ett lakan som började bli rätt slitet, och rev isär detta och tog vävlim och limmade på det sidorna av modulen. Bredden plus 5-10 cm på båda sidor, där jag vek runt kanten och limmade på insidan av modulen samt överkanten på ovansidan. På bilden nedan kan ni se hur det blev efter att ha gjort ett lager grundmålning:
2-kurvbitar-22.5-Grader-012.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-012.jpg (50.53 KiB) Visad 5451 gånger
Efter ha limmat fast lakanstyget tog jag och målade den med vanlig grundfärg för möbler och dyligt. Vattenbaserad och relativt riktigt med färg utan att det rinner. Det går åt en hel del färg, lite mer än en halvliter för de båda modulerna. För att klippa rent runt hålen för modulen använde jag en sax, försökte först med en skalpell men fungerade inget vidare. Nedan ser nu hur det ser ut efter klippningen av hålet, rätt prydligt.
2-kurvbitar-22.5-Grader-013.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-013.jpg (60.31 KiB) Visad 5451 gånger
Färgen som jag lade på efter att ha lagt på grundfärgen blev RAL 8015 Nötbrun. Denna högblanka färg som jag valt väldigt svår att arbeta med och en vansinnigt ful brun färg. Som en av polarna sa, skitbrun :-) Bilden nedan ser ni resultatet efter en veckas målning, flera lager av färg både grundfärg och täckfärgen. Här syns även beninfästningarna. Jag borde ha satt de symetriskt mot varande, vilket stör mig en del.
2-kurvbitar-22.5-Grader-014.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-014.jpg (109.63 KiB) Visad 5451 gånger
På bilden ovan ser ni även på den bakre modulen mitt på långsidan en fetfläck, som var en grundläggande orsak till de konstruktionsval med lakansväv och måla på detta sättet.

I nästa del blir det hur jag har lagt på rälsunderlaget och hur jag räknade fram kurvböjen.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av MickeC »

Trevligt att det byggs i värmen:)

Sen håller jag inte med dig om färgvalet , RAL8011 som normen säger tycker jag är en bra färg på modulerna som harmonierar när det kommer landskap på och gömmer sig diskret i bakgrunden...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

MickeC skrev:Trevligt att det byggs i värmen:)
Nja, värmen, just regnar det :-) Perfekt väder att bygga moduler.
MickeC skrev:Sen håller jag inte med dig om färgvalet , RAL8011 som normen säger tycker jag är en bra färg på modulerna som harmonierar när det kommer landskap på och gömmer sig diskret i bakgrunden...
Helt rätt, det är RAL 8011 som färgen, nu kommer jag ihåg.

Jag var inne på FREMOs sidor och kollade numret och där står det:
4.The exterior color of the frame should be a matt gray (to prefer "dust gray RAL 7037").

Jag gick och kollade på lite bilder från FREMO träffar och där används båda färgerna. Det verkar som de har ändrat rekommendationen från nötbrun till grå.
Vad är det som gäller egentligen?
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 22,5º - Del 5 - Rälsbädden

I detta avsnitt kommer att beskriva underlaget från själva modulen till upp till korklagret som ligger under själva rälsen. I kanten kommer det att bli en massiv bit trä och ingen kork.

Jag började med att mät fram exakt var kurvans mittlinje skall finnas. Det finns ett Excel ark som någon dansk har skapat som jag använder. Jag har tappat länken tyvärr men om någon kommer ihåg den kommentera gärna. Jag använder en blandning av Lind och Furu som underlag för rälsbädden. Enligt bilden nedan kan man se att jag placerat en kantbit av Lind som är 5 mm tjock samt Vilket tillsammans med rälsen ge en tillräcklig tjocklek enligt FREMOs standard.
2-kurvbitar-22.5-Grader-015.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-015.jpg (62.3 KiB) Visad 5435 gånger
Varför valde jag Lind samt Furu? Tack vare att jag har detta liggande i 2, 3, 4 och 5 mm i en meters längden. Ungefär 10 Kg per typ av träslag. Tänkte att jag skulle använda Rödbok för kantbiten som jag skall skruva i men kändes inte som det behövdes utan Lind räcker.

Bilden nedan visar några av träbitarna samt korkbanvallen som jag tänker använda ovanpå träflaken.
2-kurvbitar-22.5-Grader-016.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-016.jpg (56.77 KiB) Visad 5435 gånger
Nedan visas hur jag har limmat fast korken ovanpå träplanken. De blyertsmarkering är för att mäta var mittlinjen för kurvan går så att jag kan lägga två bitar av Peco flextrack.
2-kurvbitar-22.5-Grader-017.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-017.jpg (50.47 KiB) Visad 5435 gånger
Bilden nedan visas andra sidan, och denna ser likadant ut. Jag limmar ihop korken och träplanken med vanlig trälim.
2-kurvbitar-22.5-Grader-018.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-018.jpg (49.99 KiB) Visad 5435 gånger
I nästa del berättar jag hur rälsen sätts på tillfälligt samt hur eldragningen för modulen kommer att göras.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av MickeC »

RoberthLundin skrev:
MickeC skrev:Trevligt att det byggs i värmen:)
Nja, värmen, just regnar det :-) Perfekt väder att bygga moduler.
MickeC skrev:Sen håller jag inte med dig om färgvalet , RAL8011 som normen säger tycker jag är en bra färg på modulerna som harmonierar när det kommer landskap på och gömmer sig diskret i bakgrunden...
Helt rätt, det är RAL 8011 som färgen, nu kommer jag ihåg.

Jag var inne på FREMOs sidor och kollade numret och där står det:
4.The exterior color of the frame should be a matt gray (to prefer "dust gray RAL 7037").

Jag gick och kollade på lite bilder från FREMO träffar och där används båda färgerna. Det verkar som de har ändrat rekommendationen från nötbrun till grå.
Vad är det som gäller egentligen?
Från början gällde just RAL 8011 , den grå är en nyare rekommendation, smaken beror ju helt beroende på byggaren. För min del gäller 100% brunt även i framtiden...

Jag vet inte hur fördelningen mellan färgerna är t.ex. i skanskaN?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

MickeC skrev:
RoberthLundin skrev:
MickeC skrev:Sen håller jag inte med dig om färgvalet , RAL8011 som normen säger tycker jag är en bra färg på modulerna som harmonierar när det kommer landskap på och gömmer sig diskret i bakgrunden...
Helt rätt, det är RAL 8011 som färgen, nu kommer jag ihåg.

Jag var inne på FREMOs sidor och kollade numret och där står det:
4.The exterior color of the frame should be a matt gray (to prefer "dust gray RAL 7037").

Jag gick och kollade på lite bilder från FREMO träffar och där används båda färgerna. Det verkar som de har ändrat rekommendationen från nötbrun till grå.
Vad är det som gäller egentligen?
Från början gällde just RAL 8011 , den grå är en nyare rekommendation, smaken beror ju helt beroende på byggaren. För min del gäller 100% brunt även i framtiden...

Jag vet inte hur fördelningen mellan färgerna är t.ex. i skanskaN?
Tack för det svaret. Fungerar som jag misstänkte.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av MickeC »

RoberthLundin skrev:
MickeC skrev:
RoberthLundin skrev:
Tack för det svaret. Fungerar som jag misstänkte.
Varsågod.

FREMO:s motto är ju att det som byggs är norm, sen tycker jag att det är trevligt om både landskap och moduler harmonierar. Och sargens färg är ju avsedd att dölja och inte peka ut den. Fokus bör ju vara på landskap och tåg ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"