M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av AndersB »

MickeC skrev:
Från början gällde just RAL 8011 , den grå är en nyare rekommendation, smaken beror ju helt beroende på byggaren. För min del gäller 100% brunt även i framtiden...

Jag vet inte hur fördelningen mellan färgerna är t.ex. i skanskaN?
Roberth - kul att du se dina planer och alster!!!

I skåne är det 100% nötbrunt. Även i övriga landet är det bruna i majoritet.
Våra danska vänner däremot har en salig blandning av brunt, olika(!) nyanser av grått samt trärent...
Det gör en hel del för helhetsintrycket med samma färg :)
mvh/anders
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M-Play 2 stycken kurvmoduler 22,5º

Inlägg av RoberthLundin »

Kurvmodul 22,5º - Del 6 - Rälsen och kabeldragningen

Detta avsnitt handlar om att fästa rälsen temporärt samt löda fast den underliggande strömförsörjningen. Här identifieras ett stort problem.

Jag tog två bitar av flextrack Peco code 55 och klamrade fast denna i båge efter de mätningar som jag gjort tidigare. På bilden nedan kan man se hur mätstrecket som är nollinjen genom modulen samt vid vilka punkter hur mycket avdrift som bågen behöver. Sedan klamrade jag fast rälsen temporärt med häftklamrar. Jag lödde fast rälsen i de två skruvarna som jag har skruvat dit tidigare.
2-kurvbitar-22.5-Grader-019.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-019.jpg (47.55 KiB) Visad 2429 gånger
Det hela ser enkelt ut, och kändes rätt. För varje rälsbit lödde jag fast en kabel på varje sida av rälsen och drog dessa genom modulen. På under sidan har jag dragit en grovare kabel som en buss som jag skall fäst de kablar som jag lött fast vid rälsen. På bilden nedan ser man fästkuddarna och de två kablarna fästa med buntband. Jag tror att detta skall hålla, annars får vi förstärka på något sätt.
2-kurvbitar-22.5-Grader-020.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-020.jpg (60.02 KiB) Visad 2429 gånger
På bilden nedan ser man dessa två grövre ledningar en röd och en svart, samt infästningen för de kortare mindre kablar som kommer ifrån de båda rälssektionerna. Skalade den grova kabeln med hjälp av en skalpell. Jag har fast dessa med fästkuddar och buntband. Detta kommer att fungera bra på en enkel modul som denna men mindre bra på Rö station.
2-kurvbitar-22.5-Grader-021.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-021.jpg (57.81 KiB) Visad 2429 gånger
På bilden nedan ser man de två inlödda rälerna mot skruvarna. Ser bra ut och känns rätt.
2-kurvbitar-22.5-Grader-022.jpg
2-kurvbitar-22.5-Grader-022.jpg (42.2 KiB) Visad 2429 gånger
Kurvan ser bra ut i en spegel, behöver enbart lite justering den sista biten mot kanten där den vart en aningen rak.

Nästa avsnitt kommer jag att prova att koppla ihop dessa två moduler och köra ett tåg över det.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"