Kombihamn i N-skala

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

Personligen skulle jag rekommendera att ha mindre spåravstånd än 35 mm. Om du inte vill gå ända ner till 28 mm så är kanske 30 mm acceptabelt. Att hantera avkoppling och urspårning på ytterspåren borde fungera väl oberoende av spåravstånd. Mittenspåret är dock lite besvärligare om båda yttre spår är använda. Om vi bara kopplar av vagnar vid loket så borde inte avkoppling vara något problem. Då är det problemet med urspårade vagnar, och frågan är hur ofta det händer. Jag skulle rekommendera dig att testa lite praktiskt. Lägg tre spår bredvid varandra och prova med olika spåravstånd och se vad du tycker är snyggast visuellt, vad du kan acceptera visuellt, och hur besvärligt det är att hantera vagnar vid olika spåravstånd.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2021-08-26, 21:25 Personligen skulle jag rekommendera att ha mindre spåravstånd än 35 mm. Om du inte vill gå ända ner till 28 mm så är kanske 30 mm acceptabelt. Att hantera avkoppling och urspårning på ytterspåren borde fungera väl oberoende av spåravstånd. Mittenspåret är dock lite besvärligare om båda yttre spår är använda. Om vi bara kopplar av vagnar vid loket så borde inte avkoppling vara något problem. Då är det problemet med urspårade vagnar, och frågan är hur ofta det händer. Jag skulle rekommendera dig att testa lite praktiskt. Lägg tre spår bredvid varandra och prova med olika spåravstånd och se vad du tycker är snyggast visuellt, vad du kan acceptera visuellt, och hur besvärligt det är att hantera vagnar vid olika spåravstånd.
Testade detta härom veckan. Och om jag ska ner och greja med fingrarna på vagnar på mittenspåret så är 35 mm ett minimum.

28 mm är nästan för tajt för att likna förebilden.

30 eller 32 är helt ok visuellt och lämnar dessutom plats för att kunna ställa eventuella vagnskort mellan vagnarna för att kunna sortera snabbt.

Vid 28 mm blir det också väldigt svårt att se eventuella vagnsnummer och märkning på vagnen om det står tre vagnar i bredd.

Så egentligen handlar det nog om att välja ca 30 eller ca 35 mm…

Just nu är jag mest inne på att sluta planera och börja bygga. ;)
03B42629-2311-4219-BAB1-C972305B183A.jpeg
BD828CEB-0F2D-447C-9C68-B4F20CCC7539.jpeg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2021-08-26, 22:02 Just nu är jag mest inne på att sluta planera och börja bygga. ;)
Det låter som ett bra initiativ (och du vet vilket spåravstånd jag skulle rekommendera ;) ).
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Så, igår kväll fixade jag klart spårplanen så att jag skulle kunna börja bygga och bli nöjd.

Jag hör er input, Erik & Henrik & Daniel! Men känner att jag har stött och blött den här spårplanen så länge nu och jag var oväntat icke-mottaglig för allt för kreativa idéer. :D Jag återkommer om ett år när jag har testat mina idéer och inser att de inte var helt optimala. ;)

Jag är lite förvånad att ingen har kommenterat den rätt så orealistiska övergångsväxeln på mittenmodulen mellan terminalen och ankomst/avgångsspår. Rakt genom staketet?! :)

Detaljerna på de övre tre spåren och övre högre växelpaketet kommer att ge sig när jag lägger spåren.
.
Kombihamn_28_V-exakt horisontal_1.png
Kombihamn_28_V-exakt horisontal_2.png
Kombihamn_28_V-exakt horisontal_3.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av ErikKuiper »

Jag som tittar på hur modulen kan användas inom americaN då man kör 50 och 60-tal har inget emot övergångsväxeln :D. Jag hoppas jag får se modulen fungerande i Grimslöv.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Så. Nu går jag in i byggläge.
Målet är tydligt, körklar till Grimslöv. Har ritat in terminalen i banan.

Garaget är tillräckligt röjt och jag funderar på hur många benfästen jag behöver ha totalt.
E71A37FD-8909-4F73-AC9A-2A2C6BBB9424.jpeg
8C6830DA-2430-48FA-8FCF-63B9EA6B2A73.jpeg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av BoA »

Lycka till. Blir spännande att se i Grimslöv.
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Det händer saker väldigt sporadiskt och periodiskt med Arken Kombi.
Det fanns en plan att premiära moudlen i Grimslöv. Det hände inte.

Men inför Grimslöv var det en intensiv byggperiod och just nu är statusen såhär.
Har testat olika spackel/landskapsmassa. Hittade ingen som är perfekt. :)

Här finns ett klipp på det det hela. https://youtu.be/qWo37Q3VLLk
Foto 2022-01-23 19 02 00.jpg
Foto 2022-02-05 18 11 49.jpg
Foto 2022-02-05 18 11 31.jpg
Foto 2022-02-05 18 10 36.jpg
Foto 2022-01-30 20 04 16.jpg
Foto 2022-01-30 01 51 39.jpg
Foto 2022-01-27 01 42 15.jpg
Foto 2022-01-23 19 20 24.jpg
Foto 2022-01-23 19 02 58.jpg
Foto 2022-01-23 19 02 40.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Så nu är planen att premiära modulen i AmN-träffen i Fagerhult, den ska ha räls tills det är dags.
Och månaden efter det är det Höglandståg.

"Arken Kombi" heter den på svenska. Det amerikanska alteregot är naturligtvis "Noha's Intermodal".

Men nu kör vi ju ofta en äldre epok på AmN där intermodal inte riktigt platsar, så jag tar gärna förslag på synonymer till intermodal som kan passa.
Tycker att "Noha's Yard" eller "Noha's Freight Yard" är lite tråkigt.

Bästa förslaget jag har hittils är "Noha's Docks". Tanken är ju att det mesta ska kunna skickas dit och i periferin utanför modulkanten finns det en hamn.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av SethSwede »

Snygg design
AlexanderEhn skrev: 2021-08-27, 11:46 Så, igår kväll fixade jag klart spårplanen så att jag skulle kunna börja bygga och bli nöjd.

Jag hör er input, Erik & Henrik & Daniel! Men känner att jag har stött och blött den här spårplanen så länge nu och jag var oväntat icke-mottaglig för allt för kreativa idéer. :D Jag återkommer om ett år när jag har testat mina idéer och inser att de inte var helt optimala. ;)

Jag är lite förvånad att ingen har kommenterat den rätt så orealistiska övergångsväxeln på mittenmodulen mellan terminalen och ankomst/avgångsspår. Rakt genom staketet?! :)

Detaljerna på de övre tre spåren och övre högre växelpaketet kommer att ge sig när jag lägger spåren.
.

Kombihamn_28_V-exakt horisontal_1.png
Kombihamn_28_V-exakt horisontal_2.png

Kombihamn_28_V-exakt horisontal_3.png
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"