Förlängning av Corleone

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Förlängning av Corleone

Inlägg av daniel »

Corleone1.png
Alla garvade stationsbyggare i modulhobbyn vet att det finns en lämplig storlek på stationer: Strörre!

Corleone, en nätt liten bangård i N-skala med amerikansk förebild mäter 9,5 meter på genomgående huvudspår. Men på Fagerhultsträffen i augusti framkom att det "saknades" 3,5 meter bangård. Det behöver nu åtgärdas.

americaN-gruppen bygger moduler för epoken 50 - 60 - tal och de amerikanska bolagen äger sin egen räls. Corleone är en bangård som ligger i anslutning till en korsande järnväg. På skissen är svart linje huvudspår för det bolag som äger Corleone. Orange linje, längst till höger, är huvudspår för annat järnvägsbolag som Corleone har vagnsutbyte med. På modulträffar har vi ofta en annan bangård, Pinehill, nere i högra hörnet för trafik till/från det bolaget.

Corleone består av två delar, dels en personbangård (röda linjer) och dels en godsbangård (blå linjer). Till höger finns på personbangården mötesspår med perronger och på godsbangården fyra spår för rangering. Till vänster finns på både personbangården och godsbangården spår för uppställning av lok och vagnar.

Problemet som framkom i Fagerhult är att de fyra rangerspåren på godsbangården inte räcker till för att rangera alla de godståg som kommer in och går ut från Corleone. Det behövs ytterligare spår för att kunna bygga nya tåg i väntan på att dessa ska avgå. Därför planeras en ny kompletterande bangård nere till vänster på skissen, de gröna spåren. Det blir fem spår i bredd där man har möjlighet att bygga nya tåg.

Ett av spåren kommer ha möjlighet till att vara genomgående för anslutning till industrimoduler, det lila spåret som fortsätter efter de gröna spåren. Bl a finns inom americaN-gruppen ett stort industrkomplex "Florida" som kan anslutas här.

CAD-ritning på Corleone:
Corleone2.png
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av RobertKlarén »

daniel skrev: 2021-09-10, 19:12

Ett av spåren kommer ha möjlighet till att vara genomgående för anslutning till industrimoduler, det lila spåret som fortsätter efter de gröna spåren. Bl a finns inom americaN-gruppen ett stort industrkomplex "Florida" som kan anslutas här.

CAD-ritning på Corleone:
Corleone2.png
Ser väldigt intressant ut. En liten kommentar bara (jag är säker på att det kommer fler); jag skulle uppskatta om genomgångsspåret vore det yttre av spåren, det skulle kännas mer naturligt.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av HansBrage »

Håller med Robert. Om nu inte tanken med det inre spåret är att det ska vara en industri.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av ErikKuiper »

@Daniel. Blir det några problem med modulskarvar om man flyttar växeln till det inre spåret till "huvudväxelgatan"? Avstånd mellan det bakersta spåret och modulkant borde då bli 7,2 cm om man antar att americaN dubbelspårsavständ används mellan spåren, och det känns som ett OK avstånd.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av daniel »

Det går nog.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av kasoe »

"americaN dubbelspårsavständ" - vilket är det? Är det 32 mm eller är det 31.7? ;)

En annan sak, denna nya Yard, se till att den får en Yard-lead som gör att växling kan göras utan att inkräkta på övrig trafik.
Om jag ser rätt på skissen så kommer(?) växlingen av yarden inkräkta på sidospåret på stationen?
Dvs man kan blockera en rundgång på stationen medan man växlar...

Har inte kontrollmätt längderna och det är nog ett marginellt problem, men från boken om "Track planning for realistic operation" så minns jag ett evigt tjat om "Yard lead" och att man "aldrig" får blockera linjen vid växlingsrörelser... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av ErikKuiper »

kasoe skrev: 2021-09-14, 13:55 "americaN dubbelspårsavständ" - vilket är det? Är det 32 mm eller är det 31.7? ;)
31,75 mm eller 1 1/4" (och ja, jag är medveten om att jag avrundade detta till 32 mm då jag gjorde mitt räkneexempel med antagandet om 300 mm breda moduler med genomgående spår 100 mm från ena kanten).
kasoe skrev: 2021-09-14, 13:55 En annan sak, denna nya Yard, se till att den får en Yard-lead som gör att växling kan göras utan att inkräkta på övrig trafik.
Om jag ser rätt på skissen så kommer(?) växlingen av yarden inkräkta på sidospåret på stationen?
Dvs man kan blockera en rundgång på stationen medan man växlar...

Har inte kontrollmätt längderna och det är nog ett marginellt problem, men från boken om "Track planning for realistic operation" så minns jag ett evigt tjat om "Yard lead" och att man "aldrig" får blockera linjen vid växlingsrörelser... ;)
Med nuvarande design kan man blockera vänster infart/utfart till huvudbangården, men det är känt och det finns tankar på hur det kan byggas bort. I praktiken kommer det dock nog inte vara ett större problem då antalet tågrörelser den vägen är begränsat. Linjen blockeras dock aldrig.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av kasoe »

ErikKuiper skrev: 2021-09-14, 22:36 31,75 mm eller 1 1/4" (och ja, jag är medveten om att jag avrundade detta till 32 mm då jag gjorde mitt räkneexempel med antagandet om 300 mm breda moduler med genomgående spår 100 mm från ena kanten).
Anledningen till min fråga var inte att räkna tiondelar utan snarare att bortse från dom, jag har en dubbelspårsmall som Olle gjort, om jag inte missminner mig så är den gjord för 32 mm. Hitsoriskt så tror jag vi i "svenska AmN gruppen" frågade tyskarna om dubbelspår, men de var lite ljummet intresserade av det så vi gjorde en egen variant med dubbelspårsmoduler. Då bestämde vi ett avstånd på 32 mm (kan har varit influerat från NMRA, minns inte) och körde på det. Sen tog det inte lång tid innan det kom ut en uppdaterad norm av AmN där man satte avståndet till 31.75 mm, lite irriterande kände vi... Men i praktiken... Tveksam påverkan, jag kör med min 32 mm mall ändå... ;)
ErikKuiper skrev: 2021-09-14, 22:36 Med nuvarande design kan man blockera vänster infart/utfart till huvudbangården, men det är känt och det finns tankar på hur det kan byggas bort. I praktiken kommer det dock nog inte vara ett större problem då antalet tågrörelser den vägen är begränsat. Linjen blockeras dock aldrig.
OK, då har man tänkt på det, bra! :)

Samtidigt, det är, när verkligheten kommer in, en skillnad på att det är "nästan löst" och att det är "löst", det brukar ju ha en tendens att köra ihop sig. En lead bör alltid klara hela tåglängden som finns på spåren i bangården så man kan utföra växling utan att påverka andra tågrörelser. "Utmaningar" i spårplaner behövs inte, de skapar vi så effektivt ändå... :lol:

Men jag är lugn med svaret, tack!
Håller med om att det blir nog inget större problem i praktiken!

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Förlängning av Corleone

Inlägg av daniel »

Jag har en dubbelspårsmall som är gjord av Olle så om du har dubbelspår av Olle så lär det inte vara något problem. Och en precision på 0,25 mm mellan dubbelspår tror jag är omöjligt att uppnå om man inte har mallar.
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"