The Freight House

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

The Freight House

Inlägg av kasoe »

Jag har INTE startat någon modul, men jag googlade lite och hittade en bra länk om hur man trafikerade ett Freight House som jag tänkte spara.

http://cs.trains.com/mrr/f/13/t/205595.aspx

Läs om ni är intresserade, men den dagen då spårplanen ska skapas så finns nog lite info att skörda i länken.
Jag har lite ideer kring spåren, avsikten är att göra modulen (flera sektioner) till en enhet som i sig själv innehåller allt som behövs för att kunna växlas utan att kräva faciliteter av intilliggande moduler...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Freight House

Inlägg av kasoe »

Det är som man blev avskannad via datorn... I annan tråd fick jag en "hint" om att det kunde finnas behov av lite indistrimoduler med stadskänsla. Det kom medan jag tog en liten paus från att rita på nedan modell för 3D print... Ska man ha ett Freight house går det åt en hel del trailers, så jag behöver trilers, många... jättemånga... Det är några kvällars ritande kvar, bakaxlar, stöd i framänden och hjulen. Sen borde det finnas en STL-fil att inviga min nya printer med... ;)

När det blir en modul åsterstår att se... ;)

/Anders Ö
Trailer.JPG
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Freight House

Inlägg av kasoe »

Trailersläpet ser ut som nedan, snart dags att starta printern och göra en testprint.
Trailer.jpg
Trailer.jpg (45.75 KiB) Visad 694 gånger
Eftersom inspirationen flödar så skissade jag upp en möjlig modulsppsättning med ett Fregiht House men även en del andra industrier. Spårplanen är från en verklig plats, Jamestown NY, men starkt krympt...
Freight_House_v0.jpg
Det är två "inbound" och två "outbound" spår, de växlas enligt ett visst mönster. Jag har inte det tillgängligt just nu men har sett en växlingslista på nätet, får leta upp den om projektet tar fart på riktigt. Ovanför "Freight House" finns två teamtracks, känns som det hänger ihop med verksamheten...

Det kommer nog gå åt ett ansenligt antal trailers... Varje spår rymmer 8-9 40' boxcars, modulerna är 100x40 cm. Det blir stort, kanske lite väl stort, men skissen är snabbritad. Får se om den går att förädla ytterligare, det känns lite "öde" i nedre högra kanten, men samtidigt, man ska inte vara rädd för lite ytor, de ringar in järnvägen på ett bra sätt. "Looken" på modulerna bör återspegla industriområde i en halvstor stad, tänker mycket tegel, en del betong och skräpigt...

Åsikter och förslag på ovan mottages med tacksamhet och värme! :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Freight House

Inlägg av kasoe »

Nu måste jag snart gå ut och röra lite på mig... Men jag sydde ihop en Switch-lista baserat på den som är länkad i översta inlägget. Det blir 4 jobb per dag att hantera i Fregiht House, jag TROR det ska gå ihop sig. Antal vagnar är specat i länken men jag öppnade för variation i antalet vagnar som kanske är bra att ha i modulsammanhang...

Som ovan, åsikter, kommentarer och rättelser mottages med tacksamhet!

/Anders
Bilagor
Switching_the_freighthouse.pdf
(43.71 KiB) Nerladdad 46 gånger
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Freight House

Inlägg av kasoe »

Några (ok, en hel del) timmar i CAD så gick att visualisera hur ett Freight House för 8 vagnar kan se ut... Det blir en rejäl pjäs, ca 75-80 cm lång... Och sen ska det finnas ett till, dock trro jag bara den ska vara i ett plan. På övervåningen satt "administrationen", redan på denna byggnad känns den väl tilltagen men jag kände det blev lite (eller "ännu mer") obalans om man gjorde den kortare... ;)
FrightHouse_8_40ft_boxcars.JPG
Mycket skissande och funderande just nu... nu ska jag gå och göra något vettigt en stund... tror jag...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: The Freight House

Inlägg av HansBrage »

kasoe skrev: 2023-09-14, 19:03

FrightHouse_8_40ft_boxcars.JPG
Hur tänker du dig med huset? 3D-print?
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Freight House

Inlägg av kasoe »

Det är Cornerstone Modulars som jag har rätt gott om.
Ritade upp dom i Fusion för att bara få sen känsla av hur det kunde se ut.
Tyvärr blir det lite fel (tiondelar) när man sitter med skjutmåttet och ritar så jag borde gå över alla bitar en gång till och justera måtten så de blir "modulars", nu är det mer likt "Cornerstone Similars", dvs de är nästan lika men inte helt... ;)

Jag kommer få printa någar nya för att få till lastdörrar mot både vagnar och trailers, där har jag bara några få bitar, behövs "många"...
HansBrage skrev: 2023-09-28, 14:11
kasoe skrev: 2023-09-14, 19:03

FrightHouse_8_40ft_boxcars.JPG
Hur tänker du dig med huset? 3D-print?
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"