Trafikgenererare

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Trafikgenererare

Inlägg av RobertKlarén »

Grabbar

Vi har två rejälar Yards (tre om man räknar med Ocala) och det finns en hel del linje (även om det aldrig kan bli för mycket av den varan). Vad vi saknar är moduler som genererar trafik. I Fagerhult nu i Augusti upplevde vi och gladdes av långa tåg på väg till och från Haslingen/US Steel. Det gick också en hel del vagnar til och från Maricopa. Två stora tyskbyggda/ägda trafikgeneratorer; generellt saknas sådant i vår svenska arsenal; vi behöver därför bygga, och bygga stort.

Jag skissade på en 4,5m modul med arbetsnamnet Gotmadingen Industries, det blir troligen inget med den i närtid då gruvan kommer att uppta min tid, men det står var och en fritt att sno idé och spårplan rakt av och sätta igång.

Gottmadingen Industries by Marc.jpg

Alexander har sin kombihamn (eller vad det nu blir) på gång, när den är klar för test vet endast Alexander men där har vi ett paket som sväljer en hel del vagnar.

Gruvan kommer att ge stora mängder kolvagnar som kommer att ringla sig genom landskapet.

Men vad finns det mer på gång som idé eller rent av i byggstadiet?

mvh
Robert

Rikards industriområde är naturligtvis en stor trafikgenerator
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikgenererare

Inlägg av kasoe »

Jag har modulramar till en interchange som ett tag var överflödig men som kanske behövs nu igen? Det blir ju trafikgenerering "off-layout" men ändå...
Ingen direkt storkund, tror spåren blev ca 2 meter långa, alltid något...
Hittade en länk, jag kallade den tydligen "Fawlty Junction", minns inte varför... (kan framgå i tråden i länken... Japp, namnet kommer från att jag byggde fel, korsningen lutade åt "fel håll" mot vad jag hade tänkt, därav namnet...)

viewtopic.php?f=16&t=176&start=30

Sen har jag en dröm att bygga en kolurlastning med Huletts och en Great Lakes lastbåt, det är en dröm, kanske en ide, men inte så nära i tiden... Dock så har jag en artikel om hur man bygger Huletts... ;) Arbetsnamnet är "Cleveland" men de ligger på "Whiskey Island", också ett trevligt namn...

http://towns-and-nature.blogspot.com/20 ... aders.html

Annars är jag lite mer "linjeorienterad" i min (spår-)läggning...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Trafikgenererare

Inlägg av Daniel Rydell »

Rickard har ju Florida och East Lane, de kan ju på egen hand svälja ett helt manifest även om man får portionera ut in- och utgående vagnar för att det ska bli hanterbart.

Men visst skulle det vara trevligt med fler industrier. Jag har många idéer om vad jag skulle vilja bygga men det kolliderar alltid med andra saker jag också villhöver göra. Prio för mig inför nästa träff är i alla fall en mer lättganterlig och lättransportabel yard som kan ersätta Scotland Yard.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikgenererare

Inlägg av LLJ »

Youngburg tar emot en del olika vagner, t.ex. reefers, woodchip hoppers, gondolas med rör, och vanliga boxcars.
Dock så blir det nog mest 0:an för min del i närtid.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikgenererare

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag är väldigt långt kommen med planeringen av min Kombihamn. Den är tänkt som en modern svensk kombiterminal.
viewtopic.php?p=45335#p45335

Jag har haft en baktanke att bygga den så att den kan ha ett amerikanskt alterego. Pikeperch Intermodal kanske. Eller Pimple Rapids.
Men för att matcha epok behöver det inte vara intermodal. Timmer och boxcars eller något annat roligt.

Filar på den exakta spårplanen, gillar planeringensfasen så jag har inte jättebråttom och tar gärna mer input för att göra den mer AmN-kompatibel.
Saker jag har funderat på efter helgen:
  • Spår för caboose och uppställning av linjelok medan rangering pågår.
  • Hur långa behöver rundgångsspåren vara? Just nu är de anpassade efter en T44'a alternativt et Re-lok.
Aprikosfärg är genomgående linje, lila är en skrotindustri, blågrönt är terminalspår.
Den lilla blågröna stumpen är tänkt för en framtida utbyggnad. Detsamma gäller alla spår åt vänster, tankar finns på en utbyggnad. och ha genomgånende linje på modulen.
Kombihamn_26_V-exakt horisontal.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikgenererare

Inlägg av ErikKuiper »

Hej Alexander

Jag har inte helt koll på längden av moderna amerikanska lok, men de kan nog vara långa som ett E-lok, vilket är drygt 13 cm. Och om man kör med två så blir det nästan 26 cm. F-lok är 10 cm och tre sådana blir 30 cm. De växlingslok som jag har är antingen 8 eller 9 cm, och de körs nästan alltid i par.

Jag tycker inte du ska flytta på växlarna för att kunna hantera amerikanska lok, lastspåren blir för korta då. Jag tycker att du snarare ska fundera i banorna av en kortare påhängsmodul som gör att amerikanska lok får plats. Ett alternativ som inte kräver extra jobb är att förutsätta att kombihamnen finns vid en yard där vagnar kan tryckas in i kombihamnen från yarden. Exempel är industrianslutningen i Corleone, eller på det sätt Maricopa anslöts i Fagerhult.

Speciella spår för uppställning av caboose och linjelok tycker jag inte behövs. Om det finns ett dedikerat växellok på platsen så borde tågen bara göra ett snabbt stopp för att lämna av ett block vagnar och hämta upp vagnar som det lokala växlingspersonalen redan har hämtat från lastplatserna. Om det är linjelokets personal som ska göra växlingen så kommer de nog att använda linjeloket. Om man ska växla inne på området är dock ett långt utdragsspår användbart så man inte behöver använda linjen ... Om allt är ett industriområde och det inte går en linje förbi terminalen så behövs det dock inte.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikgenererare

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2021-08-24, 20:04 Hej Alexander

Jag har inte helt koll på längden av moderna amerikanska lok, men de kan nog vara långa som ett E-lok, vilket är drygt 13 cm. Och om man kör med två så blir det nästan 26 cm. F-lok är 10 cm och tre sådana blir 30 cm. De växlingslok som jag har är antingen 8 eller 9 cm, och de körs nästan alltid i par.

Jag tycker inte du ska flytta på växlarna för att kunna hantera amerikanska lok, lastspåren blir för korta då. Jag tycker att du snarare ska fundera i banorna av en kortare påhängsmodul som gör att amerikanska lok får plats. Ett alternativ som inte kräver extra jobb är att förutsätta att kombihamnen finns vid en yard där vagnar kan tryckas in i kombihamnen från yarden. Exempel är industrianslutningen i Corleone, eller på det sätt Maricopa anslöts i Fagerhult.

Speciella spår för uppställning av caboose och linjelok tycker jag inte behövs. Om det finns ett dedikerat växellok på platsen så borde tågen bara göra ett snabbt stopp för att lämna av ett block vagnar och hämta upp vagnar som det lokala växlingspersonalen redan har hämtat från lastplatserna. Om det är linjelokets personal som ska göra växlingen så kommer de nog att använda linjeloket. Om man ska växla inne på området är dock ett långt utdragsspår användbart så man inte behöver använda linjen ... Om allt är ett industriområde och det inte går en linje förbi terminalen så behövs det dock inte.
Låter bra.
Ja, vi är inne på samma spår på alla fyra saker du nämner. Låter bra! Då kör jag på utan förändring, det viktigaste är ju trots allt att det blir byggt någonting alls. :D

Har skissat på både extramodul och en bangård i anslutning. I första skedet får den här modulen förlita sig på andra moduler för ankomstspår och rundgång. Har funderat på utdragsspår, men tänker att det på sikt löses av en anslutande bangård.
Kombihamn_2x + bangård.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikgenererare

Inlägg av kasoe »

Om någon är sugen på att bygga ett rejält stålverk så vet jag en som är villig att sälja ett komplett stålverk i modell.
Det är väldigt komplett, i stort sett alla byggsatser från Walthers stålverksserie (sold out) samt lok och en rad specialvagnar för stålverk som i många fall är specialare från småserietillverkare.

I grunden är det, tror jag, det som en gång var Perra Eklunds kompletta stålverk. Det finns en spårplan och väldesignat trafilupplägg av Byron Hendersson som man kan använda som input till sitt modulbygge.

Själv köpte jag på mig Cornerstone Modulars för flera livstider...
Har en modulide som jag tänkte bygga där jag ska använda en del, men det blir en hel del över även där vad det lider... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ChristofferStröm
Inlägg: 64
Blev medlem: 2020-03-05, 22:53
Ort: Nässjö

Re: Trafikgenererare

Inlägg av ChristofferStröm »

kasoe skrev: 2021-08-29, 14:15 Om någon är sugen på att bygga ett rejält stålverk så vet jag en som är villig att sälja ett komplett stålverk i modell.
Det är väldigt komplett, i stort sett alla byggsatser från Walthers stålverksserie (sold out) samt lok och en rad specialvagnar för stålverk som i många fall är specialare från småserietillverkare.

I grunden är det, tror jag, det som en gång var Perra Eklunds kompletta stålverk. Det finns en spårplan och väldesignat trafilupplägg av Byron Hendersson som man kan använda som input till sitt modulbygge.

Själv köpte jag på mig Cornerstone Modulars för flera livstider...
Har en modulide som jag tänkte bygga där jag ska använda en del, men det blir en hel del över även där vad det lider... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Aj aj aj, farligt farligt! Men det lät ju onekligen lite intressant! :D :lol:
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Lampist i Team Nättelund
Numera indoktrinerad inom AmericaN!
Lokförare på riktigt :mrgreen:
Kika gärna in på Instagram: modeltrain_weathering
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Trafikgenererare

Inlägg av PerEklund »

Jag håller på att kolla på att köpa tillbaka stålverket.
Ligger mig fortfarande väldigt varmt om hjärtat!
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"