Trafikgenererare

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikgenererare

Inlägg av kasoe »

GÖTT! :)
PerEklund skrev: 2021-08-31, 06:55 Jag håller på att kolla på att köpa tillbaka stålverket.
Ligger mig fortfarande väldigt varmt om hjärtat!
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikgenererare

Inlägg av kasoe »

Kan väl avslöja mina planer, jag kommer kanske att avvika från min tidigare inriktning att "inte bygga moduler med växlar"...

Efter att ha bläddrat i böckerna jag köpte av Daniel R i Fagerhult så fastnade jag för ett "Freight House" för "LCL cargo", på bilden var det Eries (senare ELs) stora Fregith House i Chicago, två långa byggnader med 6 eller 7 spår mellan där varje spår rymde, har jag för mig, 15 vagnar... Kanske är lite väl mycket men det fanns bilder på mindre också...

Planen är en modul med ett Freight House med 4 spår (däromkring) som vardera rymmer 6-10 vagnar. En förutsättning för att lastningen skulle funka är att alla vagnar var lika långa och parkerades i raka led (på tvärs då...), kan ju ge en liten extra utmaning om det måste vara 40-fotare för att gods ska gå till ett "Freight house"...

När det blir klart (såg ni vad jag gjorde där?! Jag skrev inte med ordet "om"... ;) ) blir det en destination som kan ta emot/skicka iväg upp till ca 24-40 boxcars i stöten, eller 6-10 vagnar i 3-4 "block".

Vad tror ni? ;)

Med lite tur, och om jag skyndar på, kan den möjligen vara klar till Fagerhult 2022... ;)

/Anders

PS. jag har kvar min "interchange", det är tunga moduler att bygga vidare på men vill inte avveckla dom. Något som, tillsammans med en liten Yard kan ge lite trafik från och till anläggningen från "fjärran destinationer"... När det gäller denna så har jag än så länge med ordet "om" vid funderingar på färdigställande...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikgenererare

Inlägg av ErikKuiper »

kasoe skrev: 2021-08-31, 08:00 Planen är en modul med ett Freight House med 4 spår (däromkring) som vardera rymmer 6-10 vagnar. En förutsättning för att lastningen skulle funka är att alla vagnar var lika långa och parkerades i raka led (på tvärs då...), kan ju ge en liten extra utmaning om det måste vara 40-fotare för att gods ska gå till ett "Freight house"...
Eller en utmaning att linjera upp vagnarna när det både används 40 och 50-fotare.
kasoe skrev: 2021-08-31, 08:00 När det blir klart (såg ni vad jag gjorde där?! Jag skrev inte med ordet "om"... ;) ) blir det en destination som kan ta emot/skicka iväg upp till ca 24-40 boxcars i stöten, eller 6-10 vagnar i 3-4 "block".

Vad tror ni? ;)
Jag tycker det låter bra. Ta gärna och bolla spårplanen via lämplig kanal så det blir en modul som kan integreras bra i ett arrangemang. Jag har lite tankar på hur en sådan modul skulle kunna konstrueras för att kunna integreras på ett bra sätt mot Corleone eller Pinehill, men fundera först själv på vad du vill ha.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikgenererare

Inlägg av kasoe »

Det jag läste i boken var att vagnarna måste vara lika långa, det kommer inte "gå" att skicka både 40 och 50 fotare till "Freight House" så all LCL trafik måste köras med samma längd på vagnarna. Helt prototypriktigt... ;)

När det gäller spårplan så återkommer jag med säkerhet! Jag tänkte först sätta hur själva "Freight House" ska se ut och sen måste jag fundera på hur det ska se ut med spåren omkring lite efter. Just nu är det troligt att det blir någon sorts "anpassningsmoduler" och att det även blir någon form av "Yard lead" och "Run around" så växling kan ske utan att man är beroende av intilliggande moduler (som inte ingår i min modul...).

Öppnar en diskussionstråd här på forumet med de eventuella frågor som kommer upp på vägen. Först ska jag färdigställa min lilla "modulserie" som jag just nu kallar "Five Feet Creek Hills"... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Trafikgenererare

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev: 2021-08-31, 10:30
Öppnar en diskussionstråd här på forumet med de eventuella frågor som kommer upp på vägen. Först ska jag färdigställa min lilla "modulserie" som jag just nu kallar "Five Feet Creek Hills"... ;)

/Anders
En spännande utveckling av FFC, det glädjer mig.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Trafikgenererare

Inlägg av RobertKlarén »

Fantastiskt roligt att mitt lilla inlägg om trafikgenererare genererade så många inspel; kombilastplatser, gruvor, stålverk, lagercentraler...det kommer att bli fullt på yardarna framöver...

@Erik; bygg vidare på Ocala, vi kommer att behöva den också.

Nu får vi bara hoppas att aktiviteterna går från ord till handling.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Trafikgenererare

Inlägg av HansBrage »

Har funderingar på bygga ihop några "shelf/industries". Ett kolkraftverk (som kan svälja koltåg från yard eller gruva) och några enkla med bara ett eller två spår till någon industri som tar t.ex. boxcars, reefers eller kanske tanks. De kan man använda i kombo med Daniels industrier (Corleone) eller vid "Florida".
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Trafikgenererare

Inlägg av RobertKlarén »

HansBrage skrev: 2021-09-09, 15:34 Har funderingar på bygga ihop några "shelf/industries". Ett kolkraftverk (som kan svälja koltåg från yard eller gruva) och några enkla med bara ett eller två spår till någon industri som tar t.ex. boxcars, reefers eller kanske tanks. De kan man använda i kombo med Daniels industrier (Corleone) eller vid "Florida".
Som vår förrförre CEO sa i sitt presentationsanförande: "planer och budgetar är nog bra men helt värdelöst utan verkställande; så mitt budskap till er är kristallklart - AGERA"

Ser fram emot spårplan inom kort (till att börja med)

Sen har jag några linjemoduler som behöver ny ägare :-)
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Trafikgenererare

Inlägg av HansBrage »

RobertKlarén skrev: 2021-09-10, 12:45
HansBrage skrev: 2021-09-09, 15:34 Har funderingar på bygga ihop några "shelf/industries". Ett kolkraftverk (som kan svälja koltåg från yard eller gruva) och några enkla med bara ett eller två spår till någon industri som tar t.ex. boxcars, reefers eller kanske tanks. De kan man använda i kombo med Daniels industrier (Corleone) eller vid "Florida".
Som vår förrförre CEO sa i sitt presentationsanförande: "planer och budgetar är nog bra men helt värdelöst utan verkställande; så mitt budskap till er är kristallklart - AGERA"

Ser fram emot spårplan inom kort (till att börja med)
Ja, det ska ageras. Nya hobbyrummet agerar ju dock tvättstuga och förråd just nu i väntan på att tvättstugan blir klar. Det ska ske under hösten.
Spårplaner kommer förhoppningsvis innan dess. Just nu brottas jag med tanken på om det är dumt eller smart att bygga "shelf" istället för normalmodul.
RobertKlarén skrev: 2021-09-10, 12:45
Sen har jag några linjemoduler som behöver ny ägare :-)
Återkommer i annan tråd 8-)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikgenererare

Inlägg av kasoe »

Hans, jag har en intressant artikel i en "Model Railroader Planning" om "Nicolette Spur" (har jag för mig) i... eh... Cincinatti?
Det är en genomgång av industrier och sen förslag på en anläggning i H0 och en i N. Jag har funderat på att "konvertera" den till AmN-Industries. Anläggningen i N-skala är lika stor som den i H0 men rymmer mer industrier.

I stora dra är det en linje med stickspår, i början finns en "Run-around" och så även mot slutet. Hos förebilden finns sen ytterligare industrier och sen avslutas allt med en "5 track yard" (Stub). Modulerna är iofs 60 cm breda men det går att justera tror jag. Sen finns "avstickare" som gör att man kan ansluta fler moduler på tvärs...

Det är en bra artikel som ger massor att fundera över. Hör av dig så kan jag fundera på sätt att dela den med dig... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"