Whyhope Industries

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Whyhope Industries

Inlägg av RobertKlarén »

Jag har länge grubblat över hur ett större industripaket skulle kunna se ut. Jag har nu skissat på en möjlig layout som kanske kan vara något att bygga vidare på (tankemässigt till att börja med)

Det är 4,2m linjemodul med en siding och avstickare mot den stora mekaniska industrin Gottmadingen (fiktivt namn). Industridelen ligger aningen högre än linjen vilken tvingar fram en stödmur.

Scenarier:
1) Manifest släpper vagnar vilka plockas upp av stationerad switcher. Utgående vagnar hämtas upp av local.
2) Lokal sköter hela växlingen

Möjlighet till dubbelspårs koppling i bägge ändar.

Kommentarer och kreativ kritik välkomnas.

Gottmadingen Industries.jpg
Gottmadingen Industries.jpg (53.53 KiB) Visad 4576 gånger
Senast redigerad av 1 RobertKlarén, redigerad totalt 2022 gånger.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av JanFrelin »

Jag tycker ofta att trafiken blir bättre om man är konkret med vilka laster som kommer in och ut. Lance Mindheim påpekade i en bok om industriväxling att det är antalet lastpositioner som gör trafiken intressant. De längre stickspåren här skulle nog kunna ha två eller tre lastpositioner. Själv tycker jag trafiken blir intressant ju fler olika varuslag som sänds på banan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 184
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av Drakir »

Ser väldigt trevlig ut :)
Gillar "Storage track" & "Switch Sheed"
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av RobertKlarén »

JanFrelin skrev: 2020-02-09, 17:59 Jag tycker ofta att trafiken blir bättre om man är konkret med vilka laster som kommer in och ut. Lance Mindheim påpekade i en bok om industriväxling att det är antalet lastpositioner som gör trafiken intressant. De längre stickspåren här skulle nog kunna ha två eller tre lastpositioner. Själv tycker jag trafiken blir intressant ju fler olika varuslag som sänds på banan.
Tack för din kommentar.

Jag ska naturligtvis precisera vad som skickas in/ut men det kommer att ske i ett senare skede. Det kommer också att bli flertalet lastpositioner vid varje stickspår där fraktsedeln tydligt anger vart vagnen ska gå. Jag vill också ha ett större antal vagnar som puttas in och ut, i nuläget är det mest enstaka vagnar som kommer till lastplatserna inom amN, det blir det ändring på med denna lösning.

Det jag eftersöker nu är kommentarer kring spårplanen; kommer den att fungera och blir det roligt att växla. Inom modulvärlden har vi möjlighet att skapa förebildsriktiga spårplaner och där krånglade man inte till det i onödan för sådant tog tid och kostade pengar.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av HansBrage »

Spännande idé!

Förebildsriktigt verkar det vara också. Med alla industrier "facing the same way" så kanske växlingen inte blir så varierad dock. Men det är ju en avvägnningsfråga mot realismen.
Får man drömma lite så kanske den slutliga versionen har någon industri som ligger lite i vinkel eller har två spår varav ett viker av och ger upphov till något avklippt hörn eller strykjärnsformad byggnad, Sånt är fräckt.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av JanFrelin »

RobertKlarén skrev: 2020-02-09, 19:53 Det jag eftersöker nu är kommentarer kring spårplanen; kommer den att fungera och blir det roligt att växla. Inom modulvärlden har vi möjlighet att skapa förebildsriktiga spårplaner och där krånglade man inte till det i onödan för sådant tog tid och kostade pengar.
Hur intressant växlingen blir beror delvis på hur många olika sorters laster som ska hanteras.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av RobertKlarén »

Reviderat förslag för vilket vi tackar vår tyske vän Mark Thiemann.
Bilagor
Gottmadingen Industries by Marc.jpg
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av daniel »

Ser bra ut! :)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Gottmadingen Industry - revision

Inlägg av RobertKlarén »

Det är inte säkert att jag bygger den här men det är ju kul att leka med idéerna.

Jag har gjort en del ändringar för att få ökat vagnsflöde (fler), jag gillar att knuffa stora mängder vagnar.

Det är stor omsättning i Gottmadingen och vagnarna måste bytas minst två gånger per dygn vilket utförs lokal switcher (separat uppdrag eller en del av uppdraget för local freight), därför finns storage tracks.

Dubbelspårsmöjlighet för att kunna koppla upp mot classification yard (Pine Hill, Corleone eller annan)

En lång "siding" ger möjlighet till tågmöte.

Synpunkter?


Gottmadingen_Industries by Marc - revised 1 by RK.jpg
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av daniel »

Ser mycket bra ut! :D
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"