Corleone

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Corleone

Inlägg av daniel »

Jag ska försöka skriva lite mer om mina americaN-moduler så här kommer en samlingstråd för Corleone-komplexet.

Min första americaN-modul Dalton Junction visade sig bli lite för stor att transportera samt hantera vid uppsättning av banan. Jag bestämde mig därför att bygga en ersättare, Jessie Junction, samt till denna en överlämningsbangård Corleone Yard. Och till det kommer ett industriområde med bl a Bellmont Gardens.

Jessie Junction är en korsning mellan två amerikanska tågbolag, vilket var vanligt i staterna. Respektive bolag ägde sin räls och sina bangårdar. För att kunna skicka vagnar mellan bolagen placerade de båda bolagen var sin överlämningsbangård i anslutning till Jessie Junction. Corleone är den ena och nere i högra hörnet placeras en annan bangård, antingen en komplett bangård som PineHill eller bara ett par dubbelspårsmoduler som avslutas med en 2>1-modul.

Modulen närmast till vänster om Corleone och som för övrigt ingår i Corleone, har uppställning av caboose och växellok. Caboose-spåret är det spår som nås från båda sidor medan de två yttre spåren är avsedda för lok.

Modulen efter caboose-modulen har dels växlar som gör att tåg från vänster kan köra in på valfritt spår på Corleone, dels en förgrening till ett industriområde som på bilden utgörs av fyra kurvor och Belmont Gardens. AmericaN-gruppen har lite fler industrimoduler så industriområdet kan varieras från träff till träff.

Jessie Junction och Corleone är konstruerade så att man kan växla på Corleone, växla vagnar mellan överlämningsbangårdarna och växla vagnar till industriområdet utan att behöva störa "main", alltså huvudspåren genom Jessie Junction. Klicka på bilden så syns det lite tydligare. Om någon undrar över storleken på modulkomplexet så är rakspåret från vänster till höger genom Corleone och Jessie Junction 9 meter långt.
Bilagor
Corleone_yard_2.png
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Corleone

Inlägg av daniel »

Till Corleone kommer några industrimoduler, bl a två industrier i kurva. Jefferson Park och Logan Square. På dessa har jag börjat använda tieplates som Möllehem säljer. De tieplates jag använder är 1 mm tjocka och jag har limmat dem i modulen med epoxilim.
Bilagor
modul.jpg
modul.jpg (167.29 KiB) Visad 3116 gånger
modul2.jpg
modul2.jpg (129.83 KiB) Visad 3116 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Corleone

Inlägg av daniel »

Jag har de senaste åren mer och mer fokuserat på en enda modul, stationskomplexet Corleone, ett nätt litet bygge vars genomgående rakspår mäter 9,5 meter i N-skala (den blå linjen på ritningen).

Idén bakom stationen, som är byggd enligt americaN-standarden, är att i USA ägde de olika bolagen sin egen räls. I Corleone möts två bolag, den blå linjen och den röda linjen. På höger sida om korsningen brukar ytterligare en rangerbangård anslutas, t ex stationen Pine Hill. Vagnar som kommer med det ena bolaget och ska skickas vidare med det andra bolaget ställs av i Corleone eller Pine Hill, växlas sedan över till den andra bangården, och växlas sedan in i rätt tåg.

De senaste veckorna har jag försökt ta tag i gamla synder, dels att måla modulsidor och räls för att få bort "Plywood city", dels ta tag i elkopplingen på Jessie Junction (själva korsningen mellan Corleone och Pine Hill). Se bild 2 och 3 som visar ovansida och undersida på Jessie Junction.

Senaste dagarna har jag fokuserat på eldragningen på Jessie Junction. Jag har separerat spåren i korsningen och satt in en strömbrytare. Sista bilden visar den elektriska kopplingen på Jessie Junction. Man kan nu välja om boostern på Corleone ska mata ut ström i alla riktningar, både blåa och röda spår, eller om boostern på Corleone enbart ska mata de blå spåren och boostern i Pine Hill ska mata det röda spåret.
Bilagor
Corleone3.png
2020-02-18 19.52.34 - liten.jpg
2020-02-18 19.48.47 - liten.jpg
Jessie Junction.png
Jessie Junction.png (8.83 KiB) Visad 2243 gånger
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"