The Bends

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: The Bends

Inlägg av LLJ »

OT: bygg den i 0:an....

Väldigt trevligt landskap, oavsett skala.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: The Bends

Inlägg av daniel »

Mums! :)

Moduler med berg och vattendrag är alltid trevligt. :)
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: The Bends

Inlägg av RoberthLundin »

Läcker bild. Borde att gå fixa en långsträckt kurva...
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

OK, inspirationen från den lilla träffen på "Logen" i helgen som gick slog i taket totalt! Har fixat till ytterligare ett antal lok med dekoder, en vardagskväll hinner man ca 2 om dagen har jag upptäckt. Har utökat vagnparken med en mängd vagnar och nu idag har jag även beställt modulramar från Pikart (https://pikartmodels.com/product-catego ... o_modules/).

Så, "The Bends" kommer nu förhoppningsvis att bli realiserad! De tidigare pappmodulerna är avvecklade (gåva till "nödmoduler åt NRE...) och istället kommer Pikarts AmN moduler att bli basen för denna kurvmodul. Två rakmoduler som "ingång" och sen fyra kurvmoduler som kommer att bilda en 90 graders böj med normens minradie. Jag kommer också försöka använda de föreslagna "flodprofilerna" som jag fick av Peter efter Fagerhult förra året.

Exakt hur modulerna kommer se ut geografiskt återkommer jag till, floden i ytterkurva eller innerkurva... Tankearbete och modellering krävs... Eftersom EL hade dubbelspår på sträckan jag har i skallen (se bild i tidigare inlägg i denna tråd) så är det också något jag måste överväga om jag ska ha eller inte. Men med dagens priser på flex så...

Jag hoppas att banläggare kommer att kunna använda och förhoppningsvis uppskatta en skapligt tight 90-graders modul...
Det kommer bli ca 4.2 meter linje helt utan lastplatser, smaskens... ;)

Fortsättning följer!
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: The Bends

Inlägg av RobertKlarén »

Love it; GOGOGO
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Attans, det där med inspiration är dyrt, började skissa på modulen igår och... Ja... Om man lägger till två kurvor till och får ytterligare en "bend"... Då blev det ju ännu bättre!!! :) Så jag fick lägga på två moduler till på min order till Pikart...

Planen är att ha två "ingående" rakmoduler, sen blir det en mängd kurvor med bergbakgrund och kurvor som går åt några olika håll. Antingen kombinerar man till en 90 graders böj, eller så blir det en lång S-kurva som ger en liten sidoförflyttning, allt hänger på hur många kurvmoduler man plockar in. Bör gå att få flera olika kombinationer för olika "böjvinklar"...

Peter Gössel hoppades på en "bergssektion" till nästa Fagerhult i ett mail jag fick i höstas... Vore väl något...? ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: The Bends

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev: 2023-02-03, 10:10
Peter Gössel hoppades på en "bergssektion" till nästa Fagerhult i ett mail jag fick i höstas... Vore väl något...? ;)

/Anders
Har du sett deras berg/dal/flod-modul?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Japp, jag fick deras förslag på nya modulgavlar med "Hangprofil" (lite flackare) och "Bergprofil" (brantare och högre) från Peter.

Tyvärr ligger deras vattenyta 5 mm lägre än "botten" i Pikarts moduler, antingen får jag såga lite i Pikarts moduler, eller så får jag vara lite kreativ och göra en "vattenfalls-list" på 5 mm, har sett det på någon film från USA, en mycket låg fördämning rakt över en flod...

Är någon intresserad så hojta till, finns för både enkel och dubbelspår!
Tror inte de ingår i normen än, men det lät som de börjat bygga lite efter dom.

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Så här ser planen ut för The Bends. Det blir en rejäl modul men går att korta av precis var man önskar.
På "bergsidan" kommer alla kanter vara lika enligt förslaget från AmN gruppen i Tyskland, det ska också gå att kombinera vänster och höger kurvor som man önskar, så länge floden får vara på rätt sida...

Modulramar är beställda från Pikart, hoppas de får sin leverans av Plywood på måndag som de hoppas... :)

/Anders Ö - bent, not broken...
TheBends.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: The Bends

Inlägg av Daniel Rydell »

Wow, detta ska bli riktigt spännande!
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"