The Bends

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

The Bends

Inlägg av kasoe »

Så var det dags att damma av "The Bends", min kurvmodul som jag funderat och skissat på länge.
Det som hänt är att jag numera har 4 st modulstommar som är ihopbyggda! M-playstommar som ännu är utan ben.
Ska fixa "Norska-ben" till den vad det lider tänkte jag, eller så blir det ett löst benställ där modulerna ligger ovanpå.
Det hänger dock lite på hur jag ska foga ihop dom, där av detta inlägg...

Ursprugs-skisserna (som jag nu inte kan hitta) byggde på 4 kurvmoduler, vardera 45 graders, som skulle ge en 90-graders kurva; en höger och tre vänster (-45 +45 +45 +45 = 90).
Nu visar det sig att jag har köpt 22.5 graders moduler, tror det hade något med "minradie" att göra... Så om jag lägger ihop alla moduler i samma kurva får jag 90 grader, inte som jag hade tänkt alls...
Så den planerade ordningen blir istället 45 grader...

Nu till min fundering där jag hoppas på hjälp, vad är bäst, är det en 90 graders kurva (en vid) eller en 45 graders eller ska jag lägga om till en stor S-kurva? (-22.5 -22.5 +22.5 +22.5 = 0) och få en sidoförflyttning?

Original-idén är en linje som går utmed vatten med en kulle i fonden, dvs det blir "Specialgavlar" på alla moduler (utom de i ändarna). Men kanske jag ska försöka få till norm-gavlar på alla eller parvis så kan de användas mer fritt..?

Vad behövs bäst? Eller är det bara att "bygga det man vill" och sen får det bli en utmaning till banläggaren...? ;)

Tips och råd mottages tacksamt! (Däremot så förbehåller jag mig fulla rätten att strunta i alla och göra som jag vill i slutet ändå... ;) )

Ska rita ut spårlinjen och se om jag kan få till något "flow" på dom om de är.
Bilder följer senare, målet är att ha dom tillräckligt bra för att vara med på DT'18...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: The Bends

Inlägg av LLJ »

Mitt förslag är att du bygger dem parvis där varje par bildar 45 grader och har normgavel i ytterändarna. Då kan man få 90, två 45:or eller en S-kurva. Dessutom möjligt till större sidoförflyttning genom att stoppa in en rakmodul mellan dem.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: The Bends

Inlägg av daniel »

Jag föreslår en modul som är 67,5 och en som är 22,5 grader. Då har banläggaren alternativen att få en 45 graderskurva (67,5 - 45) eller en 90 graderskurva (67,5 + 22,5) eller två separata kurvor att användas på olika platser i banan.

Ta en titt på banan till Värnamo:
http://www.vmjf.org/?p=tr%E4ffinformation+american
På huvudlinjen finns enbart EN 90-graderskurva (Lillehamn - FiveFeetCreek).

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

På huvudlinjen finns enbart EN 90-graderskurva (Lillehamn - FiveFeetCreek).
Förvisso, men det finns två kruvor till där det finns 90-graders böjar... ;)

Jag är dock inne på Lasses modell, två 45 graders som kan användas separat eller tillsammans som 90 graders eller S-kurva... Släpper troligen tanken på att ha floden utmed linjen och gör två flodkorsningar istället... kanske...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: The Bends

Inlägg av ErikKuiper »

Som banplanerare så vill man helst inte har stora fixa linjemodulschabrak för det är utmanande att få ihop en bana med det, speciellt i mindre lokaler. Vanliga linjemoduler på omkring max metern som kan sättas in var som helst i banan är det banplaneraren vill ha. Gärna också kurvor med en annan vinkel än 45, 30 eller 22,5 grader. Jag tycker Lars förslag är en bra kompromiss.

/Erik
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Jag har svajat lite, detta med en "flod"... Är det en bra ide? Vid någon träff så konstaterade jag att de flesta bygger "Arid" i färgsättningen, dvs "torrt klimat". Men på nästan varannan linjemodul fanns ett vattendrag... Kanske det inte behövs mer vattendrag...

För att göra livet lite enklare för mig så klurar jag på att göra 4 st mer eller mindre fristående kurvmoduler istället för att göra en "serie"... Inventering av vad jag liggande har indikerar att det kan bli en vägbro och en mack på någon av dom. Sen återstår att se vad de andra kan bli, men kanske det blir någon form av "vatten" ändå...

Jag ställde upp alla 4 modulramarna häromdagen och kände en väldig trötthet välla över mig, så små steg är nog att föredra, börjar med en enkelmodul på 22.5 grader tror jag... ;) Just nu verkar "The Bends" bli just ett antal "Bends" som inte nödvändigtvis måste sitta ihop...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: The Bends

Inlägg av LLJ »

Bend #1,#2, #3 och #4 ? ;)

/Lars
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: The Bends

Inlägg av RobertKlarén »

Anders

Bygg precis som du vill och mår bra av. Vatten eller "dryland", slättland eller berg, vägar med hus eller helt öde; valet är ditt och allt kommer att accepteras och komma till nytta, bara det finns ett spår med eluppkoppling.

Du själv måste välja hur du ska bygga; alla fyra parallellt eller färdigställande av en i taget (digitalt byggande). Båda metoderna har för- och nackdelar men jag inbillar mig att du börjar med att göra alla fyra körklara för att sedan färdigställa en i taget genom att lägga landskap och detaljer i din egen takt (inte för att jag gjorde så men ändå...)

Framför allt ha kul

Jag ser fram emot att se dig i Värnamo

Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: The Bends

Inlägg av HansBrage »

Fyra stycken 22.5 är egentligen optimalt. Det jag tror vi har störst brist på är linjemoduler och små kurvor med stora radier är otroligt användbara. Tillsammans som S-kurvor blir de nästan raka, ensam kan de vinkla av linjen lite lagom och tillsammans kan de skapa en större kurva vid behov. Men annars tycker jag att Robert sa precis det som behövde sägas. Bygg precis som du vill och mår bra av.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Nu har jag tänkt klart, det blir enstaka moduler, kanske med gemensamt tema...

Först ut är "Joe's Garage", allt beroende på att jag hade två byggsatser i N-skala liggande som passade, en är byggd och den andra letar ännu efter sin plats på modulen... Återkommer med bilder när jag är mer på väg. Hoppas sätta kniven i pappen (M-play moduler) redan ikväll för att leka lite Slartibartfast och modulera upp landskapet... :)

En god tanke till nästa modul finns i bakhuvudet, också den bygger på några byggsatser som jag har velat bygga något med ett tag...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"