Hill Valley (tidigare Station under bygge)

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Hill Valley (tidigare Station under bygge)

Inlägg av Daniel Rydell »

Det börjar dra ihop sig till en ny träff för N-modulgruppen i Göteborgsområdet. Jag har tänkt att ge mig på ett bygge av en mindre station som också ska kunna kopplas in på hemmabanan. Först ritade jag upp den i två sektioner på en meter vardera men insåg sedan att det blev större flexibilitet att göra två mindre delar om en halvmeter vardera och en länge på en meter. Nu finns alternativet att bygga ytterligare en sektion för att förlänga mötesspåret (i nuläget kan 1,30 meter långa tåg mötas) och stoppa in mellan mitten och någon de yttre delarna, kanske en flack kurva?

Bild
TT&FH - Team Track & Freight House
FC - Fuel & Coal dealer
Ind - Industry, inte klart än vad det ska bli men jag tror jag har tillräckligt med delar från några Walters Cornerstone Modulars för att få ihop en bra byggnad.
PS - Passenger Station
Senast redigerad av 2 Daniel Rydell, redigerad totalt 2017 gång.
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Station under planering

Inlägg av Daniel Rydell »

Bestämde mig idag för att korta mittsektionen till 95 eller kanske 94 cm istället för metern jämnt. Jag har en tanke om att i framtiden kanske förvara moduler i meterbreda IKEA-garderober och då går två centimeter bort i stommarna på varje sida. Transportkartonger i all ära men men det blir inte så snygg förvaring om rummet samtidigt måste användas för andra ändamål.
Synpunkter eller förslag mottages tacksamt innan bygget påbörjas nästa vecka.
Senast redigerad av 1 Daniel Rydell, redigerad totalt 2016 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station under planering

Inlägg av LLJ »

Trevligast är väl om modulen kan stå framme så mycket som möjligt?
Med tillägg av några kortare hemma moduler, en på var sida, så blir detta en liten timesaver att köra på mellan träffarna (om du inte redan har en hemmabana att koppla den till).'

Ett skåp är en snyggare förvaring än transportkartonger, men de behövs iallafall när modulen skall med på träff, så var skall tomlådorna stå mellan träffarna?

/Lars
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Station under planering

Inlägg av Daniel Rydell »

Tanken är att modulerna ska kunna kopplas till befintlig hemmabana (som dock har en höjd på cirka 110 centimeter, det här kommer att bli knepigt med ben för två eller kanske till och med tre olika höjder). Hemmabanan står dock i en alkov och tillkopplade moduler kommer att spärra passagen till tvättstugan och annat än tillfällig uppställning kommer inte att uppskattas av övriga familjen. Dessutom är det oftast jag som bär ut tvättkorgar och kör tvättmaskinen så inte heller jag är så pigg på den lösningen. ;)

Förvaring i skåp är inte aktuellt i nuläget. Transportkartongerna (med modulerna i) kan förvaras under hemmabanan men ifall det skulle bli ommöblering, flytt eller annan form av omdisposition vill jag kunna ha den möjligheten att förvara dem i skåp. Att minska längden med fem eller sex centimeter känns som en liten uppoffring för att ha fler alternativ öppna för framtiden.
Senast redigerad av 1 Daniel Rydell, redigerad totalt 2016 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station under planering

Inlägg av LLJ »

Daniel Rydell skrev: Förvaring i skåp är inte aktuellt i nuläget. Transportkartongerna (med modulerna i) kan förvaras under hemmabanan men ifall det skulle bli ommöblering, flytt eller annan form av omdisposition vill jag kunna ha den möjligheten att förvara dem i skåp. Att minska längden med fem eller sex centimeter känns som en liten uppoffring för att ha fler alternativ öppna för framtiden.
Att planera för framtiden är aldrig fel :)

/Lars
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Station under bygge (tidigare planering)

Inlägg av Daniel Rydell »

Lämnat planeringsstadiet till förmån för byggstadiet... :)

Bild
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Station under bygge (tidigare planering)

Inlägg av MikaelB »

Härligt!!!! Ha en trevlig midsommar

Mikael
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Station under bygge (tidigare planering)

Inlägg av Daniel Rydell »

Jag är fullt sysselsatt på kvällarna nu för att få stationen såpass klar att den kan tas med till Timmele för att se om gavlarna passar. Ikväll har sidospåret limmats, imorgon blir det till att löda vid modulskarvarna och sedan kapa rälerna. Torsdagskvällen kommer troligtvis att tillbringas med kabeldragning...
Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Station under bygge (tidigare planering)

Inlägg av daniel »

Spännande! Lycka till med bygget! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Station under bygge (tidigare planering)

Inlägg av Daniel Rydell »

Efter Timmele och träffen vi hade i Sävenäs två veckor senare har Hill Valley, som stationen numera benämns, varit lågprioriterad och bara legat i sin kartong. Nu åkte den fram för lite mindre arbeten och då passade jag på att fästa två av de tre stickspåren permanent (det tredje som ska gå ut på en coal trestle får vänta till varmare tider då jag kan ta ut modulerna på garageuppfarten och såga till lite uttag i plywoodskivorna). När stationen ändå står framme passade jag på att ge alltihop ett lager grundfärg, en liten insats som ändå höjer synintrycket rätt rejält i jämförelse med omålad plywood. Dessutom en uppgift som sjuårige sonen gärna hjälper till med. :)
ms_hv_01.JPG
ms_hv_01.JPG (29.17 KiB) Visad 4989 gånger
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"