Citrus plains

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Har filat ganska länge på vilken miljö och del av östkusten (hur tänkte jag där östkusten? Västkusten är det så klart) jag skulle sätta tänderna i. Till slut blev det något med anknytning till mitt eget jobb och min hemstad.

Introduktion
Ett första utkast till två moduler om 110cm vardera som både ska fungera att ha som hemmabana och plocka med till körningar. Jag är inte själv bilburen så där av den korta längden, då man inte på förhand vet att bilen rymmer si och så långa moduler. Byggstart blir förmodligen först någon gång efter jul. (så det finns gott om tid till stora förändringar :lol: ) Det hela är satt till någon gång i slutet av 70-talet och början av 80-talet i ett litet samhälle i nedre delen av centrala Kalifornien. Samhället lever främst av fruktodling och förädling av frukter och bär. Mainline går genom det lilla samhället Citrus plains som varit en stor producent av packad frukt, vin och konserverad frukt sedan järnvägen kom dit.

Denize Wine Distribution
Är ett korporativt företag som är delägt av några mindre vingårdar inte långt från järnvägen. Lokaliteten kom sig av problemen att tillsammans koordinera logistiken från teamtrack till olika uppköpare. Så D.W.D används som ett litet buffertlager men främst för att säkerställa att rätt vara i rätt mängd kommer till rätt del av landet. Vilket odlarna inte lyckades med tidigare.

Trafik in: Boxcars in med pappers emballage och kanske tomglas etc?
Trafik ut: Boxcars ut med vin.

Hanna Bannanas Fruit Company
Det exotiska namnet till trotts så är produkterna från H.B.F.C närodlade och består främst av citrusfrukter och bär. Företaget fungerar både som grossist och auktionskammare för dagliga partier från odlarna i området. Största delen av den totala volymen går ut på järnväg.

Trafik in: Boxcars in med emballage, tompallar, kylvagnar
Trafik ut: Kylvagnar och en och annan Boxcar med okänsliga varor

We Can Canning
Är producent av förpackade frukter och bär med inkokning och saft.

Trafik in: Boxcars med pappers emballage men även stora spolar med aluminium.
Trafik ut: Boxcars med varor och ibland tankvagn med sockerlag / saft

Team track
Boxcars in och ut

Ett par tankar jag brottas med är att allt kanske blir för tight? Kan det vara läge att ha ett långt uppställningsspår där team track nu går ut fast för vagnar till H.B.F.C och team track på utsidan om det spåret? Borde där finnas en liten spårstump för en local switcher och ett litet kontor?

Idéer, synpunkter och andra tankar mottages med öppna armar.

Blev mycket där på en gång :D

- Mikael
Bilagor
Citrus plains v1.0
Citrus plains v1.0
Senast redigerad av 1 MikaelB, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MickeC »

MikaelB skrev:Har filat ganska länge på vilken miljö och del av östkusten jag skulle sätta tänderna i. Till slut blev det något med anknytning till mitt eget jobb och min hemstad.

Introduktion
...

Idéer, synpunkter och andra tankar mottages med öppna armar.

Blev mycket där på en gång :D

- Mikael
Trevligt att du är på gång! :)

Längd kan man diskutera länge ;) , som glad V70-ägare funkar det mesta liksom för de flesta andra kombi bilar, det som kan krångla är om man vill stuva på tvären då många bilar inte klarar mer än knappt en meter. Du får ha med tumstock och mäta alla bilar du kommer över...

Vad gäller spårplanen är det inte mycket att orda om, jag hade i o f s nog förlängt teamtrack parallellt med main, det kan bli mycket trafik dit om så önskas, då kan även ett växellok stå ytterst om det behövs...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Tackar så mycket Micke för din input, jag tar det med mig till nästa revidering av kalaset.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MickeC »

MikaelB skrev:Tackar så mycket Micke för din input, jag tar det med mig till nästa revidering av kalaset.
Varsågod!

Eftertänksamhet och tid är bra vid planering, för egen del är jag i bland för snabb och får bygga om istället...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

En rejäl omarbetning:

Lite förändrade förutsättningar har gjort att Citrus Plains blivit tre moduler a 110 cm i stället

Efter som det även ska fungera som "hemma bana" är det lilla området vid diseltanken tänkt till att husera ett par lok och kanske någon form av liten service byggnad.
CitrusPlanesV3.png
förslag, tankar och idéer tages tacksamt emot

- Mikael
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Ett förslag som kommit upp gör mig lite villrådig, skippa uppställningen av lok. Ställa dit vin distributören eller det lilla förädlings packeriet och bara ha en uppställningsplats till rangerloket längst bort där DWD nu ligger.

Jag ser fördelarna absolut och det känns kanske inte så prototyps enligt att ha lok uppställning mitt i ett distrikt för livsmedels handel.
Fast samtidigt, skitiga SP lok som talar till egot är inte helt fel. Det kommer trotts allt bli den lilla bit järnväg jag har i hemmet.

Hur hade ni gjort, lite mera prototyp med mer växling eller look uppställningsyta delux?

- Mikael
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MickeC »

Det går att ha ett spår som i hemmaalternativet är för lokuppställning och modulträffläget bara är ett övergivet lastspår...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Efter lite läsning och grunnande över logistikflöde har det blivit en V5 av Citrus Plains. Jag är dock långt ifrån nöjd med lösningen av spårplanen kring We Can Canning och Denize Wine Distrib så hoppas på lite hjälp från er övriga.

I korta drag plocka jag bort Trim Lead från andra sidan main och slog ihop den med spåret för ankommande vagnar. Flytta ihop de två tidigare nämnda företagen och putta bort bränsletanken till andra sidan av området (det kommer bli traktens bränslehandlare). Det känns som Run Around ytan kanske skulle må bra av att kortas ned och flytta lite vänster ut? För att få ett längr dubbelspår till WCC och DWD.

Kanske byta ut alla växlar till #6 inne på området?
CitrusPlanesV5.png


- Mikael
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Ungefär så här:
CitrusPlanesV5 - kopia.png
CitrusPlanesV5 - kopia.png (32.94 KiB) Visad 5233 gånger
Fast då måste nog de gröna växlarna bli #6(#5 ska det klart stå) har för mig standarden säger vi bara får använda #7?

Som sagt tankar, funderingar, råd etc mottages å de varmaste.

- Mikael
Senast redigerad av 1 MikaelB, redigerad totalt 2016 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Citrus plains

Inlägg av LLJ »

Vore det inte bättre att förlänga spåret från "Hannas bannanas" hela vägen till de andra två industrierna och lägga en crossover mellan det spåret och sidospåret någonstans på mittsektionen?
Bl.a. så slipper du spår som går snett över sektionsskarven, du kan också få ett litet längre extra rundgångsspår om du inte placerar crossovern precis i högerkant av mittsektionen.

Jag har #5 växlar på industrispår och de funkar bra. Dock skall det vara minst #7 i huvudspår.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"