Citrus plains

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Citrus plains

Inlägg av daniel »

Fördelen med dubbelspårsanslutning på höger sida är att man då kan använda vanliga dubbelspårslinjemoduler som utdragsspår. Antingen att man har <CitrusPlains>-<Dubbelspårsmoduler>-<2-1-modul> eller att man har <CitrusPlains>-<2-2-dubbelspårsmodul-med-övergång>-<Dubbelspårslinjemoduler>

När jag tittar på planritningen på CitrusPlains så inser jag att det faktiskt skulle funka att ansluta en enkelspårs-linjemodul på höger sida av CitrusPlains även om du tar bort yttersta växeln och har dubbelspårsanslutning. Man tappar visserligen möjligheten att använda det nedersta spåret som huvudspår då, men i det fallet får andra spåret nerifrån fungera som huvudspår. Det går ju ändå bra att göra rundgång om man gör så. Om du gör det så fundera på att flytta industrierna och växlarna ca 15 cm åt höger så att du slipper kurvan till höger om "Big M Packers" över modulskarven. Nu kanske det inte spelar så stor roll, men jag brukar alltid försöka undvika att spåret går snett eller i kurva över en modulskarv.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Citrus plains

Inlägg av daniel »

En helt annan fråga: Har du funderat på pluggar eller motsv. mellan modulerna inom CitrusPlains? Vi kanske har pratat om det men jag har glömt det i så fall. Gävle-gänget har en han-plugg och hon-plugg som man skruvar i modulerna, och som gör att modulerna alltid hamnar exakt i förhållande till varandra. Alltså han-pluggen sätts i ena modulen och honan i andra modulen. Man behöver två hanor och två honor för varje modulskarv och de kostade nog 10 kr st om jag kommer ihåg rätt, alltså 80 kr totalt. För moduler som alltid ska sitta ihop och i synnerhet stationer med många spår är det en mycket stor fördel.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
2017-02-23 11.00.21.jpg
2017-02-23 11.17.27.jpg
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Ska kolla över det i helgen igen och klura lite på hur högersidan skulle kunna göras om för att passa här hemma med. Lokalen är bara 4,20 lång (om jag kommer ihåg rätt) så det är inte mycket utrymme över. Gavlar är redan fixade som följer americaN, ben och fästen lika så (tack Robert).

- Mikael
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"