Interchange, Falconer DV tower
Postat: 2012-08-03, 07:56
Öppnar en tråd om denna modul som består av 4 st enmeterssektioner, varav en är delad på mitten i 45 grader.
Ursprunget är att vi inom WetterN kände att vi ville ha en övergång/korsning mellan dubbelspår och enkelspår och det faktum att Pine Hill under överskådlig framtid kommer vara vårt hjärta i trafiken. Behovet är från det att några vill bygga enkelspår och andra vill ha dubbelspår, för att "gifta" ihop dessa kom tanken på en "interchange" fram.
I brist på bilder (kommer) så blir beskrivningen så här:
3 meter raka moduler bildar "inter change yard", dubbelspår rakt igenom i en "öst/västlig riktning" rent geografiskt och på ena spåret (det "norra") så finns en "siding". I östra änden på denna siding är ett stickspår, en "loco-pocket" där ett växellook kan vänta på passerade godståg som ska släppa av vagnar.
I västra änden går "interchangespåret" ut i en växel, detta spår går i en sväng ut mot...
1 rak modul som är delad på mitten i 45 grader med genomgående enkelspår. Detta spår korsar dubbelspåret i västra änden av modulen, i norra delen av spåret så är en växel ut mot "interchangespåret", ska se om jag kan göra en ASCII skiss...
Är det begripligt? (trodde man skulle få ASCII tecken i läge "Code" men det blev det inte... Tror ändå jag lyckades jusgtera till det, kurvan var svår att få till... )
Och namnet... Jo, från början var det tänkt att enkelspåret skulle gått med lutning från väster till öster (nerifrån sett) men jag råkade skruva gaveländen på "ovansidan" av skivan jag hade kapat till och då blev det "på andra hållet" och luteningen på 45 graderskorset blev inte som tänkt, därav namnet Fawlty Crossing (som i "faulty"...). Får väl lägga in ett litet hotell "Fawlty Towers" i närheten...
Två rakmoduler är klara, en "vinkel" och den andra vinkeln är på gång. Återstår en rakmodul innan alla lådor är klara. Hoppas hinna det innan vi flyttar, sen blir dert svårt att kunna snicka på några månader, kanske ett halvår...
Hoppas kunna visa på framgång under hösten. Jag har en ambition att bygga en modul till Dream-track varje år, första året blev det en NRE, i våras tänkte jag hunnit en AmericaN men det blev inte så, den fick stå över till 2013 istället. Och inför 2014 så har jag börjat fundera lite kring... H0 eller 0... Notera, det är en AMBITION, inget löfte...
Hälsar,
Anders Ö
Ursprunget är att vi inom WetterN kände att vi ville ha en övergång/korsning mellan dubbelspår och enkelspår och det faktum att Pine Hill under överskådlig framtid kommer vara vårt hjärta i trafiken. Behovet är från det att några vill bygga enkelspår och andra vill ha dubbelspår, för att "gifta" ihop dessa kom tanken på en "interchange" fram.
I brist på bilder (kommer) så blir beskrivningen så här:
3 meter raka moduler bildar "inter change yard", dubbelspår rakt igenom i en "öst/västlig riktning" rent geografiskt och på ena spåret (det "norra") så finns en "siding". I östra änden på denna siding är ett stickspår, en "loco-pocket" där ett växellook kan vänta på passerade godståg som ska släppa av vagnar.
I västra änden går "interchangespåret" ut i en växel, detta spår går i en sväng ut mot...
1 rak modul som är delad på mitten i 45 grader med genomgående enkelspår. Detta spår korsar dubbelspåret i västra änden av modulen, i norra delen av spåret så är en växel ut mot "interchangespåret", ska se om jag kan göra en ASCII skiss...
Kod: Markera allt
\
\--\
\ \---/-------------\----
====\===/===============\======
\
\
Och namnet... Jo, från början var det tänkt att enkelspåret skulle gått med lutning från väster till öster (nerifrån sett) men jag råkade skruva gaveländen på "ovansidan" av skivan jag hade kapat till och då blev det "på andra hållet" och luteningen på 45 graderskorset blev inte som tänkt, därav namnet Fawlty Crossing (som i "faulty"...). Får väl lägga in ett litet hotell "Fawlty Towers" i närheten...
Två rakmoduler är klara, en "vinkel" och den andra vinkeln är på gång. Återstår en rakmodul innan alla lådor är klara. Hoppas hinna det innan vi flyttar, sen blir dert svårt att kunna snicka på några månader, kanske ett halvår...
Hoppas kunna visa på framgång under hösten. Jag har en ambition att bygga en modul till Dream-track varje år, första året blev det en NRE, i våras tänkte jag hunnit en AmericaN men det blev inte så, den fick stå över till 2013 istället. Och inför 2014 så har jag börjat fundera lite kring... H0 eller 0... Notera, det är en AMBITION, inget löfte...
Hälsar,
Anders Ö