Interchange, Falconer DV tower

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Denna modul har nu överförts till Per J.

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Jag kanske döper om "The Bends" till "Kröken" och bygger vidare på Soptippen... Eller så spolar jag den... :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Revival av tråden... Jag har numera återigen denna modul i min ägo.
Avsikten är att bygga den "sen", enligt min dotter min absoluta favorit tidpunkt...

Om inget har inträffat under lagringen så ska den finnas komplett med benställ och allt...

Däremot... Behöver vi en interchange till?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av ErikKuiper »

En interchange till kan alltid användas. Nedan listar jag några alternativ.
  • Bara ena linjen är ansluten i banan. Vagnar till interchange skickas med vagnskort som den vore en lastplats.
  • Bara ena linjen är ansluten i banan. Interchange har en magasinsfärg och alla vagnar med destination den färgen skickas dit.
  • Den ena grenen kopplas till industrimoduler som vi gjorde med Transformer junction i Värnamo 2018.
  • Båda grenar kopplas till linjer.
Sedan ska man kanske tänka över dubbelspåret igen. Vi har inte så mycket dubbelspårs moduler, men Pinehill är på gång att få dubbelspårsanslutning och om man ansluter två stycken 1-2-moduler så får man en siding.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av RobertKlarén »

Jag kanske tar mig i kragen och reparerar Lake Elisabeth, då finns ytterligare 1m dubbelspår.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Dubbelspåret behövs på själva "interchange", men man kan ju börja med att bygga anslutningar med 1-2 samt 2-1 övergång, då passar den in i en enkelspårsbana. Sen kan man när man så önskar bygga 2-2, med X-over i varände för dubbelspår. Enkelt lösbart...

Sen gillar jag dubbelspår men det kanske ska tänkas över innan vi tar in det. På H0 banan så stängde de av ett spår på dubbelspåret med "Spårarbete" för det blev för lätt i trafikspelet annars... som jag fattade det...

Men det låter som att det går att planera vidare på en interchange...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av AlexanderEhn »

kasoe skrev: 2018-01-08, 23:10 ... På H0 banan så stängde de av ett spår på dubbelspåret med "Spårarbete" för det blev för lätt i trafikspelet annars... som jag fattade det...

För lätt vet jag inte, det var planerat så från början. Det var rätt luftig tidtabell så det gav en extra twist.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Inspiration från Fagerhult fick mig att plocka fram denna modul igen. Sen bilden på sidan 2 i tråden togs har den bytt ägare en gång men återkommit till mig igen, den ser i princip likadan ut fortfarande... Namnfrågan är också öppen... Även om jag har en tanke, som ofta är det en "bild ur en bok" men jag måste hitta bilden för att komma åt namnet, minnet är inte till hjälp här... ;)

Har spenderat kvällen (så här långt) till att lära mig lite Anyrail, så nu kommer en spårplan... Hungern driver mig från datorn just nu men tänkte slänga in inlägget innan jag kikar vad som kan finnas i kylskåpet och som inte biter tillbaka...

Tanken är att man kan ha den i en dubbelspårslinje (vänstertrafik eller med separata "Cross over" moduler före/efter) eller med 1->2 moduler på ett enkelspår. Idén från start var att Pine Hill skulle ligga i det enkelspåriga utfartsspåret som går neråt, det var så den kom till...

Inkommande vagnar ställs av på spåret intill "main", vagnar att plocka med hämtas från spåret längst bort från main, eller tvärt om, lite beroende på åt vilket håll man ska eller har lust till... Spåret intill main är ca 1.6 meter långt, det yttre spåret är dryga metern. Det går att lägga till ytterligare modul(er) mellan Nr 1 och 2 från vänster räknat. Spåret längst ner ut åt vänster har en baktanke, får återkomma till den senare...

Men nu till min fundering där jag gärna tar emot hjälp, är en sådan här modul användbar?

Det har ju hänt en del sedan den började skissas på... Alla kommentarer kring förslaget mottages med enorm tacksamhet!
Vill ju inte dra igång något som inte blir rejält användbart... :D
Interchange.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av LLJ »

Vore det inte bra om förbindelsespåret nådde fler än det nedre spåret i spårplanen?

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Jag tänkte att det är en Interchange, inget mer...
Vagnar kommer nerifrån höger och dras in på understa spåret.
Loket kan gå runt eller stå kvar i "fickan" nere till vänster och vänta på hämtning/lämning.
Tåg kommer på undre "main" och stannar innan korset, vagnar som ska bytas bör vara blockade först i tåget.
Vagnarna dras in på spåret närmast main, loken går fram, hämtar vagnarna på undre sidospåret, drar ut dom och kopplar till sitt tåg och kör vidare.
Det väntande loket plockar upp lämnade vagnar och kör tillbaka ner åt höger.

Ett alternativ är att vagnar som ska lämnas är blockade i slutet och passerande tåg stannar till vänster om korsen och växlarna, sen gör loket som kommer nerifrån höger alla växlingsrörelse och byter hela blocket i slutet på tåget.

Det är vagnsutbytet som jag hade tänkt på mina skisser, de är inte exakt samma som de som finns tidigare i tråden, där var det ett spår mindre (och kanske det inte hade funkat så bra...?)

Jag antar det går att byta plats på växlarna om man vill men då blir (tror jag) sidospåret längst ner ännu kortare... Man vill helst inte ha en växel i modulskarven...? Ska skissa på det...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"