Ställverk för Corleone

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Ställverk för Corleone

Inlägg av daniel »

Corleone, som är en nätt americaN-station på 9,5 meter (se skiss nedan) behöver flera ställverk för att personalen ska slippa springa fram och tillbaks för att lägga om växlarna och jag har funderat ett tag på hur detta bör göras. Jag har successivt byggt nya temporära ställverk, men inte gjort någon riktigt bra permanent lösning. Nytt för Grimslöv var att mitt ställverk hade kompletterats med tre 1" displayer på vardera 128x64 pixlar, vilket totalt ger en skärm på 3 tum á 384x64 pixlar. Skärmen är dock i minsta laget så jag har nu senaste veckan letat på AliExpress efter större skärmar men haft svårt att hitta någon lämplig, då jag vill ha liggande skärmar där den aktiva ytan går så nära kanten som möjligt så att man kan använda flera skärmar tillsammans.

Efter mycket letande hittade jag dock en trevlig display som inte följde min ursprungliga kravspec, men som verkar kunna funka bra. En 4 tums TFT display med touch. Min tanke är att helt skippa vanliga knappar utan enbart använda touch-skärmarna för att styra stationen. Genom att inte ha några fysiska knappar utan enbart touch-displayer får jag en större flexibilitet, t ex att jag kan använda samma ställverk på båda sidor av stationen genom att ha en knapp på ställverket som spegelvänder spårplanen när jag sätter ställverket på andra sidan.

Jag har några absoluta krav på ställverket:

* Det ska kunna användas av vem som helst, i princip utan instruktioner. Om jag inte finns på plats måste gruppen i övrigt kunna hantera det ändå utan problem.
* Det ska tåla att "dra ut sladden". En PC som måste stängas ner innan man drar ut sladden är inget alternativ. Av det skälet är inte heller Raspberry Pi ett alternativ för mig, då jag har haft problem med Raspberry Pi att den riskerar att krascha om man bryter strömmen utan att avsluta först.
* Ovanstående två punkter gör att jag inte vill ha en display med HDMI-ingång utan att den ska kunna styras direkt av en mikroprocessor som Arduino.
* Jag vill ha en långsmal skärm, då bangården är lång. Därav idén med flera skärmar sida vid sida.

Med denna lösning kan man lägga om växlarna på flera sätt:
* Klicka på en växel så läggs den om. Enkelt för nybörjaren.
* Lägg tågväg genom att klicka på spåret där man är och spåret dit man ska. Tågvägen är dock aldrig låst utan kan när som helst brytas, t ex genom att lägga om en växel eller lägga ny tågväg.
* Lägga en tågväg i flera steg. I Grimslöv blev det tydligt lokförarna ofta skulle köra mellan lokstationen och personbangården och att det kräver lite sick-sackande på bangården. Att det blivit så beror på att Corleone har byggts ut successivt och att den slutliga planen inte var påtänkt från början. Min tanke är att man ska kunna lägga en tågväg direkt från personbangården till lokstationen, men då det är omöjligt att lägga en tågväg hela vägen får ställverket lägga tågväg den bit som går (den gröna linjen). När lokföraren har kört denna delen får lokföraren trycka på knappen "Next" på ställverket som då lägger nästa tågväg och loket kan då fortsätta köra denna sträcka. När loket är framme trycker lokföraren på "Next" igen och ställverket ställer sista tågvägen fram till vändskivan. Råkar man trycka för mycket på "Next" kan man klicka på "Prev" (Previous) istället och då lägger ställverket den föregående tågvägen istället.

Knappen "Mirror" är för att enkelt kunna byta sida på ställverket, genom att spårplanen spegelvänds.

Som mikroprocessor har jag funderingar på att använda en Teensy 3.2 eller en ESP32, som kopplas in till stationen med LocoNet då alla växlarna styrs med Möllehems servokort.

Är detta något som kan fungera i praktiken?

Mvh Daniel
Bilagor
Ritning på Corleone, med lokstation till vänster. Rakspåret som passerar genom hela bangården är "main", huvudspåret. Ovanför "main" ligger personbangården och under "main", till höger om lokstationen ligger godsbangården.
Ritning på Corleone, med lokstation till vänster. Rakspåret som passerar genom hela bangården är "main", huvudspåret. Ovanför "main" ligger personbangården och under "main", till höger om lokstationen ligger godsbangården.
Utkast till ställverk. Fem 4" displayer sida vid sida med utritad spårplan.
Utkast till ställverk. Fem 4" displayer sida vid sida med utritad spårplan.
Lägga tågväg. Se den gröna linjen. Tågvägen är dock aldrig låst.
Lägga tågväg. Se den gröna linjen. Tågvägen är dock aldrig låst.
Lägga tågväg i flera steg. Se den gröna linjen och de två gråa linjerna.
Lägga tågväg i flera steg. Se den gröna linjen och de två gråa linjerna.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av daniel »

Här är en bild på det nuvarande ställverket som jag vill byta ut. Mina temporära ställverk lär dock få följa med tills de permanenta ställverken är ordentligt utprovade och fungerar bra.
Bilagor
2020-03-14 23.46.47 - liten.jpg
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av AlexanderEhn »

Spännande!

Kan inte ge nåogn input direkt, men inspireras. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av PerEklund »

Jag måste nog fundera lite på detta för att kunna ge input.
Det blev mycket spring fram och tillbaka i Grimslöv helt klart. Frågan är om ett centralt ställverk räcker, även om det är mer överskådligt. Hänger kanske på hur man vill köra på stationen. Om lokföraren skall växla själv behövs egentligen åtminstone två ställverk. Det befintliga + ett vid lokservicedelen.

Jag funderar själv på hur jag skall lösa kontrollpanel/växling för mitt projekt med lokservice och personvagnsservice

En sak du kan fundera på runt pc/rpi är dock att du har ju en fungerande panel idag som du ändå skall ha som backup tills vidare. Den kan ju vara backup åt en JMRI-lösning med. Det är säkert lättare och mycket flexiblare med JMRI än fasta paneler, men jag vet som sagt inte om det är rätt väg att gå.

--Per
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av daniel »

Nej, ett ställverk räcker inte. Jag behöver två vid Corleone (godsbangården och lokstationen), ett vid PineHill (för duckunder-modulerna) och kanske ytterligare ett på andra sidan Corleone (personbangården).

Vissa av dessa ställverk, framförallt vid PineHill för duckunder-modulerna behöver bara en display. Om man har två stora ställverk med vardera fem displayer och två små ställverk med vardera en display så kan man flytta runt dessa beroende på träff. T ex kommer Corleone köras med en eller två yardmasters? (Yardmaster personbangård och yardmaster godsbangård).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av LLJ »

Bygg det så att vem som helst kan starta det hela och det hela bör vara så initiativt att det i princip inte behövs någon genomgång för att hantera.
Allt för ofta byggs tekniskt avancerade ställverk som funkar när den som byggt dem är där men utan denne så står det still vid problem.

/Lars
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av PerEklund »

Då tror jag din ide är ok om det är fler ställverk.

Ett tips är att göra någon form av ”prof of concept” med en display innan du lägger ner för mycket jobb.

Om det är något som inte är självklart hur det fungerar kan man ju komma rätt långt med en enkel instruktion på ett papper.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av JanFrelin »

Växlar som antagligen skulle vara lokalt omlagda i verkligheten är smidigast om det kan läggas om direkt bredvid växeln, enklast med en mekanisk omläggare.

Jag har prövat bildställverk och tycker det blir besvärligt redan när stationerna är 5-6 m långa. Det är varken realistiska eller särskilt smidiga.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av daniel »

@Jan:
Jag har knappar vid växlarna. Problemet är att det är så många växlar på litet utrymme att lokförarna och tågklarerarna föredrar att använda ställverket än att lägga om växlarna med de lokala knapparna. Det är helt enkelt svårt att veta vilken knapp som går till vilken växel. Notera att min station är i N-skala, så jag får plats med många fler växlar på mindre yta än motsvarande H0-station.

LLJ:
Ställverket kommer starta så snart någon ansluter 230volt till banan. Och man kommer kunna lägga om en växel genom att klicka på växeln på ställverket. Skärmarna är 4" och därmed ganska stora, med touch, så det bör funka bra.

PerEklund:
Det får nog bli en instruktion på papper för de finesser man sällan använder men som kan vara bra att ha.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av RobertKlarén »

Vill du köra ett "Dummy test" står jag till förfogande :-)
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Skriv svar

Återgå till "americaN"