Ställverk för Corleone

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av JanFrelin »

Ett alternativ jag sett är att ha ett ställverk för varje bangårdsände (tillämpades för övrigt även i verkligheten ibland).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av PerEklund »

daniel skrev: 2020-03-15, 22:08 Nej, ett ställverk räcker inte. Jag behöver två vid Corleone (godsbangården och lokstationen), ett vid PineHill (för duckunder-modulerna) och kanske ytterligare ett på andra sidan Corleone (personbangården).
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Ställverk för Corleone

Inlägg av HansBrage »

daniel skrev: 2020-03-15, 03:02
* Lägga en tågväg i flera steg. I Grimslöv blev det tydligt lokförarna ofta skulle köra mellan lokstationen och personbangården och att det kräver lite sick-sackande på bangården. Att det blivit så beror på att Corleone har byggts ut successivt och att den slutliga planen inte var påtänkt från början. Min tanke är att man ska kunna lägga en tågväg direkt från personbangården till lokstationen, men då det är omöjligt att lägga en tågväg hela vägen får ställverket lägga tågväg den bit som går (den gröna linjen). När lokföraren har kört denna delen får lokföraren trycka på knappen "Next" på ställverket som då lägger nästa tågväg och loket kan då fortsätta köra denna sträcka. När loket är framme trycker lokföraren på "Next" igen och ställverket ställer sista tågvägen fram till vändskivan. Råkar man trycka för mycket på "Next" kan man klicka på "Prev" (Previous) istället och då lägger ställverket den föregående tågvägen istället.
Är lite tveksam till detta. Tror det är stor risk att det blir för komplicerat och därmed inte använt. Tror det räcker med omläggning av enskild växel och de vanliga tågvägarna. De här stegvisa blir nog lite för mycket special är jag rädd.
Skriv svar

Återgå till "americaN"