americaN industries?

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

americaN industries?

Inlägg av MikaelB »

Efter att kollat igenom den nya uppdateringen av AmericaN normen undrar jag lite kring konceptet med "americaN industries", ska hålen sitta 3 mm lägre för att kompensera bortfallet av banvall? Mao 55 mm från gaveltoppen och sen fortsätta längst hela gaveln med 40 mm mellanrum? Eller har jag missförstått :?:

Är där ytterligare skillnader? Läste något om snävare radie på kurvorna med

- Mikael
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: americaN industries?

Inlägg av ErikKuiper »

MikaelB skrev: 2018-12-04, 19:25 Efter att kollat igenom den nya uppdateringen av AmericaN normen undrar jag lite kring konceptet med "americaN industries", ska hålen sitta 3 mm lägre för att kompensera bortfallet av banvall? Mao 55 mm från gaveltoppen och sen fortsätta längst hela gaveln med 40 mm mellanrum? Eller har jag missförstått :?:
Stämmer. I båda fall blir det 58 mm från r.ö.k.
MikaelB skrev: 2018-12-04, 19:25 Är där ytterligare skillnader? Läste något om snävare radie på kurvorna med
Normen tillåter ner till 250 mm radie, men jag skulle avråda från så snäv radie förutom kanske in till vissa lastplatser. På genomgående spår bör man sikta på en större, typ 500 mm eller större.

Spåren rekommenderas att måla i någon lämplig brun färg. Lite otydligt vad gäller rekommenderad ballast.
Skriv svar

Återgå till "americaN"