Minsta radier?

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Minsta radier?

Inlägg av LLJ »

Normen säger minsta radie 1000 mm i huvudspår.
Men vilka minsta radie gäller för bangårdar, industrispår resp. minsta tillåtna för bra funktion?

/Lars
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Minsta radier?

Inlägg av Daniel Rydell »

En av de tyskar som besökte DreamTrack förra året berättade att de kommit fram till 56 cm som minsta praktiska radie. Allt de provat, inklusive de största ångloken, fungerade på den radien.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minsta radier?

Inlägg av LLJ »

Tack för info Daniel.
Jag satt ock skissade på ett minimalt wye, både med Atlas räls (r=400) och Kato Unittrack (r=381) , men det är för snävt då alltså.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Minsta radier?

Inlägg av daniel »

Lars:
Om du tittar på banritningen för Fagerhult, sträckan mellan Corleone och Bellmont Gardens så har de kurvmodulerna ungefär 500 mm radie, förutom förgreningsspåret på Corleone som har 1000 mm radie. Men dessa kurvor är "americaN industries" och inte vanliga "americaN" moduler och den standarden föreskriver minst 250 mm radie om jag kommer ihåg rätt. Vi får se i Fagerhult hur dessa kurvor funkar.

På Rikards Florida-moduler, modulen Florida Chemicals har jag för mig att kurvan är ännu snävare än mina moduler så där blir också ett test i Fagerhult hur denna kurva fungerar nu när Floridas industriområde i huvudsak ligger bortom denna kurva.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Minsta radier?

Inlägg av kasoe »

Om jag minns rätt från "specifikationerna" på olika lokmodeller från länge sedan så tror jag minsta radien som tillverkarna anger för sina största lok är 24", dvs ca 60 cm (2 fot...). Det är nog en del marginal på dom så tyskarnas 56 cm känns nog som lämpligt...

Men det måste ju gälla i huvudspår... Eller? "Allt" rullande behöver ju inte gå på ett sidospår, Big Boy i hamnväxling... Nej...

Den minsta angivna radien på många modeller tror jag är ca 12" (kan behöva dubbelkollas, det Daniel skriver stämmer ju mer med 10") och då är vi nere på 30 cm. Då bör de flesta GP och F liknande maskiner kunna passera, även SW så klart... Jag vet att Katos F-lok INTE funkar på R2, dvs 22 cm radie, boggierna kan inte riktigt svänga helt och man ser att loket börjar krypa ur spåret en smula...

Så om du ska göra ett "minimalt" Y för industrispår så tycker jag att dina förslag på 400 och 381 är helt OK. Utan att behöva bli extrem så bör alltså ner till ca 300 funka som industrispår. Men då blir det en lite speciell modul som inte alltid går att använda i huvudspår... Men det kanske är OK?

Men det är ju vad jag tycker... Mina 2c... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minsta radier?

Inlägg av LLJ »

Min tanke med ett wye är att kunna vända dragfordon om vändskiva saknas eller inte rymmer de längre dragfordonen. Med lite större radie så kan även hela persontågssätt vändas, helt förebildsenligt.
Kan det finnas behov av detta?

Om man bygger riktigt stort går det ju att använda även som förgrening på linjen från flera riktningar, man får bara tänka till lite med det elektriska.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Minsta radier?

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev: 2018-08-23, 17:49 Min tanke med ett wye är att kunna vända dragfordon om vändskiva saknas eller inte rymmer de längre dragfordonen. Med lite större radie så kan även hela persontågssätt vändas, helt förebildsenligt.
Om man bara ska vända dragfordon så än nog mindre radier inget problem. Ska man börja vända hela persontågsätt så bär man nog gå upp till 56 cm eller större. Det blir lite tryckkrafter som ska hanteras då tåget ska backas. För användning i linje bör det nog också vara 56 cm eller större för att kunna hantera 2+ meter långa tåg.
LLJ skrev: 2018-08-23, 17:49 Kan det finnas behov av detta?
Finns det så kommer banplaneraren nog på en användning för det. Där jag har känt störst behov av att kunna vända något är i magasinen, och det är frågan om det är värt att bygga ett Y för att vända tåg där. För de andra användningarna.
  • Vända lok - Om lok behöver kunna gå i båda riktningar så har vi valt lok eller lokkombinationer som kan köra åt båda håll.
  • Vända persontåg - Vi har ingen station där detta känns naturligt. Behovet finns vid magasinen.
  • På linjen - Jag tycker vi har förgreningar så det räcker i gruppen så nyttan är begränsad.
Sedan tar ett Y mycket plats i lokalen. Det begränsar användningen till de gånger vi har en större lokal.

Och slutligen, bygg det du brinner för, men brinn gärna för linjemoduler, vi behöver fler linjemoduler.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minsta radier?

Inlägg av LLJ »

Jag har flera A+B enheter, som bara kommer till användning om tåget går mellan magasin som har vändskiva/vändmöjlighet.
Kanske några loklyft fast för N-skala skulle lösa problemet?

Och jag antar att kurvmoduler alltid är välkomna när det gäller linjemoduler?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Minsta radier?

Inlägg av daniel »

Ja, kurvmoduler är mycket välkomna.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Minsta radier?

Inlägg av kasoe »

Jag har flera A+B enheter, som bara kommer till användning om tåget går mellan magasin som har vändskiva/vändmöjlighet.
Kanske några loklyft fast för N-skala skulle lösa problemet?
Ett annat sätt att lösa "problemet" kunde vara att koppla samman A+B till A+B+B+A, du hade ju "flera"... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN"