Träffrapport - FREMO americaN i Rastede 2018

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Träffrapport - FREMO americaN i Rastede 2018

Inlägg av ErikKuiper »

Jag var på FREMOs årsmötesträff i Rastede och deltog i americaN-banan. Denna gång körde vi 1959 med TT&TO (time table and train order). Det betyder att vissa tåg (passagerartågen och genomgående expressgodståg) kör efter tidtabell, och övriga tåg (extras) behöver ha en track warrant för att få köra. En track warrant beskriver bara var en extra får köra utan att komma i konflikt med andra extras. För att inte krocka med tidtabellstågen behöver en extra titta i tidtabellen och i train register (notering för vilka tåg som har passerat en station) för att avgöra om tåget kan ge sig ut på linjen eller inte. Då det var 1959 var alla tåg utrustade med radio så dispatchern kunde alltid kontakta alla tåg vid behov om något behövde uppdateras vad gällde train orders. Med detta upplägg var dispatcherns jobb väldigt lugnt och det största jobbet var att fundera på när extras skulle släppas så det inte blev för många tåg samtidigt på den centrala godsbangården (i detta fall Ocala).

Med tanke på att varje spel tog 4,5 timmar och att det var lite overhead med en storträff så blev det bara 4 trafikdygn körda. Själv körde jag inte ett enda tåg. Jag var yard master för tre olika bangårdar och ett spel satt jag som dispatcher. Detta passade mig alldeles utmärkt då jag uppskattar de fasta jobben mer än att köra tåg.

Något nytt för tyskarna var att de för första gången körde med vagnskort och fraktsedlar för express och postvagnar i persontågen. Det uppskattades mycket och de tackade svenskarna flera gånger (dvs P-O i praktiken) för att ha utvecklat konceptet kring fraktsedlarna för persontågsvagnar. Nästa gång de kör i en epok då persontågen rangerade expressvagnar så kommer de troligen att ha vagnskort och fraktsedlar för persontågen.

Filmer och bilder
Film på främst americaN-banan
Diabildsfilm från americaN och TT banorna
Bilder av Claus Rothe
Bilder av Michael Homberg
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Träffrapport - FREMO americaN i Rastede 2018

Inlägg av JanFrelin »

Tack för rapport!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Träffrapport - FREMO americaN i Rastede 2018

Inlägg av LLJ »

Tack för info och länkar.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Träffrapport - FREMO americaN i Rastede 2018

Inlägg av AlexanderEhn »

Tack för trevlig inlägg!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "americaN"