Modulbibliotek N

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av RobertKlarén »

Funderar också på om ModulSyd som det ser ut idag (ett forum) är bästa platsen för ett modulbliotek. Om hemsidan ModulSyd fanns skulle den kunna härbärgera ett sådant tillsammans med lämkar till Fremo standarder och annat matnyttigt.

Vad säger Daniel, orkar han med det coh finns behovet?

PS: Vill tacka Per för att han tar upp och driver ämnet. Sitter just nu och kämpar med banläggning för DT13 och har sökt efter information med ljus och lykta (ända tills Anders B kom med upplysning). Gillar också lokalbiblioteket vilket också detta kan finnas på hemsidan. Nu ska jag bara försöka förstå mig på CAD programmet. :?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av daniel »

RobertKlarén skrev:Kan det inte bli lite kvistigt med mått och inpassning i lokal med t.ex. stolpar? Min erfarenhet säger mig att skalor och mått inte finns inom ramen för PPT men jag kan naturligtvis ha fel då jag aldrig använt programmet så.
När det gäller frågan om CAD kontra PowerPoint har jag ingen åsikt.

Men för att svara Roberts fråga: MMM:s modulbibliotek och ModulSyds H0-bibliotek har skalan 2cm = 1meter, dvs 2 cm på PowerPoint-ritningen motsvarar 1 meter i fullskala. Och det funkar bra.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av daniel »

RobertKlarén skrev:Funderar också på om ModulSyd som det ser ut idag (ett forum) är bästa platsen för ett modulbliotek. Om hemsidan ModulSyd fanns skulle den kunna härbärgera ett sådant tillsammans med lämkar till Fremo standarder och annat matnyttigt.

Vad säger Daniel, orkar han med det coh finns behovet?
Att fixa en sida där valda personer kan ladda upp filer, t ex modulbibliotek, är inget stort problem. Sen hade det varit bra om någon kunde uppdatera hemsidan, men de två behöver inte nödvändigt vis följas åt.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av LLJ »

Det vore en fördel om den sida som man lägger upp modulbibliotek på (både H0 och N), ägs av en föreningen/organisation och inte en privatperson. Det ger mer stabilitet och tvingar inte någon privatperson att hålla liv i det hela (och ev stå för kostnader).
En förening kan ta ut en "medlemsavgift" av dem som har sina moduler i biblioteket för att täcka avgifter så som webhotel och domänkostnad och lätt ersätta administratörer om någon vill lämna föreningen.

/Lars
Användarvisningsbild
PerRosqvist
Inlägg: 38
Blev medlem: 2012-09-01, 23:50

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av PerRosqvist »

Ett lite ostrukturerat inlägg såhär på morgonen:
En annan idé är ju att lägga biblioteket i en joomla installation. (är ju joomlaian så det är vad jag är van vid)
Det finns många bra (gratis)lösningar för biblioteksfunktion och det är väldigt enkelt attt fixa rättigheter hit och dit. Behöver egentligen bara en server att lägga det på. Det formatet kanske passar bättre att hantera filer på? Ett forum är ju kanske inte optimalt för det.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av AndersB »

PerRosqvist skrev:Ett lite ostrukturerat inlägg såhär på morgonen:
En annan idé är ju att lägga biblioteket i en joomla installation. (är ju joomlaian så det är vad jag är van vid)
Det finns många bra (gratis)lösningar för biblioteksfunktion och det är väldigt enkelt attt fixa rättigheter hit och dit. Behöver egentligen bara en server att lägga det på. Det formatet kanske passar bättre att hantera filer på? Ett forum är ju kanske inte optimalt för det.
Det är huvudvägen (NRE) som jag ser det.
Vi påbörjade ett sådant i skånskaN baserat på "Collector" men det är lagt på is, dels för att det saknar några funktioner som man gärna vill ha i ett bibliotek, dels för att just den applikationen blev stämplat som en säkerhetsrisk. Våra danska kollegor har fortsatt använda det men mer som ett rent lagringsbibliotek.
Ett av önskemålen på en ny lösning är att det skulle kunna användas från flera ställen - t.ex. dyka upp på skånskans, nmodulgruppens och naturligtvis östgötatrafikens ev. hemsida.
( Ett annat alternativ är naturligtvis att övertyga herrarna bakom det centrala biblioteket att öppna upp för N-RE-moduler från icke fremo-medlemmar. Det biblioteket är fullfjädrat i funktionalitet om än lite antikt i användargränssnitt.)

mvh/anders
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av JanFrelin »

Wikispaces kanske? Svenskmjwiki bor där. Nu menar jag inte att det ska höra ihop med svenskmjwiki, men wikispaces har bra funktioner för grejer som många ska kunna uppdatera.

http://svenskmjwiki.wikispaces.com/home
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av daniel »

AndersB skrev:Det är huvudvägen (NRE) som jag ser det.
Vi påbörjade ett sådant i skånskaN baserat på "Collector" men det är lagt på is, dels för att det saknar några funktioner som man gärna vill ha i ett bibliotek, dels för att just den applikationen blev stämplat som en säkerhetsrisk. Våra danska kollegor har fortsatt använda det men mer som ett rent lagringsbibliotek.
Ett av önskemålen på en ny lösning är att det skulle kunna användas från flera ställen - t.ex. dyka upp på skånskans, nmodulgruppens och naturligtvis östgötatrafikens ev. hemsida.
( Ett annat alternativ är naturligtvis att övertyga herrarna bakom det centrala biblioteket att öppna upp för N-RE-moduler från icke fremo-medlemmar. Det biblioteket är fullfjädrat i funktionalitet om än lite antikt i användargränssnitt.)
Vilka funktioner är önskvärda för att hantera modulbiblioteket? För H0 består modulbiblioteket av en enda PowerPoint-fil. Hur är det för N-RE? Är varje modul en egen DWG-fil?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av LLJ »

daniel skrev: Vilka funktioner är önskvärda för att hantera modulbiblioteket? För H0 består modulbiblioteket av en enda PowerPoint-fil. Hur är det för N-RE? Är varje modul en egen DWG-fil?

Mvh Daniel
Det råder väl delade meningar om Powerpoint även för H0. Jag anser att man bör använda CAD även där.
N-RE och numera även de tyska americaN modulerna är i .DWG format.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av daniel »

Det finns helt klart fördelar med CAD även för H0. Nackdelen är inlärningströskeln. Det hade varit bra med en nybörjarinstruktion på svenska för hur man ritar en modul samt planerar en modulbana i ett gratis CAD-program. Sen är bara frågan vem som ska skriva dokumentet....

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"