Svensk Moduldatabas?

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av hakang »

Finns inte detta redan? Känns som om en öppen dörr stångas upp med förfärande frenesi. Har jag missat nåt väsentligt? Länken nedan går till MMMs modulbibliotek, ModulSyd har väl nåt liknande?

http://www.modulsyd.se/module/module_me ... lder_id=66
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av UBJ »

Databasen ersätter väl inte modulbiblioteket men skulle kunna ersätta M1:orna.
Fördelen med att ha allt i en databas är att det är enklare att filtrera.
Om man som banplanerare vill söka en särskild modul med speciella egenskaper tex.

Det som är bökigt med M1:orna är att man måste gå till varje enskilt dokument och öppna det.
Kan man få en sammanställning i tabellform så underlättar det en hel del.

Vi måste dock se upp så att vi inte inför onödig byråkrati i det hela, antingen M1 eller databasen, inte både och.

Mvh UB
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av hakang »

Ok, förstår nu skillnaden och stöttar databasen som ersättning för modulbiblioteket.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av UBJ »

Det som jag kallar för modulbibliotek är powerpointfilen som heter modulbibliotek, där våra moduler finns uppritade.
M1-filerna bildar förstås också ett slags modulbibliotek i textform.
Bara en förklaring så att mitt första inlägg blir begripligt i relation till Håkans.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

Lite följdfrågor:

Skall databasen även innehålla filer med modulritningar?
Om ja, vilket format? Modul Syd använder DrawSight numera (tror jag), FREMO använder Autocad .dwg version R14 för HO-RE moduler (man har behållit R14 då så många moduler är ritade i detta format).
Man vill ju undvika att ha sina moduler ritade i flera olika format.

Kan alla ladda ner alla ritningar (om de lagras i databasen)?

Skall även ritningar för lokaler för körningar lagras?

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av ErikKuiper »

För H0-Europa har vi använt SketchUp för de senaste träffarna inom ModulSyd.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av JanFrelin »

Bra bilder!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

Ett par andra viktiga saker i sammanhanget:
Vem/vilka är administratör(er) för databasen, var är den hostad, vem ser till att backup tas? Vem står för kostnaden för host och URL?
Skall det kosta att ha tillgång till databasen, eller räcker medlemsskap i MMM/Modul Syd?

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av kasoe »

Iden och tanken som sådan är klockren, vore kalasbra!

Kolla med Daniel B, han har haft tankar åt detta hållet innan och jag undrar om det inte någonstans redan finns en databas. Kanske är den som HåkanG hänvisar till, glömde kolla den länken...

Vem/vilka bör inte vara något problem, det finns föreningar och det bör gå att få till en gemensam resurs här med representanter från resp förening. Här kommer fördelarna med att agera i en förening, man kan driva sådant här arbete inom föreningen och då är alla frågor om Vem/vilka/var/hur/kostnad m.m. lösta. Om man inte gör det i föreningsform så är det upp till ett privat initiativ, men det skulle jag avråda ifrån, de brukar inte få tillräcklig uppslutning vilket gör att de fördelar som finns med att den är gemensam och alla är med aldrig infinner sig...

Föreslår att lägga årsmötesmotioner i resp förening om detta, kan tyckas vara lång tid kvar men årsmöten kommer snart och där kan frågan tas upp... Sen återstår att bemanna, DÄR finns nästan alltid ett problem när det gäller föreningar... ;) Och privata initiativ är bra och kan tjäna som exempel, men för att det ska bli hållbart så tror jag mer på en aningen mer formell väg framåt...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av kasoe »

Det är inte speciellt mycket bättre att driva sånt här via en/två föreningar, med det begränsade utbudet blir det än svårare att hitta folk. Bättre då att leta folk som vill hjälpa till i en vidare krets: hela modulsverige!
Där har vi olika åsikt! :) Den vida kretsen är inte homogen och ska nyttan slå igenom bör alla vara med och det tror jag inte man uppnår med ett privat alternativ, dessa har en tendens att glida undan...

Men lycka till! Iden är som sagt god och den som orkar driva bestämmer villkoren! :) Öppen källkod kan jag inte mycket om, men jag ser inte hur det har koppling till hur en sådan databas ska drivas eller få en funktion, det är meöjligen verktyget för att uppnå funktionen men användbarheten ligger väl inte i öppen källkod...?

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"