Svensk Moduldatabas?

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av fs_toni »

Mekanoid skrev:Tack Toni. Jag släpper detta med behovsanalys nu. Att ersätta M1 / M4 med en databas tycker jag är ett lagom behov att tillfredsställa.
Risken är då att du samtidigt som du löser ett behov - ignorerar ett annat behov som redan idag är tillfredsställt av dagens lösning! D v s din databas blir inte en BÄTTRE lösning, bara en ANNAN lösning.
Då riskerar du få en situation när modulsverige inte kan rekommendera användning av din databas eftersom den skapar nya problem som vi inte tidigare hade (samtidigt som den kanske löser problem som inte ännu bedömts kritiska...)

Jag säger inte ATT det är dumt att göra det du gör. Bara att du ska vara medveten om att det då finns en risk för det konsult-syndrom som hakang varnar för...
Typ så här: om du inte bryr dig om huruvida dina fina lösning accepteras, och du mest gör detta för ditt nöjes skull: kör på!
Om du vill öka chanserna att din lösning ska accepteras av andra och att du själv då blir uppskattad av andra: gör behovsanalysen först!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

Mekanoid skrev: ----
[*]Representanter för respektive modulförening, trafikspelsansvarig och banansvarig också. Ni har chansen att få många bra funktioner...
----
Tror inte du riktigt har förstått rollerna trafikspelsansvarig och banansvarig?
Det är ofta olika personer för varje träff som har dessa roller.

Likaså planerar man banan efter anmälda moduler, inte efter tillgängliga moduler i databasen.
Och har man bara ritningar på alla anmälda moduler, så planerar man banan utifrån dem genom att "lägga pussel".

En helt annan sak: M1 och M4 är något som enbart finns för MMM moduler. FREMO moduler med trafikplats har en "stationsbeskrivning" som anger spårlängder, en skiss på bangården samt vad för slags gods som går in/ut och hur mycket.
SIH0 moduler har varken eller i nuläget, borde kanske ha en "Lastplatsbeskrivning"?

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

Och varför stanna vid enbart H0-moduler?

Varför inte ta höjd för både fler skalor och fler modulstandarder per skala med en gång, dvs inget är hårdkodat utan styrs av tabeller?
Enklare att göra det hela dynamiskt från början än att behöva göra om.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av MickeC »

Mekanoid skrev:Vad det blir av SMDB styrs väldigt mycket av medlemmarna i projektet. Och eftersom jag avser att bjuda in alla i modulsverige, är det svårt att säga var det hamnar.

Klart är att MMM har initiativet just nu, mycket för att jag är med där och för att jag nog har hittat fler MMM:are som vill hjälpa till. Men jag hoppas verkligen fler vill engagera sig och hjälpa till på olika sätt. PM:a mig så jag vet att intresse finns!
Är det inte bra att börja med att göra en prototyp åt MMM då, visar det att det fungerar bra och stöder BA & TA är det inte svårt att sälja in till fler intressenter.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

Signaltyper kan nog vara ljussignal,semafor eller skivsignal (äldre epok).

Tror inte det finns anledning att ange mer än om signal för infart höger, utfart höger, infart väster, utfart höger (och ev fler riktningar om det är en förgrening) finns.

/Lars
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av etxbct »

Den bör vara objektorienterad och modulär.
Gärna stödja fler språk och inte bara svenska.
Hantera användarens åtkomsträttigheter.

Mini verkar ok för en prototyp.

/Benny
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

En nackdel att använda ett framework är att man är beroende av andra ifall fel i framework:et behöver rättas.
Samtidigt så går det nog snabbare att utveckla databasen på det sättet.

Fördelen med ett helt eget upplägg är att tillgång till all källkod och tabellstrukturer finns, men tar lite längre tid att komma igång.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

Går Mini att expandera till en stor databas, så att man slipper göra om allt?

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

När det gäller "trafikspelsprogram" känns det onödigt att utveckla ett nytt då det finns ett bra i form av xpln.
Används av Modul Syd, VMJF, FREMO, Värmlandsmodul och vid några MMM körningar. Fungerar både till små internkörningar och stora körningar med över 550 m moduler och tillhörande mängd stationer och tåg.

/Lars
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av pcederstrand »

Mekanoid skrev: ...........
Jag har länge funderat på om jag ska fortsätta utvecklingen, men droppen som fick mig att bestämma mig, var censuren på detta forum. Så jag har slutligen bestämt mig för att lägga ner projektet tills vidare.


????????????????????????????

Det finns ingen "censur" > ONÖDIG moderering på något forum OM man sköter sig, håller sig till vårdat språk, undviker personangrepp, inte allmänt gnäller och istället först tar upp direkta frågor och problem direkt och enskilt med den person det gäller eller frågar någon person eller styrelse först vad som kan ligga bakom vissa beslut och göranden.

Men styrelsen består av ett flertal personer och en person kan inte alltid uttalas sig för styrelsen på sekunden på foruminlägg eller via mejl utan att ha konsulterat med de andra. Styrelsemöten hålls sedan max 1 gång i månaden. Så svar kan ta en stund.

Diskussioner om framtid och ändringar av policy och beslut kan nog i många olika graderingar framställas och hållas mycket sakligt och glatt positivt likväl som väldigt gnälligt och negativt.

Vilken typ tror du de flesta medlemmar föredrar att läsa och höra om.?


peterc (ordf mmm)

edited: lade in citering från föregående inlägg
mvh /peterc
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"