Modulbibliotek på webben

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av etxbct »

Hej,
I version 1.0.2 har behörigheten att uppdatera sin egen station med godskunder försvunnit.
Jag får "Fault Inte behörig"

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2021-04-14, 09:52 I version 1.0.2 har behörigheten att uppdatera sin egen station med godskunder försvunnit. Jag får "Fault Inte behörig"
Hej Benny.
Tack för att du rapporterar detta.
Felet beskrivs här.
Om du har ett GitHub-konto så rekommenderar jag att kolla listan och sedan eventuell öppna ett nytt ärende.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2021-04-12, 11:03 Hur dokumenterar man moduler som är raka i genomgående dubbelspår men 45 grader + 45 grader i det tredje avvikande spåret?
Svårt att förklara utan en ritning, så kan du mejla mig dessa så kan jag säkert svara.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2021-04-14, 13:05
etxbct skrev: 2021-04-12, 11:03 Hur dokumenterar man moduler som är raka i genomgående dubbelspår men 45 grader + 45 grader i det tredje avvikande spåret?
Svårt att förklara utan en ritning, så kan du mejla mig dessa så kan jag säkert svara.
Det borde vara möjligt att sätta mer än två gavlar på en stationsmodul, skulle inte det adressera detta?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2021-04-14, 13:18 Det borde vara möjligt att sätta mer än två gavlar på en stationsmodul, skulle inte det adressera detta?
Man kan ha hur många gavlar som helst. Men Benny undrade hur man gör med vinkeln på gaveln. Det får man beskriva i ritningen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

Kul att fler testar Modulregistret och ger feedback via GitHub. Flera av förslagen har också implementerats.
Nya funktioner tillkommer var och varannan dag.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu kan man producera fraktsedlar med hjälp av modulregistret:
  1. Skapa en träff.
  2. Anmäl stationer med godskunder. Stationen måste vara kopplad till en region.
  3. Skriv ut fraktsedlar.
Fraktsedlar skapas för alla godskunder till/från magasin + internt mellan godskunder + till/från externa stationer.
Fraktsedlarna är flerspråkiga och skrivs på avsändarstationens resp. mottagarstationens språk.
Kolla i exemplen i bifogad PDF för FREMOdern träffen i Kolding.
Bilagor
Waybills.pdf
(3.78 MiB) Nerladdad 155 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av ErikKuiper »

Hej Stefan

Jag har en liten undran. Varför behöver jag ange region för min station/industri när jag lägger in den i modulregistret? När och hur används denna information? Land förstår jag med tanke på språk och flaggor.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

Region leder till land, som du redan förstått. Region kommer även att användas till att se godskunder, som inte finns på närvarande moduler, som godskunder på externa stationer. Då vill man kunna leda frakter till/från dessa till rätt magasin.

Ska jag lägga in amerikanska regioner? Var finns dessa dokumenterade?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av ErikKuiper »

Jag skulle rekommendera dig att vänta med att lägga in stöd för amerikanska moduler då jag tror behovet är ganska begränsat. Inom americaN kör vi för det mesta alla vagnar till och från magasinen med mycket begränsat med internfrakter. Det gör att de flesta tillverkar sina fraktsedlar en gång och sedan återanvänder dem mellan träffarna. Allt emellanåt gör man förstås lite justeringar. De amerikanska fraktsedlarna ser dessutom lite annorlunda ut än de europeiska. De är vändbara med information om två förflyttningar på samma sida. Dessutom så har N och H0 olika färg för en regionerna av bara för att krångla till det, och så har Maple Leaf Division (Kanada) helt egna färger och regioner.

Regionerna och deras färger är definierade i americaN normen och i H0-USA Frachtsystem. Nedan är regionerna listade, med en brasklapp om att H0 inte har definierat regionernas utsträckning lika tydligt som americaN. Staterna kommer från americaN:s definition.
  • North West - Grön (Washington Montana Oregon Idaho Wyoming)
  • South West - Gul (Nevada Utah Colorado California Arizona New Mexico Mexico)
  • North - Orange (americaN), Brun (H0) (North Dakota Minnesota South Dakota Wisconsin Michigan Nebraska Iowa Illinois Indiana Ohio Kansas Missouri)
  • South - Grå (Oklahoma Arkansas Texas Louisiana)
  • North East - Blå (New York Vermont New Hampshire Maine Massachusetts Connecticut Rhode Island Pennsylvania New Jersey West Virginia Virginia Maryland Delaware)
  • South East - Svart (Kentucky Tennessee North Carolina South Carolina Mississippi Alabama Georgia Florida)
  • Canada - Röd
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"