Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Bilder och text från träffar som varit
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av Johnny »

I så fall kan jag tänka mig att anmäla mina 3R-moduler
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av LLJ »

Syftar du på en ren 3R-bana eller samtrafik med 2R, om detta är möjligt via lämpliga andra moduler?

/Lars
Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av MathiasM »

Gärna 3R-bana!
Det borde väl finnas en hel del 3R-moduler nu?

Mina linjemoduler och lastplats kan nog användas till både 2R och 3R men för mig personligen är det ju roligt med 3R då mitt mesta körbara material är i 3R.
Då det är 2R får man förlita sig lite på att få köra andras saker & det är ju roligt att få lufta sina egna! ;)

Mvh
Mathias
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av StaffanWiman »

Samtrafik via Vagnsärad eller annan lösning är väl att föredra.
Bra om 3R-banan då görs så att 2R-vagnarna klarar den!

Staffan
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av Fredman »

Hejsan.
Gärna för mig via Vagnsärad men då skall det vara någon meningsfull trafik över VSD i trafikspelet.
MVH Thomas
Hjefle
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av Johnny »

StaffanWiman skrev:Bra om 3R-banan då görs så att 2R-vagnarna klarar den!
Det som kan ställa till det är hjulens back-to-backmått. Om det ligger på 14,35 - 14,4 mm så är min erfarenhet att 2R-vagnar funkar utmärkt på 3R.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av StaffanWiman »

Man skulle också kunna tänka sig en övergång som symboliserade en Trellebort-Sassnitz-färja och låta sovvagnar och en del godsvagnar gå över till en tysk 3R-del.
Jag ska försöka mäta back-to-backmåttet. Annars har jag tyckt att det varit snäva kurvor/tvära växlar på en del ställen som varit hinder. På TM försökte jag men alla mina vagnar spårade ur, så jag gav upp. De hade fungerat på FMJK:s 3R-del utan problem.
Dessutom var körkontroll-systemet väldigt krångligt. Bättre i Norrköping där det kördes med fremo-freddar.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev:Man skulle också kunna tänka sig en övergång som symboliserade en Trellebort-Sassnitz-färja och låta sovvagnar och en del godsvagnar gå över till en tysk 3R-del.
Intressant ide!
För att det hela skall fungera bra trafikmässigt bör Vagnssärad placeras bredvid en station/bangård där man kan ställa upp vagnar som skall till 3R och spår att ställa upp vagnar som kommit från 3R.
StaffanWiman skrev: Annars har jag tyckt att det varit snäva kurvor/tvära växlar på en del ställen som varit hinder.
På TM försökte jag men alla mina vagnar spårade ur, så jag gav upp. De hade fungerat på FMJK:s 3R-del utan problem.
Använder man sig av växlar som är snävare än den slankaste eller kurvor som inte är de slankaste C-räls kurvorna (1100 c:a) så kan det bli problem.
StaffanWiman skrev: Dessutom var körkontroll-systemet väldigt krångligt. Bättre i Norrköping där det kördes med fremo-freddar.
Det är alltid bättre med FREMO-freddar vid trafikspel ;)

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av Johnny »

Innan vi fördjupar oss alltför mycket i hur ett vagnsutbyte skulle kunna gå till så skulle jag vilja backa tråden lite. Frågan gällde ju om det fanns tillräckligt många som avser att anmäla 3R-moduler för att det skall vara meningsfullt med en 3R-bana.

Så frågan kvarstår. Vilka tänker anmäla 3R-moduler?
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Finns det intresse för en 3R-bana på DT-14?

Inlägg av jhjelm »

Linjemoduler brukar det finnas gott om men vilka stationer/industrier behövs för att det ska bli en meningsfull bana?


Med vänlig hälsning, Jonas
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"