DreamTrack 2013

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av JanFrelin »

kasoe skrev:Tyvärr ser våra förhandlingar kring boendet ut att stranda totalt, de har redan fakturerat och anser att det inte finns något mer att diskutera...
Ett tips från min mor, som varit kamrer hela sitt yreksverksamma liv: betala det du tyckte det var värt, och förklara att ni bestrider vissa punkter i fakturan. Då har du betalt i tid, och kan inte prickas. Sen är det upp till leverantören att vidta åtgärder.

Mvh,
Janne
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av LLJ »

Förhoppningsvis skall det inte gå så långt, utan uthyraren skall känna större ansvar när dennes namn finns på ett kontrakt och se till att kontraktet uppfylls. Det är ju enklare att förhandla om det finns nedskrivet vad som ingår, och till vilket pris.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 958
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av kasoe »

Faktureringsgången är lite komplicerad i detta fall, vi är inte mottagare direkt utan det går via ett ombud... Vi stretar vidare lite till...

Lars, du har helt rätt och i det avseendet håller jag med dig till 100% och lite till! :) Men det jag menar är att när man är nere på rena praktikaliteter så är det ändå det man i sista änden får som räknas. Kanske jag är gammalmodig men jag är ute efter ett traditionellt handslag som bekräftelse på att det ska funka snarare än ett papper som rabblar floskler... Spinnet träffade alla punkter utom två, vi fick en rabatt motsvarande ungefär den missen procentuellt sett, men vi frös ju ändå... ;)

När det gäller Munkaskog så kommer jag inte ha vidare kontakt med dom, de är totalt omedgörliga och jag kommer inte förhandla med dom alls om vi ska ha Dream-track i Habo nästa år... Är inte intresserad av vad de har att erbjuda då de nu 3 år i rad har missat sina "leveranser" av rätt sak till rätt pris...
Ett "kontrakt" hade snarare gjort att de hade sagt att "Ni kan bo någon annanstans" vilket i sig kanske hade räddat mig från mycket frustration, men man vill ju ändå tro att folk är lösningsorienterade och kan gå med på någon kompromiss om något klickat...

Lätt att vara efterklok, och det är oerhört svårt att beskriva alla turer i text. Jag föreslår att vidare debatt om detta (som jag också inser att jag själv driver på med mina svar...) löses vid sidan av forumet. I längden är det ointressant på bredden och har inget med moduler att göra...

Kontentan är att jag av erfarenhet kan säga att "Jag önskar det vore så lätt, men det är det inte..."

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av StaffanWiman »

OK, vi frös första dagen i lokalen men det fixade sig så småningom och där finns tydligen en uppgörelse.

Men vad var det för fel med boendet eller maten? (ok, kunde ju varit gångavstånd till Spinnet, men det kanske inte är så lätt att ordna).

Staffan
Rolandhs
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av Rolandhs »

Hej @ all,

lite bilder finns här:
Bild

Under hemresan diskuterades bl a tågförseningar och hur motverka och där håller jag med bl a Johnny att "kör det" ihop sig borde TKL ringa och ev förflytta tåg ett steg i någon riktning där kanske mer plats/tid finns för rangering ev till magasin? Dessa intermezzon gör ofta att nästa tåg blir försenat p g a saknat lok = det behövs reservlok att sätta in (gäller givet inte vändande passagerartåg) kanske även xtra tåg med lok o förare att sätta in för att få delar av tåg "vagnar" på väg till destinationen.

// Roland S
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av ErikKuiper »

Största problemet med H0 trafiken på DT var att tiden för vagnsutbyten var gravt underskattad. Det gav då konsekvenser för senare tåg då vändande tåg inte kom in i magasinen som tänkt. Förutom att lägga in mer realistiska tider för vagnsutbyten, samt att se till att vändande tåg i magasinen har rimliga marginaler för förseningar, så är det nog inte så dumt om alla lgt och ngt har ett eget lok och inte är beroende av att ett annat tåg skall komma in för att det tåget skall kunna avgå.

Vad gäller att skicka in vagnar i magasinen för rangering så är det en möjlighet jag själv inte har tänkt på så mycket än. Jag får ta och suga på den karamellen ett tag.

/Erik

PS. Jag håller på att skriva ihop ett litet dokument om saker som kan vara bra att tänka på då man planerar ett trafikspel. Det bygger på mina erfarenheter och kommentarer jag har fått från andra. Jag får se om jag sätter mig lite i påsk och snyggar till det så det går att visa för allmän beskådan (jag kommer inte ansa att dokumentet är klart då, men det skall förhoppningsvis vara hyfsat läsbart).
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Hej. Borde inte någon "snygga till" hemsidan (DreamTrack.se).
Den ser lite oavslutad ut efter årets körning!
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: DreamTrack 2013

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Trevligt reportage i Allt om hobby nr3/2013 av Tomas Lannerstedt (inte bara för att jag och mina tåg var med på flera bilder).
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"