Höglandståg - vägledande omröstning

Bilder och text från träffar som varit

Hur ställer ni er till alternativen i nuläget? (Se förutsättningar i posten nedan först!)

A1. Jag vågar komma om restriktionerna släpper
6
15%
A2. Restriktionerna släpper, men jag vill inte riskera att åka
4
10%
B1. Det låter som en trevlig träff ändå - jag skulle komma
13
32%
B2. Det blir för tråkigt med begränsningarna - jag kommer inte
2
5%
B3. Det låter trevligt, men jag vill inte riskera att åka
16
39%
C1. Jag skulle komma om... ...se min kommentar!
0
Inga röster
 
Antal röster: 41

JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av JohanDahlberg »

Personligen kan jag nog tycka att risken att smitta och smittas är minimal om man håller god handhygien och
särskilt om man använder mask för att undvika droppsmitta.

Som jag skrev tidigare är jag tämligen säker på att ha haft smittan, även om jag vid nyligt test inte hade antikroppar.
Det var ingen trevlig påhälsning i hemmet. Själv blev jag ganska rejält påverkad i luftvägarna, medan övriga familjen
klarade sig med som värst lätt feber. Var det inte den omtalade smittan, så var det i så fall en rejäl släng av influensa.
Smittan inbillar jag mig kom via ett handslag på jobbet och därefter petande i ögonen.

Jag håller helt med Stefan att man måste få göra det man tycker är roligt här i livet, för att få behålla livslusten.
Detta under förutsättning att risken för att någon dör inte går över proportionerna för vad vi redan har lärt oss acceptera i livet fram tills nu.
Givetvis uppmanar jag inte någon som känner sig orolig för att åka på en träff, men låt gärna de som vill och inte tillhör någon riskgrupp få träffas.

Önskar att ni alla får hålla er friska!
/Johan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av JanFrelin »

Det här hände i Bohuslän:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ammankomst

Jag tror ingen arrangör vill vara ansvarig för något liknande. Nu är körsång värre än modulträffar, men jag vill hävda att ska man genomföra en modulträff i höst så måste arrangörerna ha en tydlig coronapolicy, inklusive att hålla avstånd. (Måltiderna är nog en värre smittkälla än själva körningen). Det är för övrigt inte alls säkert att munskydd hjälper.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av LasseHerneklint »

Jättebra initiativ med enkäten. Just med pandemin så har vi alla troligen lite olika nivåer på vad man känner sig bekväm med. Och det får styra vad man gör och inte gör även när man vill ha kul. Så tack Höglandståg-gänget!
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Henrik Maude »

Som arrangör får man räkna med att deltagare avanmäler sig med väldigt kort varsel för att minska risken att folk deltar trots symptom. Kostnad för eventuellt boende som arrangören ansvarar för bör också vara kostnadsfritt vid sen avbokning. Så det lär ju bli svårt att planera bana och trafikspel i förväg pga risken att moduler uteblir.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Nicke »

Sunesson skrev: 2020-07-24, 16:18 Ganska intressant, att man tror att man haft viruset? Hur kommer man fram till det? Är det inte så istället att man VILL tro att man är helt fri från möjligheten att bli smittad eller att själv smitta andra? Det absolut viktigaste idag är att ta Covid-19 på allvar, och att använda förnuftet kanske utöver den vanliga användningen.
Undrar du seriöst hur jag kommit fram till det, eller menar du att jag inbillar mig att jag varit sjuk, bara för att jag vill tro att jag kan nonchalera Covid-19?
Fredman skrev: 2020-07-24, 18:59 Hejsan.
Jag får en känsla ibland när folk snackar om Corona att "bara för att jag har haft det så sprider inte jag covid 19".
Så länge det finns tillstymmelse till covid 19 i samhället så är vi ALLA möjliga smittspridare!
MVH Thomas
Enligt ledande experter (både självutnämnda och riktiga dito) så verkar det som att man blir immun i minst ett halvår och under den tiden inte smittas/smittar. MEN ingen vet säkert, och jag påstår inte säkert att jag haft det, bara att det är troligt, men givetvis fortsätter jag att vara försiktig, hålla avstånd, tvätta/sprita händer, nysa/hosta i armvecket eller bort från folk, inte gå på på krogen, undvika folksamlingar och sedan i april har jag kört bil eller hoj istället för att åka kollektivt (sen kan man ju undra om risken med att köra hoj kontra smittas i kollektivtrafiken....)

Sammanfattningsvis: JA man ska ha respekt för Covid-19, den är lite värre än vanliga säsongsinfluensan, men NEJ det är inte pesten eller digerdöden.
Vi lär få leva med detta ganska länge innan vacciner är framtagna, testade, tillverkade och distribuerade kommer många fler att få "den nya flunsan" och för de flesta kommer det bli en jobbig vecka eller två, för vissa lindrigare och för andra tyvärr värre.
Livet är farligt och Stefan har en poäng med att man kan inte sluta leva.
Även Lasse har en poäng med att man av olika anledningar kan vara olika riskbenägen, att gå på "Coronaparty" där man samlar en massa folk till fest och bjuder in människor som man vet bär smittan för att tävla om vem som först blir sjuk skulle aldrig falla mig in, DET är galet om något.

LEV VÄL och ta hand om er så hoppas jag vi alla ses framöver på träffar igen :)
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Per Widell »

Nicke skrev: 2020-07-28, 17:48
Sunesson skrev: 2020-07-24, 16:18 Ganska intressant, att man tror att man haft viruset? Hur kommer man fram till det? Är det inte så istället att man VILL tro att man är helt fri från möjligheten att bli smittad eller att själv smitta andra? Det absolut viktigaste idag är att ta Covid-19 på allvar, och att använda förnuftet kanske utöver den vanliga användningen.
Undrar du seriöst hur jag kommit fram till det, eller menar du att jag inbillar mig att jag varit sjuk, bara för att jag vill tro att jag kan nonchalera Covid-19?
Min fru hade hög feber och torrhosta i över två veckor, då hade vi besök på altanen av ett par där bägge haft Covid-19 (bägge är testade för antikroppar, den ene låg på sjukhus) och dom sa bägge att min fru hade Covid-19. Två dagar senare, då hon hade mindre feber men fortfarande torrhosta, tog hon prov som visade att hon inte hade Covid-19. En månad senare gjorde hon testet för antikroppar som visade att hon inte hade några antikroppar.

Så jag skulle verkligen inte vara trygg med att tro att jag haft den om jag inte testat mig och fått svar. Framförallt inom vår hobby där merparten ändå tillhör riskgrupperna.
Det behöver inte innebära att man inbillar sig, vi var som sagt fyra som var övertygade där en legat på sjukhus för Covid-19 som alla hade fel.
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Nicke »

Jag skulle inte vara så säker på att ni alla hade fel.

Jag bor i Stockholm och känner många som varit sjuka med typiska symptom, men som testats negativt.
Jag känner även flera som varit helt symptomfria men testats positiva (dessutom lär en Papaya ha testas positivt), så jag är mer skeptisk till testerna än symptomen.
Dessutom finns inga tester för T-celler än, dessa kan mycket väl vara förklaringen till varför smittspridningen saktat ner i Stockholmstrakten trots att antikroppstesterna visar på ett litet antal immuna.

Vi människor är irrationella när det gäller att hantera risker, det som är okänt och opåverkbart tenderar vi att överdriva risken för medan det vi gör till vardags tonar vi ner risken för (jämför t.e.x flygskräck kontra bilskräck)

Det enda vi vet är att ingen vet, så fortsätt vara försiktiga, men låt inte oron ta överhanden.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av JanFrelin »

I mitt fall är jag säker på att jag haft Covid-19, jag har gjort ett antikroppstest. Visst blir man immun, men något 100% skydd är det inte. Det finns ett fåtal exempel på människor som blivit återsmittade.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Nicke »

Förlåt !
Jag hade nästan lovat mig själv att inte skriva mer om Corona i denna tråd, men jag hittade denna intressanta artikel för den som vill få lite koll på T-celler kontra antikroppar.
https://www.aleris.se/coronavirus/antik ... immunitet/
I artikeln finns också en länk till KIs studie (på engelska och relativt hög medicinteknisk nivå) om man vill läsa från källan, utan "filtrering" av journalister, politiker eller självutnämnda experter.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Per Widell »

Nicke skrev: 2020-08-04, 16:34 Förlåt !
Jag hade nästan lovat mig själv att inte skriva mer om Corona i denna tråd, men jag hittade denna intressanta artikel för den som vill få lite koll på T-celler kontra antikroppar.
https://www.aleris.se/coronavirus/antik ... immunitet/
I artikeln finns också en länk till KIs studie (på engelska och relativt hög medicinteknisk nivå) om man vill läsa från källan, utan "filtrering" av journalister, politiker eller självutnämnda experter.
Bra att du lyfter denna som ändå är hyfsat saklig även och KIs studie är än mer ”neutral” dock svårförstådd för gemene man. Artikeln visar på det viktigaste:
du kan betrakta dig som immun, men du måste fortsätta att följa myndigheternas rekommendationer, samt att motståndskraften sägs avta löpande. Tidigare pratade man om att effekten satt i 6 mån, nu pratar man om 12 mån men avtagande. Värt att notera att det snart gått 6 månader sen vi fick pandemin i Sverige så våra första smittade kan snart bli smittade igen.

Största nackdelen med T-celler är att det ännu inte finns några tester för detta.
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"