Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Bilder och text från träffar som varit
MartinL
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-02-18, 06:14

Re: Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Inlägg av MartinL »

Åkte hem med mycket positiv bild efter mitt första besök på modulträff idag.

Bara trevliga människor och fin omgivning både på modulerna och i lokalen.

Tack för att ni stod ut med alla frågor (framför allt Staffan) och hoppas jag hinner förbi en gång till i helgen.

/Martin
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 743
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Inlägg av tobbeo »

Lite bilder från träffen
Bilagor
IMG_5706.jpeg
IMG_5742.jpeg
IMG_5738.jpeg
IMG_5716.jpeg
IMG_5712.jpeg
IMG_5727.jpeg
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Inlägg av Qrt »

Nu är MMMs tågträff i Troxhammar by på Färingsö slut.

Ett stort tack till de snälla arrangörerna och de lika snälla deltagarna för en fin vecka. Högt i tak som vanligt.

Stor takhöjd även bokstavligt denna gång men trots katedralutseendet en lagom dämpad mycket bra ljudmiljö i lokalen.

Några mått på banlängden för 2R (uppmätta med mätvagn):
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Linje med rakspår genom stationerna: 35 meter.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - (Därav längsta benet cirka 20 meter.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - I ena änden 9 spårig uppackningsbangård: upp till 5 meter (beroende på spår)
I andra änden trespårig helautomatisk vändslinga: innerspår 9,75 meter ytterspår 10,75 meter.

Därtill En enkelspårig bibana: ej uppmätt.(6 meter?) samt en kort sidolinje med 3 spårig säckstation. Ej uppmätt.(3 meter?)
En aktningsvärd unik körsträcka på uppåt 60 meter alltså.
Tyresö'18 lär väl dock hålla MMM rekordet med sina 100 meter 2R och 66 meter 3R sammanlänkade via färja i hiss.


Workshopdelen bestod dels i genomgång av
-Hur man sätter upp digitalsystemet och den övriga elektriskan och varför.

Därtill arbetade ett fåtal medlemmar under veckan med renovering av vissa föreningsägda moduler .
- Vändslingan är inte längre trären utan har fått bangårdsutseende samt nya sargar.
- Uppackningsbangården behandlas på liknande sätt.
- En förnyelse av det elektriska till dessa påbörjades också.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Inlägg av stasv »

3R kom upp 14 meter i rundbana. Mestadels enkelspår med Y-stad och Buddbyn som möjliga mötesspår.
Min service den här gången med Märklins MS2 var till hjälp för både 2R och 3R förare som behövde hjälp med att identifiera och ändra adresser och annat.
Vi fick tillfälle att ge både tidigare och nya 3R rallare hjälp och introduktion under veckan så där ser vi fram emot att bli fler på 3R-sidan.
Tack för en trevlig vecka/S

Edit. Någon av ångloksförarna som saknar en domkraft på sin modell? Låg och var ensam på Buddbyn. ;)
Senast redigerad av 1 stasv, redigerad totalt 2019 gånger.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Alfie Martins
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-11-07, 12:57

Re: Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Inlägg av Alfie Martins »

Tack för all hjälp och svar på alla frågor som jag spritt runt mig.

Kommer att renovera och bygga om mina två linjemoduler i första hand. Raka 120 långa. :D

Nyproduktion :idea: , tankar på 2 små strömlösa moduler. Slutet :twisted: och The Bitter End :mrgreen: . ca 10-20 cm långa.

Hur jag skall göra med "Brista" 3*120 får framtiden utvisa. :?:

Har ju även 2 kortare moduler med slanka växlar. Enkel till dubbelspår och dubbelspår till enkelspår. :roll:

Det var positivt att min strömförsörjning fungerade och körhandtagen också :o . Även om jag måste köpa ett nytt körhandtag till träffkörningar :) .

Alfie
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 743
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Inlägg av tobbeo »

Lite mer bilder
Bilagor
IMG_5749.jpeg
IMG_5750 2.jpeg
IMG_5753 2.jpeg
IMG_5752.jpeg
IMG_5751.jpeg
IMG_5750.jpeg
IMG_5762.jpeg
IMG_5761.jpeg
IMG_5760.jpeg
IMG_5754.jpeg
IMG_5753.jpeg
IMG_5759.jpeg
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Färingsö-19! KöraTågträff 23 februari-3 mars

Inlägg av Qrt »

En jämförelse:
Jag fick syn på en ritning över MMMbanan som byggdes för några år sedan i i Tekniska Museets södra stall.
Den lokalen är 18 x 25 meter och banan var en rundbana med 4 långsidor och en kortsida. Gissningsvis cirka 100 meter.

Längsta benet var cirka 20 meter i Troxhammar. Lägg till 5 meter uppackningsbangård och jag uppskattar den lokalens möjliga tågyta till cirka 25 x 10 meter.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"