H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Hej,
Nu är H0-banan klar och här kommer upplägget för trafikspelet.
Tack Jerker som har lagt ner ett fantastiskt jobb på trafikspelet
och även nedanstående text!
FRaS-banan 1968 (Fridfulla-Rakvattnet-Sågsten) i Vegby 2012
Den nedläggningshotade FRaS-banan kämpar för sin överlevnad. Alla får
hjälpa till och fixa och trixa med laster och tåg. Vi ser helst inte
att summan av lasterna blir konstant utan borde ökas, om möjligt. Jag
har inte detaljer om alla godskunder i de FRaSiga trakterna ännu. Det
får bli nästa vända. Först tågen och trafiken.
I bifogad graf finner ni följande:
--------------------------------------------
Två snälltåg möts i Rakvattnet på morgonen (Sn10-11) och på kvällen
(Sn12-13). De gör inget uppehåll i Sågsten. Till dessa matar
FRaS-banans tvenne rälsbussar (Y100-101 samt kväll Y103-104) morgon-
och kvällströtta resenärer (även om de numera är SJ-målade och rentav
moderna). En utgår från Sågsten och en ifrån Fridfulla. Snälltåg och
rälsbussar möts allihop i Rakvattnet två gånger varje dag och ett
väldigt carambolage uppstår där barn, resväskor och gamla mor- och
farföräldrar tappas bort bland expressgods, kringelförsäljare och
lokala kolportörer. Den ökände busen Stor-Johan skrämmer folk från
vettet när hasar runt på perrongerna och letar efter ett dagsverke.
Stationsinspektör Gunnar Godmodsen har det hett om öronen vissa dagar.
Senare på dagen går ett fridfullare persontåg (Pt102) som plockar upp
kvarblivet folk samt mjölken från Sågstensbönderna för vidarebefordran
till Sydpoolens nyanlagda kylförråd i Mjölkcentralens regi. Vagnen
återlämnas på returtåget (Pt105) på kvällskvisten.
Två lokalgodståg med gott om tid för växling transporterar mellan
Korpilombolo och Sydpoolen (Lgt200-201) och växlar på Rakvattnet och
Sågsten som i forna dar. I sågsten Vutas det till Swarthyttan,
grustaget och Magnus Mekaniska med det lokala växelloket, kallat Beda,
av de glada bröderna Finkelstein, bördiga från Schwartswald. Till
Rakvattnet inkommer blandat tåg (Blt 400-401) som hanterar gods och
gamla damer till Fridfulla. Eftersom ingen lokstation finns i
fridfulla får loket köras dit från Rakvattnet inför sitt uppdrag
(Tjt900-901). Ekonomiavdelning ser inte med blida ögon på denna
kostnad och man har beställt underlag från AB Scania-Vabis för ev
ersättningslösning. (Till skillnad från Rälsbussen som övernattar i
Fridfulla liksom sin förare, den gamle trotjänaren Spjut-Pelle, som
trogen startar sin ögonsten var morgon inför morgonrusning till
Rakvattnets många fabriker och kontor.)
Återstår den moderna tidens godstransporter. Ett tåg med godis
anländer dagligen från kyllagren i Sydpoolen till Goset, strax utanför
Fridfulla (Ngt300-301) där det växlar vagnar till Godislagret under
uppsikt av snask-direktör Jon Af Hjelmén själv. Och mitt på dagen gör
de två stålpendlarna (Fjgt1000-1001) sig påminda när de dundrar genom
stationerna och kämpar sig uppför de tvära kurvorna utanför Sågsten i
riktning Sydpoolen.
-----------------------------------
Nu är H0-banan klar och här kommer upplägget för trafikspelet.
Tack Jerker som har lagt ner ett fantastiskt jobb på trafikspelet
och även nedanstående text!
FRaS-banan 1968 (Fridfulla-Rakvattnet-Sågsten) i Vegby 2012
Den nedläggningshotade FRaS-banan kämpar för sin överlevnad. Alla får
hjälpa till och fixa och trixa med laster och tåg. Vi ser helst inte
att summan av lasterna blir konstant utan borde ökas, om möjligt. Jag
har inte detaljer om alla godskunder i de FRaSiga trakterna ännu. Det
får bli nästa vända. Först tågen och trafiken.
I bifogad graf finner ni följande:
--------------------------------------------
Två snälltåg möts i Rakvattnet på morgonen (Sn10-11) och på kvällen
(Sn12-13). De gör inget uppehåll i Sågsten. Till dessa matar
FRaS-banans tvenne rälsbussar (Y100-101 samt kväll Y103-104) morgon-
och kvällströtta resenärer (även om de numera är SJ-målade och rentav
moderna). En utgår från Sågsten och en ifrån Fridfulla. Snälltåg och
rälsbussar möts allihop i Rakvattnet två gånger varje dag och ett
väldigt carambolage uppstår där barn, resväskor och gamla mor- och
farföräldrar tappas bort bland expressgods, kringelförsäljare och
lokala kolportörer. Den ökände busen Stor-Johan skrämmer folk från
vettet när hasar runt på perrongerna och letar efter ett dagsverke.
Stationsinspektör Gunnar Godmodsen har det hett om öronen vissa dagar.
Senare på dagen går ett fridfullare persontåg (Pt102) som plockar upp
kvarblivet folk samt mjölken från Sågstensbönderna för vidarebefordran
till Sydpoolens nyanlagda kylförråd i Mjölkcentralens regi. Vagnen
återlämnas på returtåget (Pt105) på kvällskvisten.
Två lokalgodståg med gott om tid för växling transporterar mellan
Korpilombolo och Sydpoolen (Lgt200-201) och växlar på Rakvattnet och
Sågsten som i forna dar. I sågsten Vutas det till Swarthyttan,
grustaget och Magnus Mekaniska med det lokala växelloket, kallat Beda,
av de glada bröderna Finkelstein, bördiga från Schwartswald. Till
Rakvattnet inkommer blandat tåg (Blt 400-401) som hanterar gods och
gamla damer till Fridfulla. Eftersom ingen lokstation finns i
fridfulla får loket köras dit från Rakvattnet inför sitt uppdrag
(Tjt900-901). Ekonomiavdelning ser inte med blida ögon på denna
kostnad och man har beställt underlag från AB Scania-Vabis för ev
ersättningslösning. (Till skillnad från Rälsbussen som övernattar i
Fridfulla liksom sin förare, den gamle trotjänaren Spjut-Pelle, som
trogen startar sin ögonsten var morgon inför morgonrusning till
Rakvattnets många fabriker och kontor.)
Återstår den moderna tidens godstransporter. Ett tåg med godis
anländer dagligen från kyllagren i Sydpoolen till Goset, strax utanför
Fridfulla (Ngt300-301) där det växlar vagnar till Godislagret under
uppsikt av snask-direktör Jon Af Hjelmén själv. Och mitt på dagen gör
de två stålpendlarna (Fjgt1000-1001) sig påminda när de dundrar genom
stationerna och kämpar sig uppför de tvära kurvorna utanför Sågsten i
riktning Sydpoolen.
-----------------------------------
- Bilagor
-
- ModulSyd_Vegby_H02R_v1.0.pdf
- (214.39 KiB) Nerladdad 326 gånger
-
- FRaS-banan graf.pdf
- (6.41 KiB) Nerladdad 306 gånger
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Det var en trevlig bana! Det här ska bli kalaskul!
Hälsningar Peter
Hälsningar Peter
-
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 2012-06-18, 13:14
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Ska bli riktigt roligt.... Första hela träffen. Utan egen modul, visserligen, men ändå.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Kör AmericaN.
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Jahapp... jag sitter och fingrar på lite fraktsedlar. Kommer på att vi inte sagt något om rullande. Koppel blir vanliga bygelkoppel, helst Fleischmann eller di där fula universalkopplen som också är bra enligt Eke. Vet INTE vad max längd är (sågstens perrongspår).
Eftersom detta är en mindre strikt träff, så tänker jag att vi kan köra med lite av varje. Särskilt persontågen kan vi ju låta vara lite olika de olika dagarna. Men vi behöver följande rullande, omloppen är:
Persontåg, lok + vagnar:
Sn10-Sn13 "Asiaten" Kan enkelt bytas ut
Sn11-Sn12 "Västanfläkten" Kan enkelt bytas ut
Pt102-Pt105 "Spene-tåget" Lokdraget mindre persontåg som kan växla in mjölkvagn
Blt400-Blt401 "Tantexpressen" Mindre lok (typ T21), resgodsvagn, enstaka personvagn + godsvagnar, rundgång vändskiva.
Y100-Y103 "Spjut-Pelle" Rälsbuss motsv.
Y101-Y104 "Sågstensfakiren" Rälsbuss motsv.
Godstågslok:
Lgt200
Lgt201
Ngt300-301 "Snaskpilen" drar godsivagnar
Systemtåg:
Fjgt1000-Fjgt1001 "Stålpendeln" kan enkelt bytas ut, ingen växling
Växellok:
Rakvattnet
Sågsten (även för Vut)
Funderar på att lägga till tre! tåg till mitt på dan då det ser segt ut - "Tegeldraget" - som plockar ihop tegel på O-vagnar och drar iväg i 60 km/h
Godsvagnar, vagnar med vagnskort och laster:
Mjölkvagn + någon kylvagn till
Kolvagnar ca 8 st
Kalkvagnar ca 4 st
O-vagnar för tegel och stålämnen, kanske 10 st
G-vagnar, ett antal
Syravagn Q12, 1-2 st
Tankvagnar 3-4 st
Tänk på att vi bara har 3 stationer med spårplats för kanske ca 12 vagnar totalt. Det blir lite småskaligt )
Eftersom detta är en mindre strikt träff, så tänker jag att vi kan köra med lite av varje. Särskilt persontågen kan vi ju låta vara lite olika de olika dagarna. Men vi behöver följande rullande, omloppen är:
Persontåg, lok + vagnar:
Sn10-Sn13 "Asiaten" Kan enkelt bytas ut
Sn11-Sn12 "Västanfläkten" Kan enkelt bytas ut
Pt102-Pt105 "Spene-tåget" Lokdraget mindre persontåg som kan växla in mjölkvagn
Blt400-Blt401 "Tantexpressen" Mindre lok (typ T21), resgodsvagn, enstaka personvagn + godsvagnar, rundgång vändskiva.
Y100-Y103 "Spjut-Pelle" Rälsbuss motsv.
Y101-Y104 "Sågstensfakiren" Rälsbuss motsv.
Godstågslok:
Lgt200
Lgt201
Ngt300-301 "Snaskpilen" drar godsivagnar
Systemtåg:
Fjgt1000-Fjgt1001 "Stålpendeln" kan enkelt bytas ut, ingen växling
Växellok:
Rakvattnet
Sågsten (även för Vut)
Funderar på att lägga till tre! tåg till mitt på dan då det ser segt ut - "Tegeldraget" - som plockar ihop tegel på O-vagnar och drar iväg i 60 km/h
Godsvagnar, vagnar med vagnskort och laster:
Mjölkvagn + någon kylvagn till
Kolvagnar ca 8 st
Kalkvagnar ca 4 st
O-vagnar för tegel och stålämnen, kanske 10 st
G-vagnar, ett antal
Syravagn Q12, 1-2 st
Tankvagnar 3-4 st
Tänk på att vi bara har 3 stationer med spårplats för kanske ca 12 vagnar totalt. Det blir lite småskaligt )
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Äh, di där fule universlkopplen har jag bara på personvagnarna för där funkar inte märklins men på godsvagnar går det bra!
Märklins kortkoppel funkar också alldeles utmärkt tillsammans med Fleischmann 6511!
Har till och med siktat enstaka Märklin kortkoppel på Fremoträff i tyskland!
Har en ny enklare idé hur man kan optimera märklinkopplen för bättre funktion! Ska se om jag får ihop något att demonstrera till Vegby!
Funkar det som jag tänkt mig så blir Märklinkopplen väl så driftsäkra och lättkopplade som 6511!
Med vänliga kopplerihälsningar / Peter
Märklins kortkoppel funkar också alldeles utmärkt tillsammans med Fleischmann 6511!
Har till och med siktat enstaka Märklin kortkoppel på Fremoträff i tyskland!
Har en ny enklare idé hur man kan optimera märklinkopplen för bättre funktion! Ska se om jag får ihop något att demonstrera till Vegby!
Funkar det som jag tänkt mig så blir Märklinkopplen väl så driftsäkra och lättkopplade som 6511!
Med vänliga kopplerihälsningar / Peter
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
En syravagn har jag i gömmorna! Ska se om jag kan leta upp den och göra ett vagnskort till den också!
Peter
Peter
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Glömde malmvagnar... är det någon som några enstaka för trafik på Swarthyttan? Gärna lastbara och med vagnskort... Det borde vara heltåg, men det blir det inte, hyttan är drabbad av ekonomisk kris till följd av sjunkande efterfrågan på mögstål, den enda kvalitet man lyckats prestera under 150-års tid.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Låter som om det kommer att att bli en kanonträff. Själv är jag upptagen med Kulturveckan i Uddevalla den helgen då vi i Sällskapet Lelångenbanan har öppet hus.
/Jan
/Jan
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Om man tycker kol och malm ser lika ut kan mina vagnar till koltåget vi körde med i Älmhult användas .De har vagnskort och urtagbar last.
Thomas
Thomas
Re: H0-trafikspel i Vegby 7-9 september 2012
Jag har ett komplet malmtåg, 52 vagnar +Dm3 som står framme. Blir det bra?
Magnus
Magnus