Moduljuntan i Borås

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av RickardNordström »

Hallå där...

Min resa denna kväll började med expressfart ut i urskogen till Gretlanda.
20160127_195407_resized.jpg
På stationen möts jag av traktens stiligaste karl, Magnus.
20160127_185703_resized.jpg
20160127_185703_resized.jpg (73.62 KiB) Visad 4149 gånger
Väl på plats började det smidas planer på hur jag skulle övertala sällskapet att göra en resa till Sveriges metropol Göteborg i slutet på April. Jag såg ingen annan utväg än att bjuda på den heliga korven.
20160127_200919_resized.jpg
Och det verkar ha fungerat.
20160127_200924_resized.jpg
Flitets lampa lös med mycket svag styrka denna afton, dock kan man se att en del gjorde sitt bästa.
20160127_185717_resized.jpg
Det talades om att det förekom trolleri...
20160127_200711_resized.jpg
Och nog trollades det allt...
20160127_200713_resized.jpg
En del blev stumma av förvåning... Vart tog korven vägen...?
20160127_200716_resized.jpg
Ack vad tiden går fort när man har roligt. Gästvänligheten hos Magnus är alltid på topp, inte vill man lämna i all hast.
Dock en sak som är säker. När väl klockan är framme så kan man räkna med att tåget kommer... som ett brev på posten... I alla fall med den SJ märkningen... :D :o :shock: :lol:
20160127_195421_resized.jpg
Tack för i kväll...
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av MickeC »

Snygga bilder Rickard! (Och bra initiativ med korvkokaren :) )
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av LennartStensson »

Korven var väldigt god tycker trollkarlen :-) Tack
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av Sunesson »

Det var en träff även denna onsdagen. 3 personer var vi. Skogsinspektör och trädplanterare, tillika modulförvaltaren Herr Swartling, planterade granar på en kurvmodul. Träden hade missfirmats under sin uppväxt så dessa fick friseras en del för att kunna passera genom förvaltarens kritiskt granskande ögon ;)
Jonas vidareutvecklade min ide med kardborreband för att hålla fast modulbenen. Våra tidigare prov visar att detta kan fungera, i alla fall högst temporärt medan man lyfter modulen.
Jag fick göra en insats i vänthallen på Aurels nya station då två kvinnor hade helt enkelt svimmat och ramlat till golvet i väntan på dessa sena tåg. Det visade sig att kvinnorna piggnade till och visade inga tecken på skador vid fallet mot golvet. Efter en liten klick lim i dom nedre regionerna så satte dom sig bekvämt tillrätta i stolarna igen. En kvinna ville ha mer, och en annan kvinna som inte alls hade svimmat utan satt bra ändå ville också prova, men man har ju inte hur mycket lim som helst.
Efter denna ansträngande pärs med kvinnorna så satte jag mig ner och tittade i Allt om Hobby, ett "dubbelnummer" som Magnus lagt ut för läsning.
Dubbelnummer på så vis att artiklarna finns i dubbel upplaga! Ganska bra egentligen för en sån som mig som ibland är ofokuserad (finare ord för glömsk!) och får läsa om sidor jag nyligen läst.
I övrigt så fikade vi och tog del av Jonas goda syltkakor.
En djupt rotad förkylning med hosta och elände, typiskt manlig influensa, gjorde att mitt tåg avgick lite tidigare, så jag tar inget som helst ansvar för vad som kan ha hänt efter att jag gick!
:roll:
Thomas Sunesson
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av UrbanJohansson »

Sunesson skrev: ...
Jonas vidareutvecklade min ide med kardborreband för att hålla fast modulbenen. Våra tidigare prov visar att detta kan fungera, i alla fall högst temporärt medan man lyfter modulen.
...
:roll:
Metoden med kardborre på benen används i stor utsträckning av FREMO-Österrike. Där har de ben i X-form under modulerna.
I princip är det 2 "pinnben" som sitter ihop med en bult på mitten och i transportläge "fälls benen ihop".
Fördelen med gemensamma dimensioner/konstruktioner även på benen är att bl a:
- ingen special = "alla kan montera upp" modulen
- man kan "låna ut" ben (och modul) vid behov.
- och har man, som en del av oss, flera moduler, kan benen användas oberoende av modul = snabbare uppbyggnad/rivning.

Att prova är att veta :)
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av Sunesson »

Ok, ja jag har inte mycket koll på vad FREMO i Österrike hittar på tvingas jag erkänna! Jag är nog mer "lokalt" förankrad. Den gången jag ev. kommer att vara med på nån modulträff så sätter jag nog upp mina moduler till stor del själv, då det handlar om en hel övrigt som ska monteras på ett visst sätt, hus, borttagbara träd och bilar med belysning mm. I Boråsjuntan finns det ett antal olika benfästen, jag har aldrig hört nån nämna nån FREMO-variant, men jag har kanske inte hört allt?

Men kanske en bra grej med gemensamma ben och infästningstyper?

Ja, att prova är veta, det gäller bara att veta vad man ska prova!
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av MickeC »

Hört på Moduljuntan, mr X: "Var är min kabel???" (det borde nog varit större bokstäver ;) )

"Ingen",

...

"Men där är ju min Kabel!!!!", "Se den är ju tydligt Gulmärkt!"
Fil 2016-02-10 23 10 06.jpeg
Fil 2016-02-10 23 10 06.jpeg (249.85 KiB) Visad 3901 gånger
...

mr Y: "Var är min kabel då?"

...

...

mr Y: "Men där är den ju!"
Fil 2016-02-10 23 10 54.jpeg
Fil 2016-02-10 23 10 54.jpeg (212.76 KiB) Visad 3901 gånger
mr X: "Den är ju inte märkt"

mr Y: "men det ser du väl, den är ju tydligt Röd/Svart..."

Med hänsyn till de inblandade är vi tyvärr förhindrade att uppge vilka det är ;)

För övrigt luftade Theo sitt nyinköpta Da, Bernt byggde tunnel, Magnus och Curten packade moduler. Rickard provade sin nya kaffekokare. Tommy, Aurel , Thomas och Undertecknad var också där...
Senast redigerad av 2 MickeC, redigerad totalt 2016 gång.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av LLJ »

Märkning av sina grejer är bra ;)

/Lars
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av Sunesson »

Tommy höll på med sina ganska besvärlig koppel med elkontakter på "Gardemotåget" Lite billig lösning kan man tycka!
Micke byggde på ett hus (N-skala) och minnet sviker mig, jag kommer inte ihåg vad det var för sort nu.
Aurel, Curtan och jag diskuterade och testade vagnsbelysningar mm.
Själv så hjälpte jag Curtan att demontera moduler och demonterade även andra moduler. Det finns alltid att göra, och finns det inte det så får du leta upp nåt, som en chef sa till mig en gång!

Tack Berndt för god fika!
Senast redigerad av 1 Sunesson, redigerad totalt 2016 gånger.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av RickardNordström »

Var det bara jag som såg Aurel?
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"