Höglandståg - vägledande omröstning

Bilder och text från träffar som varit

Hur ställer ni er till alternativen i nuläget? (Se förutsättningar i posten nedan först!)

A1. Jag vågar komma om restriktionerna släpper
6
15%
A2. Restriktionerna släpper, men jag vill inte riskera att åka
4
10%
B1. Det låter som en trevlig träff ändå - jag skulle komma
13
32%
B2. Det blir för tråkigt med begränsningarna - jag kommer inte
2
5%
B3. Det låter trevligt, men jag vill inte riskera att åka
16
39%
C1. Jag skulle komma om... ...se min kommentar!
0
Inga röster
 
Antal röster: 41

PeterJonsson
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-03-03, 08:46
Ort: Jönköping

Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av PeterJonsson »

Hej Modulister!

Covid-året 2020 fortsätter, och ännu gäller tyvärr restriktioner för vad vi får göra.
Höglandståg-teamet har grunnat på lite alternativ, och tänkte rådfråga er:

Alternativ A är fortfarande att kunna köra som förra året, om restriktionerna släpper.

Alternativ B är att köra som en vanlig modulträff i den ena (stora) hallen, dvs utan publik och handlare (då vi förmodar att de behöver publiken för att få sälja) och max 45 deltagare (då vi behöver ca 5 funktionärer) men med boende och aktiviteter som förra gången. (Och givetvis lite avstånd, tvättfat och handsprit...) ;-)

Alternativ C vet vi inte ännu, det är förslag från er!
Konstruktiv kritik och framsynta idéer mottages tacksamt!

Om framtiden är inte lätt att sia i nuläget - Alternativ D kan komma som följd av om restriktionerna förändras mot ännu okända spår.

Mvh;
Stefan & Peter
NJ-modell
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av LLJ »

Jag tror att man får vara realistisk och räkna 2020 som förlorat när det gäller lite större modulträffar och modelltågsmarknader.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av StaffanWiman »

Inser att det är ett problem att arrangörerna behöver lång tid på sig för att förbereda och att presumptiva deltagare vill vänta och se hur läget ser ut i september-oktober.
Själv har jag inte bestämt mig. Och blir det flera anmälda än platser, så avstår jag i varje fall.
/Staffan
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Nicke »

Jag tillhör inte riskgrupp, och jag tillhör dem (kanske naiva, men ändå) som tror att jag redan haft nya flunsan, så jag är inte orolig för egen del.
Jag är intresserad av att komma ner, men det beror ju på alla omständigheter och att vi ändå blir tillräckligt många för att det ska vara roligt.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av AlexanderEhn »

Noterar att det går att rösta på två alternativ. Men inte fler än 2.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av JohanDahlberg »

Jag har väl liknande inställning som Nicke.
Har troligtvis haft viruset och är väldigt sugen på att åka iväg på en trafikträff.
Det vill ju bara till att det blir tillräckligt många deltagare, så att det går att ordna ett intressant trafikupplägg
och att lokalhyran inte blir alldeles för tung post för arrangörerna.

Om det vid träffen anses finnas behov av ansiktsmask, så är det helt i sin ordning, likaså handsprit
före och efter körpassen.
/Johan
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Sunesson »

Ganska intressant, att man tror att man haft viruset? Hur kommer man fram till det? Är det inte så istället att man VILL tro att man är helt fri från möjligheten att bli smittad eller att själv smitta andra? Det absolut viktigaste idag är att ta Covid-19 på allvar, och att använda förnuftet kanske utöver den vanliga användningen.
Thomas Sunesson
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av Fredman »

Hejsan.
Jag får en känsla ibland när folk snackar om Corona att "bara för att jag har haft det så sprider inte jag covid 19".
Så länge det finns tillstymmelse till covid 19 i samhället så är vi ALLA möjliga smittspridare!
MVH Thomas
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag tänker åka på alla träffar jag kan. Det gör jag i visshet om att risken att smitta eller bli smittad är otroligt liten af flera orsaker:
- Det är ganska få som bär på smitta.
- Det är rätt svårt att bli smittad så länge man håller sig borta från droppsmitta och har en god hygien.
- Skulle jag ändå bli smittad är det osannolikt att det yttrar sig som annat än en vanlig influensa.
- Folkhälsomyndigheten anser att man kan träffas upp till 50 personer.

Arrangörer av träffar får själva besluta om de åtgärder man anser sig behöva för att uppfylla Folkhälsomyndighetens krav. Gör man det har jag inga problem att åka på träffen.

Jag ifrågasätter de som vill att vi andra skall hålla oss hemma "för att inte smitta andra". En del verkar tro att få Covid är dödsstöten. Risken att dö i Covid är mycket låg. I gruppen 0-49 år är det större risk att dö i trafiken. Så det är kanske bäst att inte köra bil till träffen? Eller vänta på vaccin mot trafikolyckor?

Massmedia späder på våra rädslor genom att snedvrida proportionerna. Rädslor säljer. Just nu skräms man med Covid. I morgon är det något annat som vi skall vara rädda för. Rädsla är livets värsta fiende, för slutar man leva och bara sitter och väntar så dör man lite i taget. Det anser jag livet är allt för kort för.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Höglandståg - vägledande omröstning

Inlägg av JanFrelin »

Jag har haft Covid, det var inte jättefarligt men jag rekommenderar verkligen ingen att ta risker med det. Även unga och friska människor har dött av det. Att vistas ett antal personer i samma lokaler en hel helg är ett rätt bra sätt att sprida smitta om någon råkar vara smittspridare utan att veta om det.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"