Sökningen fann 8 träffar

av Fredrik Dauber
2025-12-11, 16:50
Kategori: MMM-H0-2R - moduler
Tråd: Rälsunderlag...
Svar: 7
Visningar: 6787

Re: Rälsunderlag...


Enligt FREMO-normen så ska man undvika kork eller annat material som kan torka. Istället lägger man rälsen direkt på faneret, eventuellt med en extra faner-banvall. Pikarts moduler kommer i regel med faner-banvall.


Intressant fråga! Finns det förklaring på varför man ska undvika kork och ...
av Fredrik Dauber
2025-08-22, 15:01
Kategori: MMM-H0-2R - moduler
Tråd: Bederkesa Bahnhof
Svar: 4
Visningar: 5077

Re: Bederkesa Bahnhof

Nu är stationens 4 moduler separerade.
I gavlarna mellan de olika interna modulerna blir det 8mm plugg för att få dom att sitta på exakt rätt plats mot varandra.
Rälsen kapades med Dremel-skiva.

Blev riktigt bra! ..tror jag, har ju inte monterat ihop allt igen, än. :D

Tack för kommentarer och tips ...
av Fredrik Dauber
2025-07-11, 09:09
Kategori: MMM-H0-2R - moduler
Tråd: Bederkesa Bahnhof
Svar: 4
Visningar: 5077

Re: Bederkesa Bahnhof

Tack för svar Tomas
Har varit kluven hur jag ska göra, som sagt finns fördelar med båda

Men mer inne på att just lägga på hela stationen samtidigt, ännu mer så efter ditt svar, känns som att resultatet kan bli bättre på ett enklare sätt.
Men ska fundera vidare på den, lite.. har semester från ...
av Fredrik Dauber
2025-07-09, 23:40
Kategori: MMM-H0-2R - moduler
Tråd: Bederkesa Bahnhof
Svar: 4
Visningar: 5077

Bederkesa Bahnhof

Mitt senast påbörjade projekt är en station. En station som bygger på en verklig station, Bederkesa Bahnhof, som ligger i norra Tyskland.

Min fråga till er om ni har några tips eller idéer hur jag ska lägga rälsen på mina moduler? :?:

Stationen är fyra moduler, som tillsammans är 3,6m.

Ska jag ...
av Fredrik Dauber
2025-02-12, 20:29
Kategori: Allmänt H0
Tråd: Programmera Z21 och ett lok som tappat ljus
Svar: 1
Visningar: 3404

Re: Programmera Z21 och ett lok som tappat ljus

Förstår inte vad som hände, men idag, utan ändringar fungerar allt igen. Så detta är löst.. just nu i alla fall.
av Fredrik Dauber
2025-02-12, 07:27
Kategori: Allmänt H0
Tråd: Programmera Z21 och ett lok som tappat ljus
Svar: 1
Visningar: 3404

Programmera Z21 och ett lok som tappat ljus

Använder "Z21 start" och är ganska ny i detta. Har ett nytt lok (Roco BR215 art.nr 70761) som när jag programmerade om till annan adress, någonstans i processen förlorade möjligheten att tända och släcka ljusen fram och bak på loket. Det fungerade när jag testade loket från början.

Försöker ...
av Fredrik Dauber
2024-07-15, 09:05
Kategori: MMM-H0-3R - moduler
Tråd: Dubbelspår, 57mm, jigg?
Svar: 5
Visningar: 6395

Re: Dubbelspår, 57mm, jigg?

Perfekt, tack för svar! :)
Ska testa Tompas mall, det var nåt sånt jag själv klurade på att göra
av Fredrik Dauber
2024-07-04, 22:07
Kategori: MMM-H0-3R - moduler
Tråd: Dubbelspår, 57mm, jigg?
Svar: 5
Visningar: 6395

Dubbelspår, 57mm, jigg?

En fråga från mig med liten erfarenhet av att bygga moduler.
Bygger just nu en modul, för att testa hur allt fungerar. Liten och hyfsat enkel, men bygger med dubbelspår.

Frågan är, om det finns en färdig jigg för att få till avståndet mellan dubbelspåren? Med MMMs norm på 57 mm, +/- 0,2 mm ...

Gå till avancerad sökning