Sida 1 av 1

Peco´s trevägsväxel

Postat: 2013-09-14, 06:58
av RobertKlarén
Har tänkt mig att bygga ett magasin eller staging yard som vi säger inom AmN. Har dock tänkt att använda PECO´s räls för att också kunna vara med på N-RE träffar utan att storflänsarna rasslar (vad säger du om det Anders B?).

Lägger mina ögon på PECO´s trevägsväxel "SL-E399F 3-Way Asymmetric Three Way turnout" men funderar samtidigt på hur säker den är ur ett urspårningsperspektiv. Finns det någon som har erfarenhet och som kan ge råd. Det kanske är bättre med två vanliga växlar istället.

http://www.peco-uk.com/product.asp?strP ... P_ID=18133

mvh
Robert

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2013-09-14, 08:12
av aNders
Nyfiken också på synpunkter då jag är nära och använda en sådan. Det fina med den är ju att den är DCC säkrad och klar från fabrik.

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2013-09-14, 14:13
av AndersB
RobertKlarén skrev:Har dock tänkt att använda PECO´s räls för att också kunna vara med på N-RE träffar utan att storflänsarna rasslar (vad säger du om det Anders B?).
Kan inget annat än applådera :D
RobertKlarén skrev:Lägger mina ögon på PECO´s trevägsväxel "SL-E399F 3-Way Asymmetric Three Way turnout" men funderar samtidigt på hur säker den är ur ett urspårningsperspektiv. Finns det någon som har erfarenhet och som kan ge råd. Det kanske är bättre med två vanliga växlar istället.
Tyvärr har ingen här nere har provat den än (vad jag vet). Flera har dock funderingar - den är ju rätt läcker.

mvh/anders

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2013-09-14, 15:32
av aNders
Goggla och fick lite träff men sen är det stopp med språkkunskaperna. https://www.google.se/?gws_rd=cr#q=peco ... nt+n+gauge

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2013-09-14, 19:19
av aNders
Lite Googel på tyska om någon vill fördjupa sig. https://www.google.se/?gws_rd=cr#q=peco+3+weg+weiche+n Lade ut frågan SvMJ forum också.

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2014-02-10, 08:47
av RobertKlarén
Jag hade tänkt lösa "frog"-problemet (el till hjärtstycket) på min trevägsväxel genom att ha två Conradmotorer som sköter växling och korresponderande polskifte. Nu när jag satt växel på plats slår det mig att jag glömt att ta bort fjädern. Då har jag två frågor som mer erfarna rallare kanske kan besvara:

1) Behöver jag ta bort fjädern eller klarar Conrad av uppgiften ändå? (Tungan till trevägaren är lite lättare än tvåvägsd:o.)
2) Om inte, kan fjädern avlägsnas utan att demontera växeln?

mvh
Robert

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2014-02-10, 09:10
av MarcusHorn
Jag har inte tagit bort fjädrarna på mina (tvåvägs-)växlar och Conrad orkar lägga om dem ändå. Men då har jag iofs monterat växlarna ungefär som MickeC.

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2014-02-10, 09:39
av AndersB
Beror på hur du för över kraften till växeln.
Monterar du bara en rakt uppåtstickande pinne på det sätt som Condrad-motorerna "tänkt sig" så kan pinne/motor vara lite klen.
Monterar du däremot på enligt "rakvattenmetoden" (vridande rörelse i pianotråden), så som finns många exempel på skånskaNs hemsida och på Mj-forum, så är det lämpligt att ha fjädern kvar (finns en liten liten risk att tungan drar sig uppåt utan fjäder).
mvh/anders

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2014-02-10, 10:04
av RobertKlarén
Tack för lugnande tips.

AndersB: Snart är Clarion Yard redo...och N-RE förbered. Säg till när ni har körning i Skåne. Måste förståss ge den ett Svenskt (Skånskt) namn då...

Re: Peco´s trevägsväxel

Postat: 2014-02-10, 11:18
av RobertKlarén
OlleLindskog skrev:Vi kan kika på hur jag gjorde på Mögholmen.

/Olle
Söndag...tar du med en av MH-modulerna då?