(OT:Jonas dubbelspårsgavel är väldigt smart. Spåren ligger med 57mm c-c och har var sitt hål 56mm under resp spår. Sett utifrån har sedan spåret till höger ytterligare ett hål 100 mm vänster om "sitt" hål och spåret till vänster har ett hål 100mm till höger om sitt hål. Hålen blir alltså O-43-O-57-O-43-O.MikaelHansson skrev:@llj: 140-57 blir inga problem. Jonas dubbelspår - jag vet ej måtten, är de inom normen? Hålbild är enligt MMM-normen.
Jag hade en dialog med Urban Bratt (MMM) för några månader sedan och han/de var också inne på samma linje. Dessutom har vi ett gäng i Trollhättan som initialt vurmade för typen "accessmodul" samt väg 10cm off spår.
@pellemanfredsson: Att ha 100mm ELLER 200mm är det som kommer att orsaka inkompatibilitet. En del bygger 100mm, andra bygger 200mm, och då går det inte att få passning på spår OCH väg. EN standard måste gälla, alla avvikelser får/kan ske inom en sektion. En modul med S-sväng blir således en del i en sektion.
Slutligen - en accessmodul löser alla inkompatibilitetsproblem som kan tänkas uppstå.
Detta gör att man kan koppla till en lågprofil enkelspårsmodul till valfritt spår (åtminstone om man byggd modulen enligt den lågprofilstandard som finns inom Modul Syd med uppflyttade hål med 100mm delning). Jag använder denna hålbild på Korsnäs och jag tror det finns fler moduler som gör det.)
Om man skall ha väg genom modulgaveln där det även finns spår för så anser jag att den varianten skall finnas i modulnormen för spår.
Annars är risken stor att det sker en förändring av spårnormen och helt plötsligt så har man kompabilitetsproblem pga att de som justerar spårnormen inte är medvetna om vägnormen.
/Lars