[Modul] Lillehamn

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Micke, jag hittar inte N-Re FAQ:en, men där kunde det platsa med tips om att undvika small radius och att standarden föreskriver minsta kurvradie på 457 mm.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av MickeC »

JohnLeijonhufvud skrev:Micke, jag hittar inte N-Re FAQ:en, men där kunde det platsa med tips om att undvika small radius och att standarden föreskriver minsta kurvradie på 457 mm.
Diskussionen och råden har varit uppe tidigare men försvann nog i forumbytet.

Vad gäller huvudspår är det radie 900mm och large-växlar som gäller. Medium hör hemma på ev industrispår och i dolda spår, ex tågmagasin

N-RE
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Enligt den sida som du just refererat till så framgår det tydligt att 900 mm radie är en _rekommendation_ och inte en regel. Med din skrivning ("det som gäller") är det lätt att tolka det som att ett absolut krav för att få deltaga med en modul är att radien är minst 900 mm på linjen.

En _regel_ är däremot minst 457 mm radie (enligt samma sida), men jag poängterar igen att Lillehamn som uppenbarligen inte uppfyller regeln _ändå_ får vara med på Fremo-körningar. Man verkar helt enkelt inte vara paragrafryttare när det kommer till kritan, utan det viktiga är att många är med och bygger och kör.

Till syvende och sist är det banansvarig för en träff som i allmänhet brukar ha sista ordet om vilka moduler som får vara med på träffen och var modulerna i så fall ska kopplas in. Och det är klart att om jag anmäler 14 moduler med radier på 200 mm så är risken stor att de blir dissade av banansvarig :-)
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av MickeC »

Jag kan bara svara för egen del, har jag valt en modulnorm att bygga efter följer jag reglerna. Jag försöker följa rekommendationerna så långt det är praktiskt möjligt. Jag kallar det lojalitet, att andra som också följer normen kan räkna med att jag gjort det...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av LLJ »

Om det finns en rekommendation så är det bra att följa den, särskilt vid nybyggnation.
Samtidigt, har man redan befintliga moduler som visat sig fungera bra trots avsteg från rekommendationen så ser jag ingen anledning till ombyggnad. Finns flera exempel även inom H0-RE där jag har mer erfarenhet från FREMO träffar.

Mao, det är onödigt att bygga enligt absoluta mingränserna när man bygger nytt utan försök att följa rekommendationerna, men riv inte väl fungerande moduler som inte uppfyller dessa rekommendationer.

/Lars
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av FredrikB »

Vad gäller radier på Pecos växlar och hur de representeras i olika planeringsprogram, så kan det vara värt att veta att radierna som Peco anger i sin katalog i viss utsträckning verkar vara ljug och hittepå, åtminstone för Large-växlarna[1]. Jag håller det inte för otroligt att detsamma skulle vara fallet med Medium-växlarna.

Mvh

Fredrik

[1] Jag kanske inte är kung på geometri, men jag fick i alla fall inte ihop kombinationen 10 grader + 914 mm radie + 27 mm spåravstånd.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [Modul] Lillehamn

Inlägg av LLJ »

Vinkel kan vara mätt i spårkorset och inte växelns totala vinkel. Men jag vet inte.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"