Re: Feedback på N-skalan
Postat: 2013-03-19, 23:43
Jag tyckte det var askul totalt sett! Jag hade bara en vag aning om hur trafikspel går till före DT13 och har lärt mig att det är något som jag verkligen gillar.
Totalt sett tycker jag att detta var ett utmärkt roligt trafikspel. Pga brist av erfarenhet kan jag inte göra jämförelser till andra körningar. Några saker tänkte jag dock på:
Jag provade att stå på Spårlösa, Hamnen och Klågerup. Det blev rätt häktiskt (= kul) på Klågerup ett par ggr medan både Spårlösa och speciellt Hamnen hade det väldigt lugnt.
Jag tänker att det kanske är lätt att trafiken koncentreras till de mellersta stationerna på banan (Fossie och Klågerup) eftersom de ska serva i två eller tre riktningar och de råkar ut för såväl lokala som rikståg. Finns det något sätt att sprida trafiken mer? Det kanske är ändstationernas förbannelse att aldrig se lika mycket trafik som centralt belägna stationer?
En annan åsikt jag hörde och som jag instämmer i är att man vanligtvis lägger lokalpersontåg så att de vänder inom några minuter för att köra tillbaka till ursprungsstationen. Har för mig att något eller några av köruppdragen med Y6:an bestod i att köra en station och sedan vänta rätt länge innan tåget ska gå tillbaka. Den väntetiden hade istället kunnat lagts på att rangera eller köra andra uppdrag.
Totalt sett tycker jag att detta var ett utmärkt roligt trafikspel. Pga brist av erfarenhet kan jag inte göra jämförelser till andra körningar. Några saker tänkte jag dock på:
Jag provade att stå på Spårlösa, Hamnen och Klågerup. Det blev rätt häktiskt (= kul) på Klågerup ett par ggr medan både Spårlösa och speciellt Hamnen hade det väldigt lugnt.
Jag tänker att det kanske är lätt att trafiken koncentreras till de mellersta stationerna på banan (Fossie och Klågerup) eftersom de ska serva i två eller tre riktningar och de råkar ut för såväl lokala som rikståg. Finns det något sätt att sprida trafiken mer? Det kanske är ändstationernas förbannelse att aldrig se lika mycket trafik som centralt belägna stationer?
En annan åsikt jag hörde och som jag instämmer i är att man vanligtvis lägger lokalpersontåg så att de vänder inom några minuter för att köra tillbaka till ursprungsstationen. Har för mig att något eller några av köruppdragen med Y6:an bestod i att köra en station och sedan vänta rätt länge innan tåget ska gå tillbaka. Den väntetiden hade istället kunnat lagts på att rangera eller köra andra uppdrag.