Transformatortransport!

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Transformatortransport!

Inlägg av Eke »

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=705261

Detta vore väl något för Magnus att återskapa i 1:87 med sin tungtransportvagn en av trafikspelsdagarna på DT13! 8-)
Borde inte vara så svårt om man planerar in det från början i trafikspelet och det skulle ju vara en lite kul och udda företeelse!
Övriga trafikdygn kan man ju använda det tågläget till något annat roligt!

Mvh. Peter
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Transformatortransport!

Inlägg av UrbanJohansson »

Kul idé!
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Transformatortransport!

Inlägg av LLJ »

Iden är kul men om det skall bli realistiskt så borde en sådan transport gå när det är lågtrafik, dvs under de timmar som vi normalt inte hinner köra pga av "för korta" trafikspel. Vore bättre att köra med under den publika delen istället.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Transformatortransport!

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Iden är kul men om det skall bli realistiskt så borde en sådan transport gå när det är lågtrafik, dvs under de timmar som vi normalt inte hinner köra pga av "för korta" trafikspel. Vore bättre att köra med under den publika delen istället.

/Lars
Jo, det är väl sant, men jag har hört att just den här trafon var det extra bråttom med enligt ABB så den fick gå dagtid och nyttja små luckor i grafen! ;) ;) ;) :D

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Transformatortransport!

Inlägg av LLJ »

Vilka luckor?
Med trafik som i Värnamo t.ex. hade det inte fungerat, inte ens som ett av extratågen, eftersom hastigheten är max 40 km/h om jag minns rätt.
Men hur trafiken blir på DT är ännu okänt.

/Lars
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 308
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Borås

Re: Transformatortransport!

Inlägg av Magnus »

Kul att se att vagnen är i trafik, den har ju råkat ut för ett par olyckor.
Jag tror dom kör när det är ljust för att se att dom inte kör på något.
Det går väl att ha med den bara modulerna tillåter det.

Magnus
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Transformatortransport!

Inlägg av LLJ »

Magnus:
Är det skarpa kurvor som är det största problemet?
Om man kör på dubbelspår på ytterspår i kurva med 1m radie, kan tåg passera på innerspår då?

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Transformatortransport!

Inlägg av UrbanJohansson »

LLJ skrev:Magnus:
Är det skarpa kurvor som är det största problemet?
Om man kör på dubbelspår på ytterspår i kurva med 1m radie, kan tåg passera på innerspår då?

/Lars
Hola!

En sådan vagn sidoförskjuter man i kurvorna (dvs i verkligheten) för att undvika att slå ner kontaktledningsstolpar, plattformstak, signaler mm. I varje hytt sitter det kolvar som skjuter lasten i sidled.
Tar du bangården i Frövi så är t o m dvärgsignalerna fällbara för att man inte ska "sopa rent" i växelkurvorna.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 308
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Borås

Re: Transformatortransport!

Inlägg av Magnus »

VAGNEN KLARAR SMÅ RADIER, MINA 600 KURVOR ÄR INGA PROBLEM. JAG HAR PROVATT PÅ 400 OCKSÅ MEN DÅ ÄR PROBLEMET ATT
DEN NÄSTAN VÄLTER INÅT PÅGRUND AV TYNGDPUNKTEN KOMMER UTANFÖR INERHJULEN.
LASTEN GÅR ATT SIDOFÖRSJUTA SOM I VERKLIGHETEN MEN MANUELLT

MAGNUS
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Transformatortransport!

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Vilka luckor?
Med trafik som i Värnamo t.ex. hade det inte fungerat, inte ens som ett av extratågen, eftersom hastigheten är max 40 km/h om jag minns rätt.
Men hur trafiken blir på DT är ännu okänt.

/Lars

Nja, mitt lilla förslag om "luckorna" var nog tänkt i skala 1:1! Såg du inte smilisarna och rövarhistorien om ABB:s brådska???
I trafikspelet hade nog tåget fått planeras in! Men man kunde ha låtsas att det var små luckor i grafen man nyttjade!

Och vad jag kan se när vi kör trafikspel så är det få av oss som kommer upp i skalenlig fart mellan stationerna, så om det dyker upp ett tåg som faktiskt kör i 40 km/h så tror jag inte störningsmomentet är speciellt besvärande med tanke på våra korta körsträckor och den låga hastigheten på dom ordinarie tågen!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"