Station med förgrening till bibana - signalplacering

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av TomasJ »

Jag började ju i en annan tråd att skissa på detta för några år sedan, men nu har det blivit ganska annorlunda så jag börjar på en ny tråd.
Modulen består av ett dubbelspår med två "sidospår"/avvikande spår på stationen och förgrening till en bibana. Det ska gå att köra både 2R/3R samtidigt på modulen, på så vis att två av spåren är omställbara mellan 2R och 3R.

Jag tänker mig att dubbelspåret kommer vara 2R och bibanan 3R. Det ska också gå att köra bara 2R eller 3R på hela modulen.

Börjar med några bilder på där jag är i byggprocessen.
20231208_125951.jpg
20231229_143032.jpg
20231229_143056.jpg
Det är Roco betongflexräls med Weichen Walter mittkontakter, Peco code 75 växlar med samma mittkontakter, Weichen Walter 2R/3R växlar med betongslipers och radie 1500 mm, samt att det ska bli några Märklin c-räls slanka växlar in till bibanan.
Senast redigerad av 3 TomasJ, redigerad totalt 2024 gång.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av TomasJ »

Vill satsa på en signalanläggning på modulen. Jag behöver lite hjälp att placera signalerna så att det blir rätt och förebildsenligt så långt som möjligt.

Jag har märkt ut på ritningen med gröna cirklar där jag tror att det ska vara signaler.
Ska det vara hsi 4-ljussignaler på alla ställen?

Det kommer vara en del växling på de blå spåren, främst byte av lok som ev kan parkeras på några av skyddsspåren.
Kan huvudljussignalerna vid de ljusblå spåren ersättas av huvuddvärgar?
Ska det vara dvärgsignaler från skyddsspåren?

Väldigt tacksam om någon har kunskap och möjlighet att hjälpa mig med rätt signalplacering.
förgreningsstation.jpg
förgreningsstation vänster.jpg
förgreningsstation höger.jpg
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av TomasJ »

Jag har fått som förslag att lägga till ett kortare femte spår som tillsammans med spår 4 också har utfart mot dubbelspåret i båda riktningar. På spår 5 kan man ställa upp vagnar som kan hämtas upp av ett lok från den andra banan. Det blir inte fler växlar men däremot behövs en sektion till för att få plats med växlarna efter varandra.

Beroende på hur spår 5 placeras och hur långt det är ger det ju olika möjligheter till växling från olika håll mellan spår 4 och spår 5 utan att behöva vara ute på dubbelspåret.

Antingen i mitten av stationen
skiss_5_spår.jpg
'

Eller till höger
skiss_5_spår_höger.jpg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av LLJ »

Varför göra spår 5 så kort och inte längre så att det rymmer fler vagnar?

/Lars
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av TomasJ »

LLJ skrev: 2024-01-04, 09:13 Varför göra spår 5 så kort och inte längre så att det rymmer fler vagnar?
Förslaget var att kunna komma med ett godståg från dubbelspåret in på spår 4. Sedan backa in på spår 5 och hämta/lämna vagnar utan att behöva köra ut på dubbelspåret under växlingen. Då tänker jag mig att det behövs plats på spår 4 innan växeln till spår 5 (sträckan som är markerat med grönt i skissen ovan).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av LLJ »

En variant vore att utnyttja den enkelspåriga linjen som utdragsspår i samband med denna rangering.
Och då kunna ha längre spår 5.

/Lars
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av TomasJ »

LLJ skrev: 2024-01-04, 13:05 En variant vore att utnyttja den enkelspåriga linjen som utdragsspår i samband med denna rangering.
Och då kunna ha längre spår 5.
Ja jag tror att det behöver bli ungefär så, annars räcker nog spårlängden inte till. Tanken egentligen är att den enkelspåriga linjen inte är elektrifierad och att elloken på dubbelspåret själva ska kunna sköta växlingen, men det kan bli svårt.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av TomasJ »

Tanken egentligen är att den enkelspåriga linjen inte är elektrifierad och att elloken på dubbelspåret själva ska kunna sköta växlingen, men det kan bli svårt.
Med det där menar jag egentligen att bibanan kan vara 3R och då ska ju 2R lok från dubbelspåret inte in där.
Annars är det ju en bra idé att använda bibanan som utdragsspår! Om jag gör skyddsspåret lite längre skulle det också kunna bli utdragsspår.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av TomasJ »

Jag planerar att bygga den reviderade spårplanen men till och början med utan spår 5. Det innebär en extra sektion mellan de tre mittensektionerna och förgreningssektionen till höger, så det gör även spåren lite längre. Spåren blir enligt denna bild. Ytterligare sektioner med övergångsväxlar på dubbelspåret på båda sidor planeras framöver.
skiss_4_spår_från_dubbelspår.jpg

Fördelar jämfört med ursprungsvarianten:
+ Det går att komma in/ut på spår 4 från båda hållen på dubbelspåret.
+ Förbigång med tåg från dubbelspåret kan ske samtidigt som ett annat tåg från dubbelspåret väntar på spår 4 för att t ex växla vagnar.
+ Följer bättre de spårplaner som jag kan se finns vid liknande stationer vid stambanorna.
+ Jag kan hålla de tre mittensektionerna symmetriska utan det femte spåret (jämfört med varianten med fem spår).

Nackdelar:
- Samtidig infart från dubbelspår och enkelspår inte är möjlig (det är möjligt i ursprungsalternativet)
- Om man ska ha både 2R och 3R lok på spår 3 och 4 samtidigt så blir det inga skyddande växlar mellan systemen.
- Att INTE ha ett femte spår innebär att det blir svårare att ställa upp vagnar för vagnsutbyte och gör man det försvinner möjligheten till rundgång (utan att gå ut på dubbelspåret).

Jag tänker dock att stillastående lok vid en stoppsignal inte nödvändigtvis behöver ha en skyddsväxel mot det andra körströmssystemet, alternativt att man har antingen 3R eller 2R lok på spår 3 och 4, om man på en träff anser att stoppsignalen inte räcker som skydd.
Gällande uppställning av vagnar skulle man kunna använda skyddsspåret till höger, det blir ca 60 cm långt. Det är inte helt omöjligt att förlänga det in på framtida sektion till höger Det är ju inte heller omöjligt att jag framöver bygger det femte spåret framöver enligt det tidigare förslaget ovan.

Synpunkter är välkomna! Men jag tycker att jag har landat ganska bra i det här alternativet. :)
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Station med förgrening till bibana - signalplacering

Inlägg av Tompa »

Jag skulle nog låta skyddspåret till vänster gå ut till modulkanten för att kunna bygga ut med industrispår även åt det hållet eller bara som utdrag
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"