Smalspår i nollan

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av GöranA »

Jag vill också ha tyskt/svenskt så jag får väl bygga lite själv så småningom.
Men ville ha lite grand att köra med så jag har köpt en del Bachmann.
Klart vi kör blandat :-)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

Tack för tipset om beg 0n30 hos Hattons. Köpte 2 vagnar idag, och det finns fler just nu (231025).

/Lars
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av GöranA »

Hämtade mina 2 vagnar från Hattons idag, som nya i fina kartonger.
Lär väl dyka upp en faktura från Postnord senare, antar jag.

Får nog lugna ner mig en smula, har nog köpt mer än 10 vagnar dom senaste månaderna :shock:
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av kasoe »

Om någon är sugen har jag lite 0n30 liggande, amerikanskt. Några byggsatser från Backwoods (numera avsomad) och även ett Bachmann lok som är orört, dvs ingen konvertering påbörjad... ;) Finns en sats från Backwoods med en "sadeltank" (typ, öppen uppåt)-
Byggsatserna är ett större sadeltanklok som byggs på Bachmann Consolidated, påbörjat bygge inkl loket från Bachmann (inkl tender) och sen ett litet sadeltanklok som byggs på ett H0 lok från Bachmann, det är nästan färdigt, i stort sett återstår lite detaljer och målning... Till sist en Withcomb diesel som är byggd på en Athearn SW1500.

Har försökt sälja dom innan men intresset var svagt, har funderat på att testa sälja som till UK... Verkar finnas mer intresse där...
Just nu för stunden har jag planerat att bygga dom klart och sen försöka sälja... Är någon intresserad så hojta till. Hittade lite bilder som ligger nedan..

/Anders Ö
20211104_185859.jpg
20211104_190554.jpg
20211104_190712.jpg
20211104_191303.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av kasoe »

Såg precis att någon säljer en del 0n30 på Tradera under "Övriga skalor"... Det är inte jag och ingen jag känner (som jag vet om)... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av GöranA »

Jag är väl ingen ångloksfantast, direkt.
Men dieselloket skulle kunna vara intressant, men jag vet ärligt talat inte vad det är för något.
Är dålig på amerikanska grejor.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

Allt snack on smalspår i 0:an har gjort mig sugen att bygga någon/några moduler enligt Svensk O-16.5 Modulnorm. Rev 2.0 är på gång.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av kasoe »

Har du funderat på att använda den 0n3s norm som finns?

Stigs 0n3s norm finns det ändå några byggda moduler efter, tror även av flera byggare. Peter, Tobbe och kanske någon mer nere i skånetrakten.
Den enda jag känner till som byggt efter 0-16.5 normen är nog du, och du har ju byggt om dina moduler... ;)

Sen finns ju Fremos 0m norm också...

När sidan med "Svensk 0-16.5 modulnorm" försvann konstaterade vi väl att den var överflödig? (Du och jag om jag minns rätt...)
Få byggare (en...) och andra normer fanns som gick att använda istället låg väl till grund som jag minns det.

Hur många normer behövs? ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

GöranA och UBJ tror jag båda använder/har planerat att använda 0-16.5 normen.

Rev 2 av 0-16.5 normen (som jag långsamt håller på med) innehåller bl.a. stöd för treskensspår och mer samexistens med FREMO Normalspår när det gäller det elektriska.
Så varför använda 0n3s till 0-16.5 när spårvidden inte är samma?

Normen finns ju numera på nollan.nu, det borde du veta ;)

"När sidan med "Svensk 0-16.5 modulnorm" försvann konstaterade vi väl att den var överflödig? (Du och jag om jag minns rätt...)
Få byggare (en...) och andra normer fanns som gick att använda istället låg väl till grund som jag minns det
."
Inget som jag minns.

/Lars
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2023 gånger.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av UBJ »

Ska vi bygga moduler med 16,5 mm spårvidd så blir det ju väldigt märkligt att ange en annan spårvidd i normen?

Man kunde förstås ha tänkt sig en generell smalspårsnorm med undernormer för dom olika spårvidderna.
Men det är ju kört i och med att man redan i namnet anger spårvidden.
Hur låter: du ska bygga efter 0m-normen men vi har spårvidden 0e.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"